Jump to content

Edit History

Passbåten

Passbåten

Den store motor-oppgraderings-posten! :flag_bp:

 

Demontering av motor og dens beskaffenhet er godt beskrevet tidligere i denne tråden. Denne posten beskriver det som er gjort med den da den ble satt sammen igjen.

 

Slik båten står nå skal den gjøre mellom 55 og 60 knop. Selv om toppfart ikke er veldig viktig for meg får jeg vurdere en 3-bladet propell, som kanskje gir 5-6 knop ekstra. Uansett, jeg har selv enda ikke testet toppfart, da den fremdeles er under innkjøring. Nærmer meg 10 timer nå, så en WOT-test ligger i luften. Dette er gjort i vinter:

  • Syrevasket motorblokk og deler
  • Syrevasket varmeveksler på sjøvannssiden
  • Borret opp motor (0,5 mm) og montert en ny sylinderforing
  • Polert veiv og kamaksel
  • Sjekket ruller og løftere
  • Sjekket dyser i testbenk
  • Normalisert råder (veid og balansert opp)
  • Maskinert blokk-flater
  • Slipt ventiler og seter
  • vakuum-sjekket ventiler
  • Montert motor sammen igjen, med mye nye deler (se under)
  • Litt lakkering og generell eksteriør-heving 

Deler motor:

  • Nye stempler fra SRP
  • Nye stempelringer fra TOTAL SEAL
  • Nye fjærer på rullevippene fra CRANE
  • Nye råde/ramme-lager
  • Ny oljepumpe
  • Nye kam-lager
  • Nye tennkabler: Sierra MAGForce High Performance
  • Ny vannpumpe
  • Nytt lager til vannpumpe (impeller-huset)
  • Ny impeller
  • Ny fordeler (komplett ink stamme) 
  • Alt av pakninger er nytt
  • Ny oljefilterbrakett og oljefilter fra Mercury Racing
  • Fuelfilter fra Mercruiser
  • Note to self: Nye type plugger NGK BPR6FS og olje Quicksilver mineralsk 25W-40

Eksos:

  • BBC HP Manifolder fra Stainless Marine
  • Custom 4,5" riser fra Stainless Marine
  • Bullet Mufflers (Transom Mount) fra GIBSON Performance Exhaust 
  • 4" syrefaste rør 
  • Blå silikon-slanger (4"/102 mm)

Fuel/Styring/Pumpe/Elektrisk/Div:

  • Nye slanger og fittings på fuel-system fra Fittings of Norway
  • Festeklemmer fra Fittings og Norway
  • Ny lensepumpe fra Rule (500 GPH)
  • Styreslanger fra TESS (høytrykk med syrefaste koblinger)
  • Nye spunnede slanger på begge lensepumper
  • Alt av oljer er nytt i båten
  • Forhøyet motorkassen (som originalt kommer fra en Goldfish 30, så vidt meg bekjent)

 

Motoren er bygget av Anders Wessel Pettersen i Marine Performance & Services i Svelvik. Uten å ha finlest forumreglene til siste punktum, så velger jeg altså å gi ham tommel opp for arbeidet her. Positiv omtale på Baatplassen er ikke en del av en deal og er utelukkende gjort av meg fordi jeg selv ønsket det. Anders har lang erfaring som grease-monkey (inkludert i Class One) og er racing-entusiast på sin hals. Han er sammen med teamet sitt hardt-arbeidende og jeg har virkelig følt meg i trygge hender der.          

 

Motor ovenfra:

5979abb35d735_Motor1.JPG.6719e00cea230ee671f1ac53db6d8a92.JPG

 

Motor forfra:

5979abe35963a_Motor2.JPG.5998697e5aace1e1fae848bd7adbe54d.JPG

 

SB side med ny eksos:

5979ab9d9db01_Motor-Eksos1.JPG.7d24af3619b37957193861c1444c2fdc.JPG

 

Ny brakett til gir:

5979ac941cc96_Nybrakett.JPG.b1add03266db4d41bd4524e3ab942c3b.JPG

 

Ny fordeler (gjemt under der):

Fordeler.JPG.0f57cb1acdedc955bbedb7b7760495f4.JPG

 

Transom fra i fjor og motor fra i år i skjønn forening:

5979ad7f3dc99_TransomogMotor.JPG.a684c1820c32d06c4542b6c01c6fd1f7.JPG

 

Et noe bedre bilde av fuel-systemet:

Fuel-systemet.JPG.45147ae27ab245fe42fc18ec8731311a.JPG

 

