Jump to content

Edit History

Passbåten

Passbåten

Da blir det litt oppdateringer her fremover siden det skjer ganske mye på flere fronter. Klarer ikke alt i en smekk, så i dag blir det den store eksos-posten :clap:   

Vi starter bakerst. Og da er det jo en stor milepæl at mine GIBSON Bullet Mufflers (Transom Mount) nå er montert. Disse er over 30 cm lange og en diameter på over 15 cm, så de er absolutt synlige bak der. Det er mange grunner til at jeg endte med disse. Jeg synes de ser ganske hissige ut, samtidig som at de demper ganske mye av lyden ved fri eksos. Forhåpeligvis beholdes også den gryntende mørke bassen, slik at man får det beste av to verdener når man først må kjøre eksosen rett ut. Et Youtube-søk ledet meg til et klipp av disse i bruk og etter at jeg fikk sporet opp eieren var det ingen tvil. Han var meget fornøyd og anbefalte disse på det sterkeste. Akterspeilet mitt er langt fra rett og buer faktisk to veier. Det kompliserte monteringen av pottene som dermed ikke kunne settes rett på. Det ble derfor laget en liten fuge mellom eksosen og skroget. Den er nå lakkert gul og man må tett på for å se overgangen:  
Siden.JPG.ecb56a0063213783cad29ad3cc33aeed.JPG 

 

Vinkelen ble bra over badeplattformen. Det er mer fall i eksosen på innsiden av båten, så vi har lirket det til for at den skal være mest mulig på planet med badeplattformen. At de kommer ut på oversiden av badeplattformen var resultatet av at jeg strengt tatt ikke hadde noe valg. Jeg synes det ble bra allikevel, selv om det blir hårfint trangere å bruke den. Bakfra ser det slik ut:

Bakfra.JPG.c4dbf47c828092f69958ada1271ce717.JPG

 

Dette er på grensen til eksos-kunst. Her er vises inner-røret som viser hvordan GIBSON har tenkt. Vann brukes til å dempe lyden og jeg er ganske sikker på at noen lydbølger sendes på kryss og tvers inne i røret for å få til magien (riser er ikke påmontert på dette bildet, så varmveksleren og peilepinnen synes på innsiden). Disse pottene er testet opp til 1200 hk uten nevneverdig tap av effekt. De er laget for motorer mellom 500 hk og 1200 hk. De reduserer beviselig antall decibel og gjør at man kommer seg på riktig side av 88 db som er påkrevd av "Califormia SAE J2005 Motorboat Sound Law". Så håper jeg dere husker på at jeg har prøvd å ta hensyn når jeg kjører forbi - og dere rister på hodet av buldringen :lipseal::    

Gjennom.JPG.2a495081b54c8c42d96e0292d0b38ede.JPG

 

Neste fremover i båten er et helt vanlig mellom-rør før man treffer denne karen. Det er en "Stainless Marine" riser som er spesial-laget med 4,5 toms rise (standard er enten 3 eller 6 tommer). Det gir litt mer høyde (rise) på eksosen enn vanlig 3-toms, som absolutt er ønskelig. Det gir beskjedne 1 cm klaring til motorluken på oversiden, men god oppmåling på forhånd får forhåpenltigvis dette sammen uten bruk av makt. Det må jo bli helt perfekt! Dette er noe av det beste på markedet og jeg har ønsket å få disse i båten lenge:

Riser.JPG.b157c321ee181c9e4883549038b23eef.JPG

 

Her er enda mer eksos-kunst. Det sitter en oppsamlings-kant rett innenfor røret (overgangen fra manifolden). Skulle det komme et lite tilbakeslag (eller kondens) vil vannet samles der og koke vekk neste gang man starter opp, fremfor at det renner inn i maskinen. Produksjonsdato er inngravert med juni 2017:

595eb008afb38_Riser2.JPG.3e35f7e127c83a3c39d18afc22efc5ca.JPG

 

Siste for i dag blir selve manifolden. Big Block HP Stainless Marine. Absolutt fra øverste hylle:  

Minifold.JPG.bba0cbfaf6cc0c4da0398e07859e73f8.JPG

 

Det tror jeg får holde for i dag. Med unntak av påmontering av riser og mellom-røret er ny eksos komplett. God stemning!! 

