Jump to content

Ødla jeg ladern min nå tro.. 15A lader på 500Ah batteribank..


Raymond Romsdal

Recommended Posts

Har oppgradert batteribanken i båten, og tenkte som så.. liten lader bruker bare laaaang tid på stor bank.. men, mistenker at jeg har tenkt feil her.. for nå er det relativt døtt.. lyser power on og ikke noe ladespenning ut.. 

 

Kan laderen overbelastes på en måte? hadde en småplan om ny lader men, hadde og planer om å montere 200watt solcelle.. 

 

Noen som har god kjennskap til ladere? kan de knekkes av å kobles på for stor bank?

Link to post

Sikker på at laderen er gåen?  Målte du ladespenningen med laderen frakoblet batteriene, så er det mange ladere som ikke vil gi lading(spenning) uten at de er tilkoblet batterier.  Batteriene må da ha en spenning på mer enn 10-10,5 volt. 

 

Om du målte med laderen tilkoblet batteriene så tenk på at det kan ta litt tid før du ser noen særlig bevegelse i spenningen, fordi laderen er såpass liten ift. batteribanken.  La laderen stå på en time eller to og mål spenningen før og etter.

 

Ift. liten lader og stor batteribank så er det også mange ladere som justerer seg ned etter typisk 8-10 timers lading.  Da må i tilfelle laderen startes på nytt før den lader skikkelig igjen.  Er noe å tenke på hvis du tapper batteriene dine langt ned.

Link to post

Tok den ut, sikring er ok.. koblet til et 110Ah agm batteri jeg har til overs å da ladet den.. 

batteriene som ble satt inn var 2x200 og spenning var 12,8.. etter å ha stått i båten til lading i 2døgn så var de nede i 12.4..  

 

Lysene på laderen som viser Power,Float,Absorption,Bulk var den kun power som lyste.. 

Nå i tilkoblet et mindre batteri startet den på bulk og ligger nå på float.. spenning er akkurat etter boka.. 

 

Laderen er av typen PowerSaver BC-012-15AT

 

Mulig den er for inteligent for min bank.. :\

Link to post
  • 2 uker senere...

ehm, flau nå ja.. skylder litt på at de som har lagt opp laderen har valgt 2x svarte kabler.. og ikke en rød til pluss og svart til minus.. koblet opp batterier som logisk var... 

 

nede å feilsøker på lader.. lader ikke.. konklusjon feil med lader.. sjekker over kabler ved batteriet.. alt er jo riktig.. svart på - og rød på +

 

kobler vekk lader.. legger ikke merke til at begge er svarte.. tester lader.. får den sjekket.. alt ok.. kobler tilbake.. ingenting funker.. DA legger jeg merke til 2stk svarte kabler... fixet nå og laderen lader.. så får jeg dra ned imorgen å se om den ligger i float eller ikke :)

Link to post

Da får vi satse på at det fungerer som det skal!

 

I min båt fra 1985 har mange lagt opp mye elektrisk. Der er det både grønne, røde, blå og svarte kabler til pluss og ditto til minus....gjerne med skjøteoverganger i farger også! Så her må det sjekkes før noe skal koples innpå! Har akkurat funnet ut hvilke ledninger som gikk til ankerlanterna så da funker den også...

Link to post

Noen ladere har sperre for feil polaritet. ( det kan da f.eks. være montert en 'idiode' (les:idiotdiode:-) i serie med en av lederne...)

Noen enkle 'batterikokere' har ikke dette, og kan ødelegge batteriene. Disse er heldigvis historie, håper jeg.

En for liten lader trenger mye lengre tid til å lade opp batteriene, samt at de kan ha trøbbel med å få opp høy nok spenning på et av trinnene i ladeprosessen...

Noen ladere / generatorer leverer for høy hvilespenning, noe som kan nedsette levetiden på batteriene.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Etter det jeg er blitt fortalt skal gel batterier lades med maks 10-15 % av kapasitet for å holde oppgitt levetid (ved korrekt bruk selvsagt).
Regner vel med det er ca det samme med flytende og agm batterier også.

 

Har du 500 ah ville jeg oppgradert opp til 50 ah lader maks.
 

Men i teorien kan du benytte en "dum" lader på 100 mah. Det du risikerer er at laderen går varm over tid (overbelastning) og derfor får kortere levetid.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post

har koblet vekk (reservebatteriet) startbatteriet så nå er forbruksbanken nede i 400Ah.. ser ut til å fungere greit med 15A lader per idag.. skal heller bruke pengene på 200w solcelle som hjelper på lading.. da er det vell ikke sikkert man trenger å bruke 230v laderen så mye :)

 

starter motorene med forbruksbanken og dette funker fint. så det siste på 100Ah blir et rent backup batteri om man får kjørt forbruksbanken i kne.. noe jeg tviler på kommer til å skje.. dog kjekt med litt backup.. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...