Jump to content

Mercruiser 5,7 EFI For mye olje.

Lasseød

Recommended Posts

Hei. 

Jeg lånte bort båten min på tampen av sesongen i fjor, da begynte varsellampa/pipingen for hydralik oljen. vedkommende fylte da på motorolje og vi snakker ca 5 cm over maxmerket

på peile pinnen. dette oppdaget jeg selv da, jeg skulle ta en siste runde før opptak, og jeg fikk ikke 3000omr på motoren en gang. tipper jeg kjørte ca en time.

kan det ha gått i stykker annet en simmringer, som råder etc?   

Hei. 

Jeg lånte bort båten min på tampen av sesongen i fjor, da begynte varsellampa/pipingen for hydralik oljen. vedkommende fylte da på motorolje og vi snakker ca 5 cm over maxmerket

på peile pinnen. dette oppdaget jeg selv da, jeg skulle ta en siste runde før opptak, og jeg fikk ikke 3000omr på motoren en gang. tipper jeg kjørte ca en time.

kan det ha gått i stykker annet en simmringer, som råder etc?   

Ja, du kan ha blåst litt av hvert, også toppakning kan ha røket. Har du fått tappet av overskuddet? Motoren vil for øvrig gå svært tungt med så mye olje, så det er ikke nødvendigvis en skade.

Høne, øl og hornmusikk!

Nei, tviler sterkt på at du har blåst noe som helst. Det blir ikkje høyere oljetrykk i motoren selv om du fyller på for mye. Problemet er at veiven begynder å plaske i oljen som medfører at den begynder å skumme. Og skum smører dårlig, så det er sjanse for at du har skadet lager, stempel og foringer. Men har du hatt normalt oljetrykk, så skal det normalt sett ha gått bra. 

Som oftest går det bra å fylle "litt" for mye motorolje på motoren, og overskytende olje blåses ut etterhvert, men som nevnt ovenfor kan det oppstå skader på både det ene og andre, men det merker man.

Å fylle for mye motorolje på et eller annet sted som skulle hatt hydraulikkolje er noe helt annet, og i såfall bør det vel tappes av og fylles på ny hydraulikkolje?

Det er jo ikke godt å vite hva problemet er her, når man ikke vet motortype, oljetype eller hvor oljen er fylt på?

Takk for svar.

Så jeg la det frem litt klønete. Men kameraten som lånte båten  fylte på motor olje i motoren ( Fylt riktig sted. men han peilet oljen når motoren hadde vært i gang .Så,

så det ut til at det ikke var olje på den å han fylte da på flere liter ekstra) .  Men det han burde gjort var og fylle hydralik olje på beholderen ( det var den som ulte/peip ) . 

Jeg får bare krysse fingrene for at det har gått bra. Får båten hjem på gården før helga, så da er det bare å starte med pussen og alt annet nødvendig :) 

Dersom du har mistanke om lekkasje er det først og fremst viktig og sjekke at du ikke har vann i drevet. Det vil før eller siden medføre havari på drevet.

Skru ut tappepluggen i bunnen av drevet og tapp ut lit olje. Dersom drevet ikke har vært kjørt på noen dager vil eventuelt vannet komme først. Er oljen hvit eller grå har du vann. Oljen skal ha en gyllen farge, nesten lik som den er når du fyller på. Er den misfarget må du skifte olje.

Når olje forsvinner ut av et drev har dette en tendens til å bli erstattet av vann....

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...