 

Passbåten

Passbåten

Da blir det litt oppdateringer her fremover siden det skjer ganske mye på flere fronter. Klarer ikke alt i en smekk, så i dag blir det den store eksos-posten :clap:   

Vi starter bakerst. Og da er det jo en stor milepæl at mine GIBSON Bullet Mufflers (Transom Mount) nå er montert. Disse er over 30 cm lange og en diameter på over 15 cm, så de er absolutt synlige bak der. Det er mange grunner til at jeg endte med disse. Jeg synes de ser ganske hissige ut, samtidig som at de demper ganske mye av lyden ved fri eksos. Forhåpeligvis beholdes også den gryntende mørke bassen, slik at man får det beste av to verdener når man først må kjøre eksosen rett ut. Akterspeilet mitt er langt fra rett og buer faktisk to veier. Det kompliserte monteringen av pottene som dermed ikke kunne settes rett på. Det ble derfor laget en liten fuge mellom eksosen og skroget. Den er nå lakkert gul og man må tett på for å se overgangen:  
Siden.JPG.ecb56a0063213783cad29ad3cc33aeed.JPG 

 

Vinkelen ble bra over badeplattformen. Det er mer fall i eksosen på innsiden av båten, så vi har lirket det til for at den skal være mest mulig på planet med badeplattformen. Et Youtube-søk ledet meg til et klipp av disse i bruk og etter at jeg fikk sporet opp eieren var det ingen tvil. Han var meget fornøyd og anbefalte disse på det sterkeste. At de kommer ut på oversiden av badeplattformen var resultatet av at jeg strengt tatt ikke hadde noe valg. Jeg synes det ble bra allikevel, selv om det blir hårfint trangere å bruke den. Bakfra ser det slik ut:

Bakfra.JPG.c4dbf47c828092f69958ada1271ce717.JPG

 

Dette er på grensen til eksos-kunst. Her er vises inner-røret som viser hvordan GIBSON har tenkt. Vann brukes til å dempe lyden og jeg er ganske sikker på at noen lydbølger sendes på kryss og tvers inne i røret for å få til magien (riser er ikke påmontert på dette bildet, så varmveksleren og peilepinnen synes på innsiden). Disse pottene er testet opp til 1200 hk uten nevneverdig tap av effekt. De er laget for motorer mellom 500 hk og 1200 hk. De reduserer beviselig antall decibel og gjør at man kommer seg på riktig side av 88 db som er påkrevd av "Califormia SAE J2005 Motorboat Sound Law". Så håper jeg dere husker på at jeg har prøvd å ta hensyn når jeg kjører forbi - og dere rister på hodet av buldringen :lipseal::    

Gjennom.JPG.2a495081b54c8c42d96e0292d0b38ede.JPG

 

Neste fremover i båten er et helt vanlig mellom-rør før man treffer denne karen. Det er en "Stainless Marine" riser som er spesial-laget med 4,5 toms rise (standard er enten 3 eller 6 tommer). Det gir litt mer høyde (rise) på eksosen enn vanlig 3-toms, som absolutt er ønskelig. Det gir beskjedne 1 cm klaring til motorluken på oversiden, men god oppmåling på forhånd får forhåpenltigvis dette sammen uten bruk av makt. Det må jo bli helt perfekt! Dette er noe av det beste på markedet og jeg har ønsket å få disse i båten lenge:

Riser.JPG.b157c321ee181c9e4883549038b23eef.JPG

 

Her er enda mer eksos-kunst. Det sitter en oppsamlings-kant rett innenfor røret (overgangen fra manifolden). Skulle det komme et lite tilbakeslag (eller kondens) vil vannet samles der og koke vekk neste gang man starter opp, fremfor at det renner inn i maskinen. Produksjonsdato er inngravert med juni 2017:

595eb008afb38_Riser2.JPG.3e35f7e127c83a3c39d18afc22efc5ca.JPG

 

Siste for i dag blir selve manifolden. Big Block HP Stainless Marine. Absolutt fra øverste hylle:  

Minifold.JPG.bba0cbfaf6cc0c4da0398e07859e73f8.JPG

 

Det tror jeg får holde for i dag. Med unntak av påmontering av riser og mellom-røret er ny eksos komplett. God stemning!! 