Ny plassering av ekspansjonstanken til frostvæske, hydraulikkolje til styringen og oljefilteret. Tanken til drevoljen står samme sted:

Tanker.JPG.2b6208d4b789cf487401c7d2a6a7f128.JPG 

 

Fått en bedre orden her også (selv om det elektriske fremdeles har et forbedringspotensial). Nå henger ting fast i hvert fall. Nye slanger til hydraulisk styring på utsiden av båten, en ny på innsiden:

El.JPG.da9c98abe83cb30239d09c587f27a278.JPG

 

Maaaange nye festeklemmer og generelt bedre orden:

 5979af9dcf9ad_Nyeslanger.JPG.7e1ff0cf6cc4fc0a464ae805533f115a.JPG

 

Ny lensepumpe som er koblet rett på batteriet, med 5 min automatikk. Da har jeg endelig to lensepumper som fungerer, den ene starter manuelt, den andre automatisk ved behov.

Auto-pumpe.JPG.686d55f45211d689b16a726bde14a823.JPG

 

Siste test (og bekreftelse) av stabilt fuel-trykk før vi er helt i mål: 

DSC_2407.JPG.df12e2f5422c9b969036e977d6492a0d.JPG

 

Anders er happy etter test-turen. Han sa han var tett på 60 :thumbsup: 

Anders.JPG.b51edb0acadcbb70a2a14eaae8bd9023.JPG

 

Dette har kostet mye tid og penger, ingen tvil om det. Er det verdt det? Ikke lett å svare "hell yeah" aller "absolutt" på det , men det er i hvert fall moro å putre rundt i noe som virker. Jeg får også trøste meg med at båten stadig blir i bedre stand og at det er veldig hyggelig med positive kommentarer fra andre båt-entusiaster hvor enn man kommer. Da føler man jo at man putter pengene i noe som skal og bør bevares.     

Passbåten

Passbåten

Den store motor-oppgraderings-posten! :flag_bp:

 

Demontering av motor og dens beskaffenhet er godt beskrevet tidligere i denne tråden. Denne posten beskriver det som er gjort med den da den ble satt sammen igjen.

 

Slik båten står nå skal den gjøre mellom 55 og 60 knop. Selv om toppfart ikke er veldig viktig for meg får jeg vurdere en 3-bladet propell, som kanskje gir 5-6 knop ekstra. Uansett, jeg har selv enda ikke testet toppfart, da den fremdeles er under innkjøring. Nærmer meg 10 timer nå, så en WOT-test ligger i luften. Dette er gjort i vinter:

  • Syrevasket motorblokk og deler
  • Syrevasket varmeveksler på sjøvannssiden
  • Borret opp motor (0,5 mm) og montert en ny sylinderforing
  • Polert veiv og kamaksel
  • Sjekket ruller og løftere
  • Sjekket dyser i testbenk
  • Normalisert råder (veid og balansert opp)
  • Maskinert blokk-flater
  • Slipt ventiler og seter
  • vakuum-sjekket ventiler
  • Montert motor sammen igjen, med mye nye deler (se under)
  • Litt lakkering og generell eksteriør-heving 

Deler motor:

  • Nye stempler fra SRP
  • Nye stempelringer fra TOTAL SEAL
  • Nye fjærer på rullevippene fra CRANE
  • Nye råde/ramme-lager
  • Ny oljepumpe
  • Nye kam-lager
  • Nye tennkabler: Sierra MAGForce High Performance
  • Ny vannpumpe
  • Nytt lager til vannpumpe (impeller-huset)
  • Ny impeller
  • Ny fordeler (komplett ink stamme) 
  • Alt av pakninger er nytt
  • Ny oljefilterbrakett og oljefilter fra Mercury Racing
  • Fuelfilter fra Mercruiser
  • Note to self: Nye type plugger NGK BPR6FS og olje Quicksilver mineralsk 25W-40

Eksos:

  • BBC HP Manifolder fra Stainless Marine
  • Custom 4,5" riser fra Stainless Marine
  • Bullet Mufflers (Transom Mount) fra GIBSON Performance Exhaust 
  • 4" syrefaste rør 
  • Blå silikon-slanger (4"/102 mm)

Fuel/Styring/Pumpe/Elektrisk/Div:

  • Nye slanger og fittings på fuel-system fra Fittings of Norway
  • Festeklemmer fra Fittings og Norway
  • Ny lensepumpe fra Rule (500 GPH)
  • Styreslanger fra TESS (høytrykk med syrefaste koblinger)
  • Nye spunnede slanger på begge lensepumper
  • Alt av oljer er nytt i båten
  • Forhøyet motorkassen (som originalt kommer fra en Goldfish 30, så vidt meg bekjent)

Motoren er bygget av Anders Wessel Pettersen i Marine Performance & Services i Svelvik. Uten å ha fin-lest forumsreglene til siste punktum, så velger jeg altså å gi ham tommel opp for arbeidet her. Positiv omtale på Baatplassen er ikke en del av en deal og er utelukkende gjort av meg fordi jeg selv ønsket det. Anders har lang erfaring som grease-monkey (inkludert i Class One) og er racing-entusiast på sin hals. Han er sammen med teamet sitt hardt-arbeidende og jeg har virkelig følt meg i trygge hender der.          

 

Motor ovenfra:

5979abb35d735_Motor1.JPG.6719e00cea230ee671f1ac53db6d8a92.JPG

 

Motor forfra:

5979abe35963a_Motor2.JPG.5998697e5aace1e1fae848bd7adbe54d.JPG

 

SB side med ny eksos:

5979ab9d9db01_Motor-Eksos1.JPG.7d24af3619b37957193861c1444c2fdc.JPG

 

Ny brakett til gir:

5979ac941cc96_Nybrakett.JPG.b1add03266db4d41bd4524e3ab942c3b.JPG

 

Ny fordeler (gjemt under der):

Fordeler.JPG.0f57cb1acdedc955bbedb7b7760495f4.JPG

 

Transom fra i fjor og motor fra i år i skjønn forening:

5979ad7f3dc99_TransomogMotor.JPG.a684c1820c32d06c4542b6c01c6fd1f7.JPG

 

Et noe bedre bilde av fuel-systemet:

Fuel-systemet.JPG.45147ae27ab245fe42fc18ec8731311a.JPG

 

Ny plassering av ekspansjonstanken til frostvæske, hydraulikkolje til styringen og oljefilteret. Tanken til drevoljen står samme sted:

Tanker.JPG.2b6208d4b789cf487401c7d2a6a7f128.JPG 

 

Fått en bedre orden her også (selv om det elektriske fremdeles har et forbedringspotensial). Nå henger ting fast i hvert fall. Nye slanger til hydraulisk styring på utsiden av båten, en ny på innsiden:

El.JPG.da9c98abe83cb30239d09c587f27a278.JPG

 

Maaaange nye festeklemmer og generelt bedre orden:

 5979af9dcf9ad_Nyeslanger.JPG.7e1ff0cf6cc4fc0a464ae805533f115a.JPG

 

Ny lensepumpe som er koblet rett på batteriet, med 5 min automatikk. Da har jeg endelig to lensepumper som fungerer, den ene starter manuelt, den andre automatisk ved behov.

Auto-pumpe.JPG.686d55f45211d689b16a726bde14a823.JPG

 

Siste test (og bekreftelse) av stabilt fuel-trykk før vi er helt i mål: 

DSC_2407.JPG.df12e2f5422c9b969036e977d6492a0d.JPG

 

Anders er happy etter test-turen. Han sa han var tett på 60 :thumbsup: 

Anders.JPG.b51edb0acadcbb70a2a14eaae8bd9023.JPG

 

Dette har kostet mye tid og penger, ingen tvil om det. Er det verdt det? Ikke lett å svare "hell yeah" aller "absolutt" på det , men det er i hvert fall moro å putre rundt i noe som virker. Jeg får også trøste meg med at båten stadig blir i bedre stand og at det er veldig hyggelig med positive kommentarer fra andre båt-entusiaster hvor enn man kommer. Da føler man jo at man putter pengene i noe som skal og bør bevares.     

Passbåten

Passbåten

Den store motor-oppgraderings-posten! :flag_bp:

 

Demontering av motor og dens beskaffenhet er godt beskrevet tidligere i denne tråden. Denne posten beskriver det som er gjort med den da den ble satt sammen igjen.

