Lasseød Startet 6.April.2016 Link til dette innlegget Startet 6.April.2016 Hei. Jeg lånte bort båten min på tampen av sesongen i fjor, da begynte varsellampa/pipingen for hydralik oljen. vedkommende fylte da på motorolje og vi snakker ca 5 cm over maxmerket på peile pinnen. dette oppdaget jeg selv da, jeg skulle ta en siste runde før opptak, og jeg fikk ikke 3000omr på motoren en gang. tipper jeg kjørte ca en time. kan det ha gått i stykker annet en simmringer, som råder etc? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Hei. Jeg lånte bort båten min på tampen av sesongen i fjor, da begynte varsellampa/pipingen for hydralik oljen. vedkommende fylte da på motorolje og vi snakker ca 5 cm over maxmerket på peile pinnen. dette oppdaget jeg selv da, jeg skulle ta en siste runde før opptak, og jeg fikk ikke 3000omr på motoren en gang. tipper jeg kjørte ca en time. kan det ha gått i stykker annet en simmringer, som råder etc? Ja, du kan ha blåst litt av hvert, også toppakning kan ha røket. Har du fått tappet av overskuddet? Motoren vil for øvrig gå svært tungt med så mye olje, så det er ikke nødvendigvis en skade. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
000 Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Hva har oljenivået på hydraulikken med det å gjøre? Hva er spørsmålet egentlig? at det ble fyllt motorolje på tilten elr Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Kameraten har vel fylt motorolje på motoren i stedet for hydraulikkolje på drevbeholder ??... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
bellen Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Nei, tviler sterkt på at du har blåst noe som helst. Det blir ikkje høyere oljetrykk i motoren selv om du fyller på for mye. Problemet er at veiven begynder å plaske i oljen som medfører at den begynder å skumme. Og skum smører dårlig, så det er sjanse for at du har skadet lager, stempel og foringer. Men har du hatt normalt oljetrykk, så skal det normalt sett ha gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har du alarm på hydraulikkoljen? Du mener da styreservoen, drevtrimmen eller trimplan? Jeg har aldri sett noe annet enn nivåvakt på drevoljen, den såkalte "drive lube monitor", og den skal ha girolje. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Som oftest går det bra å fylle "litt" for mye motorolje på motoren, og overskytende olje blåses ut etterhvert, men som nevnt ovenfor kan det oppstå skader på både det ene og andre, men det merker man. Å fylle for mye motorolje på et eller annet sted som skulle hatt hydraulikkolje er noe helt annet, og i såfall bør det vel tappes av og fylles på ny hydraulikkolje? Det er jo ikke godt å vite hva problemet er her, når man ikke vet motortype, oljetype eller hvor oljen er fylt på? Sitér dette innlegget Link to post
Lasseød Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Takk for svar. Så jeg la det frem litt klønete. Men kameraten som lånte båten fylte på motor olje i motoren ( Fylt riktig sted. men han peilet oljen når motoren hadde vært i gang .Så, så det ut til at det ikke var olje på den å han fylte da på flere liter ekstra) . Men det han burde gjort var og fylle hydralik olje på beholderen ( det var den som ulte/peip ) . Jeg får bare krysse fingrene for at det har gått bra. Får båten hjem på gården før helga, så da er det bare å starte med pussen og alt annet nødvendig :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Jeg lurer fortsatt på hvilken hydraulikkvæske beholder du har hvor det er nivåalarm. Har du et bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Det sitter vel en beholder for drevolje på motoren din. Der er det en alarm for lavt nivå. Skal ikke hydraulikkvæske på der da..... Sitér dette innlegget Link to post
Lasseød Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Det er helt riktig som dere skriver.. Det er drev olje jeg mener og ikke hydralik :):) Beholderen til høyre på bildet, når vi først er inne på det, så det må være en lekkasje et sted. er det noen ''kjente'' steder dette ofte oppstår ? https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51017/48_1234224449_xl.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Har du sjekket oljen på drevet? Det er en skjøt mellom transom og drevet på utsiden av båten. Denne kan ha løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Kjente steder er: propellakslingen, inngående aksel inne i knutebelgen, hurtigkobling på transom, tappeplugg... Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Dersom du har mistanke om lekkasje er det først og fremst viktig og sjekke at du ikke har vann i drevet. Det vil før eller siden medføre havari på drevet. Skru ut tappepluggen i bunnen av drevet og tapp ut lit olje. Dersom drevet ikke har vært kjørt på noen dager vil eventuelt vannet komme først. Er oljen hvit eller grå har du vann. Oljen skal ha en gyllen farge, nesten lik som den er når du fyller på. Er den misfarget må du skifte olje. Når olje forsvinner ut av et drev har dette en tendens til å bli erstattet av vann.... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lasseød Svart 11.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Takk igjen for svar, sjekker opp med drevet i dag. må jo uansett ta det av for en liten service :):) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.