 

Passbåten

Passbåten

Da blir det litt oppdateringer her fremover siden det skjer ganske mye på flere fronter. Klarer ikke alt i en smekk, så i dag blir det den store eksos-posten :clap:   

Vi starter ytterst. Og da er det jo en stor milepæl at mine GIBSON Bullet Mufflers (Transom Mount) nå er montert. Disse er over 30 cm lange og en diameter på over 15 cm, så de er absolutt synlige bak der. Det er mange grunner til at jeg endte med disse. Jeg synes de ser ganske hissige ut, samtidig som at de demper ganske mye av lyden ved fri eksos. Forhåpeligvis beholdes også den gryntende mørke bassen, slik at man får det beste av to verdener når man først må kjøre eksosen rett ut. Akterspeilet mitt er langt fra rett og buer faktisk to veier. Det kompliserte monteringen av pottene som dermed ikke kunne settes rett på. Det ble derfor laget en liten fuge mellom eksosen og skroget. Den er nå lakkert gul og man må tett på for å se overgangen:  
Siden.JPG.ecb56a0063213783cad29ad3cc33aeed.JPG 

 

Vinkelen ble bra over badeplattformen. Det er mer fall i eksosen på innsiden av båten, så vi har lirket det til for at den skal være mest mulig på planet med badeplattformen. Et Youtube-søk ledet meg til et klipp av disse i bruk og etter at jeg fikk sporet opp eieren var det ingen tvil. Han var meget fornøyd og anbefalte disse på det sterkeste. At de kommer ut på oversiden av badeplattformen var resultatet av at jeg strengt tatt ikke hadde noe valg. Jeg synes det ble bra allikevel, selv om det blir hårfint trangere å bruke den. Bakfra ser det slik ut:

Bakfra.JPG.c4dbf47c828092f69958ada1271ce717.JPG

 

Dette er på grensen til eksos-kunst. Her er vises inner-røret som viser hvordan GIBSON har tenkt. Vann brukes til å dempe lyden og jeg er ganske sikker på at noen lydbølger sendes på kryss og tvers inne i røret for å få til magien (riser er ikke påmontert på dette bildet, så varmveksleren og peilepinnen synes på innsiden). Disse pottene er testet opp til 1200 hk uten nevneverdig tap av effekt. De er laget for motorer mellom 500 hk og 1200 hk. De reduserer beviselig antall decibel og gjør at man kommer seg på riktig side av 88 db som er påkrevd av "Califormia SAE J2005 Motorboat Sound Law". Så håper jeg dere husker på at jeg har prøvd å ta hensyn når jeg kjører forbi - og dere rister på hodet av buldringen :lipseal::    

Gjennom.JPG.2a495081b54c8c42d96e0292d0b38ede.JPG

 

Neste fremover i båten er et helt vanlig mellom-rør før man treffer denne karen. Det er en "Stainless Marine" riser som er spesial-laget med 4,5 toms rise (standard er enten 3 eller 6 tommer). Det gir litt mer høyde (rise) på eksosen enn vanlig 3-toms, som absolutt er ønskelig. Det gir beskjedne 1 cm klaring til motorluken på oversiden, men god oppmåling på forhånd får forhåpenltigvis dette sammen uten bruk av makt. Det må jo bli helt perfekt! Dette er noe av det beste på markedet og jeg har ønsket å få disse i båten lenge:

Riser.JPG.b157c321ee181c9e4883549038b23eef.JPG

 

Her er enda mer eksos-kunst. Det sitter en oppsamlings-kant rett innenfor røret (overgangen fra manifolden). Skulle det komme et lite tilbakeslag (eller kondens) vil vannet samles der og koke vekk neste gang man starter opp, fremfor at det renner inn i maskinen. Produksjonsdato er inngravert med juni 2017:

595eb008afb38_Riser2.JPG.3e35f7e127c83a3c39d18afc22efc5ca.JPG

 

Siste for i dag blir selve manifolden. Big Block HP Stainless Marine. Absolutt fra øverste hylle:  

Minifold.JPG.bba0cbfaf6cc0c4da0398e07859e73f8.JPG

 

Det tror jeg får holde for i dag. Med unntak av påmontering av riser og mellom-røret er ny eksos komplett. God stemning!! 