 

Slik båten står nå skal den gjøre mellom 55 og 60 knop. Selv om toppfart ikke er veldig viktig for meg får jeg vurdere en 3-bladet propell, som kanskje gir 5-6 knop ekstra. Uansett, jeg har selv enda ikke testet toppfart, da den fremdeles er under innkjøring. Nærmer meg 10 timer nå, så en WOT-test ligger i luften. Dette er gjort i vinter:

  • Syrevasket motorblokk og deler
  • Syrevasket varmeveksler på sjøvannssiden
  • Borret opp motor (0,5 mm) og montert en ny sylinderforing
  • Polert veiv og kamaksel
  • Sjekket ruller og løftere
  • Sjekket dyser i testbenk
  • Normalisert råder (veid og balansert opp)
  • Maskinert blokk-flater
  • Slipt ventiler og seter
  • vakuum-sjekket ventiler
  • Montert motor sammen igjen, med mye nye deler (se under)
  • Litt lakkering og generell eksteriør-heving 

Deler motor:

  • Nye stempler fra SRP
  • Nye stempelringer fra TOTAL SEAL
  • Nye fjærer på rullevippene fra CRANE
  • Nye råde/ramme-lager
  • Ny oljepumpe
  • Nye kam-lager
  • Nye tennkabler: Sierra MAGForce High Performance
  • Ny vannpumpe
  • Nytt lager til vannpumpe (impeller-huset)
  • Ny impeller
  • Ny fordeler (komplett ink stamme) 
  • Alt av pakninger er nytt
  • Ny oljefilterbrakett og oljefilter fra Mercury Racing
  • Fuelfilter fra Mercruiser
  • Note to self: Nye type plugger NGK BPR6FS og olje Quicksilver mineralsk 25W-40

Eksos:

  • BBC HP Manifolder fra Stainless Marine
  • Custom 4,5" riser fra Stainless Marine
  • Bullet Mufflers (Transom Mount) fra GIBSON Performance Exhaust 
  • 4" syrefaste rør 
  • Blå silikon-slanger (4"/102 mm)

Fuel/Styring/Pumpe/Elektrisk/Div:

  • Nye slanger og fittings på fuel-system fra Fittings of Norway
  • Festeklemmer fra Fittings og Norway
  • Ny lensepumpe fra Rule (500 GPH)
  • Styreslanger fra TESS (høytrykk med syrefaste koblinger)
  • Nye spunnede slanger på begge lensepumper
  • Alt av oljer er nytt i båten
  • Forhøyet motorkassen (som originalt kommer fra en Goldfish 30, så vidt meg bekjent)

Motoren er bygget av Anders Wessel Pettersen i Marine Performance & Services i Svelvik. Uten å ha fin-lest forumsreglene til siste punktum, så velger jeg altså å gi ham tommel opp for arbeidet her. Positiv omtale på Baatplassen er ikke en del av en deal og er utelukkende gjort av meg fordi jeg selv ønsket det. Anders har lang erfaring som grease-monkey (inkludert i Class One) og er racing-entusiast på sin hals. Han er sammen med teamet sitt hardt-arbeidende og jeg har virkelig følt meg i trygge hender der.          

 

Motor ovenfra:

5979abb35d735_Motor1.JPG.6719e00cea230ee671f1ac53db6d8a92.JPG

 

Motor forfra:

5979abe35963a_Motor2.JPG.5998697e5aace1e1fae848bd7adbe54d.JPG

 

SB side med ny eksos:

5979ab9d9db01_Motor-Eksos1.JPG.7d24af3619b37957193861c1444c2fdc.JPG

 

Ny brakett til gir:

5979ac941cc96_Nybrakett.JPG.b1add03266db4d41bd4524e3ab942c3b.JPG

 

Ny fordeler (gjemt under der):

Fordeler.JPG.0f57cb1acdedc955bbedb7b7760495f4.JPG

 

Transom fra i fjor og motor fra i år i skjønn forening:

5979ad7f3dc99_TransomogMotor.JPG.a684c1820c32d06c4542b6c01c6fd1f7.JPG

 

Et noe bedre bilde av fuel-systemet:

Fuel-systemet.JPG.45147ae27ab245fe42fc18ec8731311a.JPG

 

Ny plassering av ekspansjonstanken til frostvæske, hydraulikkolje til styringen og oljefilteret. Tanken til drevoljen står samme sted:

Tanker.JPG.2b6208d4b789cf487401c7d2a6a7f128.JPG 

 

Fått en bedre orden her også (selv om det elektriske fremdeles har et forbedringspotensial). Nå henger ting fast i hvert fall. Nye slanger til hydraulisk styring på utsiden av båten, en ny på innsiden:

El.JPG.da9c98abe83cb30239d09c587f27a278.JPG

 

Maaaange nye festeklemmer og generelt bedre orden:

 5979af9dcf9ad_Nyeslanger.JPG.7e1ff0cf6cc4fc0a464ae805533f115a.JPG

 

Ny lensepumpe som er koblet rett på batteriet, med 5 min automatikk. Da har jeg endelig to lensepumper som fungerer, den ene starter manuelt, den andre automatisk ved behov.

