Jump to content

X-35 -Vurderer kjøp som familiebåt

Kristian_ostlie

Recommended Posts

X-35 er etter hva jeg har forstått en veldig bra regattabåt. I r36 klassen i Færdern f.eks ser jeg at de fleste ligger høyt på resultatlisten. Det er jo også moro med entype om man vil konkurrere. Trenger vel en del folk på rekka for å seile godt. Som familiebåt er den vel ikke spesielt romslig, og man bør jo også sjekke hvor slitt båten er. Jeg ville hatt rulleforstag på en turbåt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Guest Avmønstret#

Jeg ville hatt rulleforstag på en turbåt.

Helt enig i det, men om jeg hadde en "litt sportslig" familie og også brukte båten til regatta så hadde jeg droppet rullestag. 

Vokste opp i seilbåt uten rulle og vi ungene var utnevnt som fokkeslasker og håndterte fokkeskifte ganske kjapt og greit, men det var på en 27 foter så det blir jo vesentlig mer håndtterbart egentlig... Om en legger opp til skifter på forhånd så blir det jo enda enklere og kjappere. Pluss at en lærer kanskje mer seiltrim når en må trimme riggen i stedet for å kunne rulle inn litt, for å utsette skifte av fokk. 

Så jeg vet ikke... personlig hadde jeg ikke sett alt for mørkt på det hvis jeg også skulle seile regatta med båten

Både far og jeg har seilt regatta i 10år, og klarer alt trim + bytte relatert greit. Selvom den ikke er den romsligste så fungerer den jo til en familie på 4?

Det er ikke så lenge siden at en 35-fots seilbåt var en diger båt. Dere klarer dere fint i en X-35, selv om den ikke er like romslig som en mer rendyrket cruiser.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Dette er entype, så antar rulleforseil utgår. Den er også så overrigget at til tur seiler man enten med heavy 3'er eller 4er. Ikke aktuelt å bytte forseil. For en sporty familie er ikke dette noe problem, kan sammenlignes med X99 som var en drømme turbåt for 20 år siden. Jeg har seilt mye på tur med båter som er veldig mye dårligere turbåt enn denne, både større og mye mindre båter. Gøy å ha en skikkelig seilbåt også på tur, sklir avgårde der andre starter motoren. Disponert en tilsvarende båt en sesong, tror vi ikke hadde en eneste overnatting i havn i den, kom heller aldri noe kjøkkenutstyr inn i den (ikke en gang kaffe lagde vi ombord).

Mitt ankepunkt er at det er en dyr båt å seile regatta med. Med litt ambisjoner frister det å stille i VM, og da flyr pengene. Men gøy. Kan fint seile tur til der VM er, jeg hadde ikke nølt med å bruke denne som turbåt til UK/NL/DE og strippet båten og seilt regatta der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...