 

Passbåten

Passbåten

Da blir det litt oppdateringer her fremover siden det skjer ganske mye på flere fronter. Klarer ikke alt i en smekk, så i dag blir det den store eksos-posten :clap:   

Vi starter ytterst. Og da er det jo en stor milepæl at mine GIBSON Bullet Mufflers (Transom Mount) nå er montert. Disse er over 30 cm lange og en diameter på over 15 cm, så de er absolutt synlige bak der. Det er mange grunner til at jeg endte med disse. Jeg synes de ser ganske hissige ut, samtidig som at de demper ganske mye av lyden ved fri eksos. Forhåpeligvis beholdes også den gryntende mørke bassen, slik at man får det beste av to verdener når man først må kjøre eksosen rett ut. Akterspeilet mitt er langt fra rett og buer faktisk to veier. Det kompliserte monteringen av pottene som dermed ikke kunne settes rett på. Det ble derfor laget en liten fuge mellom eksosen og skroget. Den er nå lakkert gul og man må tett på for å se overgangen:  
Siden.JPG.ecb56a0063213783cad29ad3cc33aeed.JPG 

 

Vinkelen ble bra over badeplattformen. Det er mer fall i eksosen på innsiden av båten, så vi har lirket det til for at den skal være mest mulig på planet med badeplattformen. Et Youtube-søk ledet meg til et klipp av disse i bruk og etter at jeg fikk sporet opp eieren var det ingen tvil. Han var meget fornøyd og anbefalte disse på det sterkeste. At de kommer ut på oversiden av badeplattformen var resultatet av at jeg strengt tatt ikke hadde noe valg. Jeg synes det ble bra allikevel, selv om det blir hårfint trangere å bruke den. Bakfra ser det slik ut:

Bakfra.JPG.c4dbf47c828092f69958ada1271ce717.JPG

 

Dette er på grensen til eksos-kunst. Her er vises inner-røret som viser hvordan GIBSON har tenkt. Vann brukes til å dempe lyden og jeg er ganske sikker på at noen lydbølger sendes på kryss og tvers inne i røret for å få til magien (riser er ikke påmontert på dette bildet, så varmveksleren og peilepinnen synes på innsiden). Disse pottene er testet opp til 1200 hk uten nevneverdig tap av effekt. De er laget for motorer mellom 500 hk og 1200 hk. De reduserer beviselig antall decibel og gjør at man kommer seg på riktig side av 88 db som er påkrevd av "Califormia SAE J2005 Motorboat Sound Law". Så håper jeg dere husker på at jeg har prøvd å ta hensyn når jeg kjører forbi - og dere rister på hodet av buldringen :lipseal::    

Gjennom.JPG.2a495081b54c8c42d96e0292d0b38ede.JPG

 

Neste bakover er et helt vanlig mellom-rør før man treffer denne karen. Det er en "Stainless Marine" riser som er spesial-laget med 4,5 toms rise (standard er enten 3 eller 6 tommer). Det gir litt mer høyde (rise) på eksosen enn vanlig 3-toms, som absolutt er ønskelig. Det gir beskjedne 1 cm klaring til motorluken på oversiden, men god oppmåling på forhånd får forhåpenltigvis dette sammen uten bruk av makt. Det må jo bli helt perfekt! Dette er noe av det beste på markedet og jeg har ønsket å få disse i båten lenge:

Riser.JPG.b157c321ee181c9e4883549038b23eef.JPG

 

Her er enda mer eksos-kunst. Det sitter en oppsamlings-kant rett innenfor røret (overgangen fra manifolden). Skulle det komme et lite tilbakeslag (eller kondens) vil vannet samles der og koke vekk neste gang man starter opp, fremfor at det renner inn i maskinen. Produksjonsdato er inngravert med juni 2017:

595eb008afb38_Riser2.JPG.3e35f7e127c83a3c39d18afc22efc5ca.JPG

 

Siste for i dag blir selve manifolden. Big Block HP Stainless Marine. Absolutt fra øverste hylle:  

Minifold.JPG.bba0cbfaf6cc0c4da0398e07859e73f8.JPG

 

Det tror jeg får holde for i dag. Med unntak av påmontering av riser og mellom-røret er ny eksos komplett. God stemning!! 

 



×
×
  • Create New...