Raymond Romsdal Startet 6.April.2016 Link til dette innlegget Startet 6.April.2016 Har oppgradert batteribanken i båten, og tenkte som så.. liten lader bruker bare laaaang tid på stor bank.. men, mistenker at jeg har tenkt feil her.. for nå er det relativt døtt.. lyser power on og ikke noe ladespenning ut.. Kan laderen overbelastes på en måte? hadde en småplan om ny lader men, hadde og planer om å montere 200watt solcelle.. Noen som har god kjennskap til ladere? kan de knekkes av å kobles på for stor bank? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Nei, det skal egentlig ikkje gå ann. Feilkobling er større sjanse for at det ødelegger laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 En 15A lader skal jo tåle å lade med 15A helt uavhengig av vor stor batteribanken er. Så vi tro det er en annen årsak til at den har gitt opp. Trenger jo ikke være mer komplisert en en innvendig sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 får plukke den opp ikveld.. så har jeg noe å styre med etter at båten har kommet seg på kaia og er klar til å løftes.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 De fleste ladere jeg har vært borti i størrelse 5 - 15A har bladsikring du kommer til uten å åpne laderen. Har også opplevd at disse kan gå utnen noen annen opplagt grunn. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Sikker på at laderen er gåen? Målte du ladespenningen med laderen frakoblet batteriene, så er det mange ladere som ikke vil gi lading(spenning) uten at de er tilkoblet batterier. Batteriene må da ha en spenning på mer enn 10-10,5 volt. Om du målte med laderen tilkoblet batteriene så tenk på at det kan ta litt tid før du ser noen særlig bevegelse i spenningen, fordi laderen er såpass liten ift. batteribanken. La laderen stå på en time eller to og mål spenningen før og etter. Ift. liten lader og stor batteribank så er det også mange ladere som justerer seg ned etter typisk 8-10 timers lading. Da må i tilfelle laderen startes på nytt før den lader skikkelig igjen. Er noe å tenke på hvis du tapper batteriene dine langt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Er det ikke ampermeter på laderen som viser hva den lader, eventuelt ikke lader? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 "Nymoderne" ladere starter ofte ikke i det hele tatt dersom batteribanken er større enn laderen er laget for. Min ctek M100 lader (7A) starter ikke i hele tatt dersom jeg kopler den til min 305Ah bank... Ikke noe sånt noe med din? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Tok den ut, sikring er ok.. koblet til et 110Ah agm batteri jeg har til overs å da ladet den.. batteriene som ble satt inn var 2x200 og spenning var 12,8.. etter å ha stått i båten til lading i 2døgn så var de nede i 12.4.. Lysene på laderen som viser Power,Float,Absorption,Bulk var den kun power som lyste.. Nå i tilkoblet et mindre batteri startet den på bulk og ligger nå på float.. spenning er akkurat etter boka.. Laderen er av typen PowerSaver BC-012-15AT Mulig den er for inteligent for min bank.. :\ Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 15.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 ehm, flau nå ja.. skylder litt på at de som har lagt opp laderen har valgt 2x svarte kabler.. og ikke en rød til pluss og svart til minus.. koblet opp batterier som logisk var... nede å feilsøker på lader.. lader ikke.. konklusjon feil med lader.. sjekker over kabler ved batteriet.. alt er jo riktig.. svart på - og rød på + kobler vekk lader.. legger ikke merke til at begge er svarte.. tester lader.. får den sjekket.. alt ok.. kobler tilbake.. ingenting funker.. DA legger jeg merke til 2stk svarte kabler... fixet nå og laderen lader.. så får jeg dra ned imorgen å se om den ligger i float eller ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Hehe, ja det har som oftest en rimelig forklaring når alt stemmer men ingen ting funker. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Hadde en c-tec lader som gav opp etter den stod på en for stor batteri bank.. Power on men ingen spenning ut Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Raymond Romsdal Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Jupp, får se hvordan status er idag.. men, har litt trua :D tankegangen må jo være positiv i detta båtmilijøet :D Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Da får vi satse på at det fungerer som det skal! I min båt fra 1985 har mange lagt opp mye elektrisk. Der er det både grønne, røde, blå og svarte kabler til pluss og ditto til minus....gjerne med skjøteoverganger i farger også! Så her må det sjekkes før noe skal koples innpå! Har akkurat funnet ut hvilke ledninger som gikk til ankerlanterna så da funker den også... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Noen ladere har sperre for feil polaritet. ( det kan da f.eks. være montert en 'idiode' (les:idiotdiode:-) i serie med en av lederne...) Noen enkle 'batterikokere' har ikke dette, og kan ødelegge batteriene. Disse er heldigvis historie, håper jeg. En for liten lader trenger mye lengre tid til å lade opp batteriene, samt at de kan ha trøbbel med å få opp høy nok spenning på et av trinnene i ladeprosessen... Noen ladere / generatorer leverer for høy hvilespenning, noe som kan nedsette levetiden på batteriene. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Raymond Romsdal Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Den lå stabilt på 13.2 når jeg var nedi båten dagen etter.. å det er vell helt innafor med hvilespenning på agm.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr Old Cod Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Etter det jeg er blitt fortalt skal gel batterier lades med maks 10-15 % av kapasitet for å holde oppgitt levetid (ved korrekt bruk selvsagt).Regner vel med det er ca det samme med flytende og agm batterier også. Har du 500 ah ville jeg oppgradert opp til 50 ah lader maks. Men i teorien kan du benytte en "dum" lader på 100 mah. Det du risikerer er at laderen går varm over tid (overbelastning) og derfor får kortere levetid. Sitér dette innlegget ______________________________ Seil som om det er det siste du gjør! Link to post
Raymond Romsdal Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 har koblet vekk (reservebatteriet) startbatteriet så nå er forbruksbanken nede i 400Ah.. ser ut til å fungere greit med 15A lader per idag.. skal heller bruke pengene på 200w solcelle som hjelper på lading.. da er det vell ikke sikkert man trenger å bruke 230v laderen så mye :) starter motorene med forbruksbanken og dette funker fint. så det siste på 100Ah blir et rent backup batteri om man får kjørt forbruksbanken i kne.. noe jeg tviler på kommer til å skje.. dog kjekt med litt backup.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.