Passbåten
Kort status siden det nå endelig nærmer seg utsett. Ca. en halv sesong etter alle andre, men nok om det.
Motoren er satt sammen igjen (jeg lager nok en egen motor-post, men ikke i dag) og det er straks klart for test-kjøring. Det er jo gode nyheter med "ny" motor. Et halv-skarpt øye ser at det mangler litt selvsagt, men rett før om ikke annet. Den er ikke lakket utvendig (så den kommer til å se enda sharpere ut når det er gjort). Uansett er den "nyere" innvendig enn utvendig - og det er jo det viktigste:
Med ny motor så må jo telleverket tilbakestilles (trodde jeg). Av med 10 muttere (hvorav 3 brakk etter en times brytekamp med nebb-tangen), så var det ikke så lett allikevel siden instrumentet er helt lukket. Om noen der ute vet hvordan man kan justere Gaffrig/Livorsi-instrumentet som er combo rpm/hours så gi lyd!. Det er det instrumentet som har messingskruen på baksiden, nest til høyre på bildet. Ser av en artikkel på River Daves at for akkurat dette instrumentet forteller timetelleren egentlig bare hvor mange timer strømmen har stått på, ikke nødvendigvis hvor mange timer motoren har gått; og at de eneste tre måtene å justere dem på er enten A) sende den til produsenten for justering B) koble strømmen motsatt for å få den til å gå baklengs, eller C) la den gå hele veien rundt hjemme i kjeller'n på 12V. Med fem siffer er det 99.999 timer, som vel tilsvarer nærmere 11,5 år, så det har jeg definitivt ikke tid til. Det måtte også vært temmelig surt om man misser øyeblikket den bikker 00000 om man faktisk gikk for den løsningen . Fra spøk til alvor; dette var ikke verdiløst - jeg må ha nye pærer uansett.
Om vi ikke finner noen løsning fortsetter telleverket der vi slapp. Ny "0 timer" tilsvarer 188,1 timer. På ære og samvittighet......
Ellers er båten vasket, rubbet, vokset, skrapet, stoffet og tettet (der eksosen gikk ut bak):
Siste bilde for i dag er nyoverhalt motor-rom. Igjen 2K. Igjen International Perfection i fargen "Platinum". Igjen DX III-olje inn i herdingen etter at en slange begynte å lekke. Da har det skjedd begge ganger jeg har gjort dette i motorrom på ett år . En fille, litt tynner og en stiv pensel fikk gjøre susen. Ble i hvert fall seende bra ut (før oljen kom på besøk). Den ene svarte firkanten er spart, fordi det sitter en pasta under der sjøvannsfilteret skal monteres. Lednings-spaghetti'en skal vi får orden på litt senere. I praksis er nå alt ute av båten og motor-rom har aldri vært tommere. Selv all HW som vanligvis er montert høyt oppe under hekken (og uansett ikke ville vært synlig på dette bildet) er montert ut av båten og skal få ny plass etter at eksosen er justert: