bilo3 Startet 6.April.2016 Link til dette innlegget Startet 6.April.2016 Turtelleren i båten min har ikke fungert så lenge jeg har eid båten, og i går bestemte jeg meg for å feilsøke litt. Jeg sjekka diverse forum, og fant ut at det var sort, gul og grønn ledning som skulle brukes. Sort til minus, gul til pluss, og grønn til signal. Jeg la opp nye ledninger, og kobla sammen. -Det er forresten ikke orginale instrumenter, men en universalturteller med viser- Jeg har sjekka at det er kontakt på pluss og minus, og når jeg slår på tenninga så løfter nåla seg til 0. Når jeg starter motoren så skjer det ingen ting. Har prøvd en annen turteller, men med samme resultat. Kan man måle strøm ut på den grønne signalledninga når motoren går ? Kan det være mangel på signal fra motor, og hvor begynner jeg i såfall å lete ?? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Ingen ideer ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 den andre turtelleren du prøvde, hvaslags var det? Min erfaring med yamaha og turtellere er at originalt funker absolutt best, men ikke sikker på om det også er like gjeldende for 4T. Mener den grønne gir ut vekselstrøm , men hva som kan måles der er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Det er vel vanlig at ein turteller måler på eit vekselstrømuttak i dynamoen, og måler då frekvens, som er direkte avhengig av dynamoens turtall, og dermed drivmaskinens turtall. Om dette lar seg måla med eit vanlig digitalmultimeter er eg usikker på, eg hadde eit som kunne måla slikt, men det var eit som kosta eit femsifra kronebeløp. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.