Auto-pumpe.JPG.686d55f45211d689b16a726bde14a823.JPG

 

Siste test (og bekreftelse) av stabilt fuel-trykk før vi er helt i mål: 

DSC_2407.JPG.df12e2f5422c9b969036e977d6492a0d.JPG

 

Anders er happy etter test-turen. Han sa han var tett på 60 :thumbsup: 

Anders.JPG.b51edb0acadcbb70a2a14eaae8bd9023.JPG

 

Dette har kostet mye tid og penger, ingen tvil om det. Er det verdt det? Ikke lett å svare "hell yeah" aller "absolutt" på det , men det er i hvert fall moro å putre rundt i noe som virker. Jeg får også trøste meg med at båten stadig blir i bedre stand og at det er veldig hyggelig med positive kommentarer fra andre båt-entusiaster hvor enn man kommer. Da føler man jo at man putter pengene i noe som skal og bør bevares.     

Motor - Eksos 2.JPG

Passbåten

Passbåten

Den store motor-oppgraderings-posten! :flag_bp:

 

Demontering av motor og dens beskaffenhet er godt beskrevet tidligere i denne tråden. Denne posten beskriver det som er gjort med den da den ble satt sammen igjen.

 

Slik båten står nå skal den gjøre mellom 55 og 60 knop. Selv om toppfart ikke er veldig viktig for meg får jeg vurdere en 3-bladet propell, som kanskje gir 5-6 knop ekstra. Uansett, jeg har selv enda ikke testet toppfart, da den fremdeles er under innkjøring. Nærmer meg 10 timer nå, så en WOT-test ligger i luften. Dette er gjort i vinter:

  • Syrevasket motorblokk og deler
  • Syrevasket varmeveksler på sjøvannssiden
  • Borret opp motor (0,5 mm) og montert en ny sylinderforing
  • Polert veiv og kamaksel
  • Sjekket ruller og løftere
  • Sjekket dyser i testbenk
  • Normalisert råder (veid og balansert opp)
  • Maskinert blokk-flater
  • Slipt ventiler og seter
  • vakuum-sjekket ventiler
  • Montert motor sammen igjen, med mye nye deler (se under)
  • Litt lakkering og generell eksteriør-heving 

Deler motor:

  • Nye stempler fra SRP
  • Nye stempelringer fra TOTAL SEAL
  • Nye fjærer på rullevippene fra CRANE
  • Nye råde/ramme-lager
  • Ny oljepumpe
  • Nye kam-lager
  • Nye tennkabler: Sierra MAGForce High Performance
  • Ny vannpumpe
  • Nytt lager til vannpumpe (impeller-huset)
  • Ny impeller
  • Ny fordeler (komplett ink stamme) 
  • Alt av pakninger er nytt
  • Ny oljefilterbrakett og oljefilter fra Mercury Racing
  • Fuelfilter fra Mercruiser
  • Note to self: Nye type plugger NGK BPR6FS og olje Quicksilver mineralsk 25W-40

Eksos:

  • BBC HP Manifolder fra Stainless Marine
  • Custom 4,5" riser fra Stainless Marine
  • Bullet Mufflers (Transom Mount) fra GIBSON Performance Exhaust 
  • 4" syrefaste rør 
  • Blå silikon-slanger (4"/102 mm)

Fuel/Styring/Pumpe/Elektrisk/Div:

  • Nye slanger og fittings på fuel-system fra Fittings of Norway
  • Festeklemmer fra Fittings og Norway
  • Ny lensepumpe fra Rule (500 GPH)
  • Styreslanger fra TESS (høytrykk med syrefaste koblinger)
  • Nye spunnede slanger på begge lensepumper
  • Alt av oljer er nytt i båten
  • Forhøyet motorkassen (som originalt kommer fra en Goldfish 30, så vidt meg bekjent)

Motoren er bygget av Anders Wessel Pettersen i Marine Performance & Services i Svelvik. Uten å ha fin-lest forumsreglene til siste punktum, så velger jeg altså å gi ham tommel opp for arbeidet her. Positiv omtale på Baatplassen er ikke en del av en deal og er utelukkende gjort av meg fordi jeg selv ønsket det. Anders har lang erfaring som grease-monkey (inkludert i Class One) og er racing-entusiast på sin hals. Han er sammen med teamet sitt hardt-arbeidende og jeg har virkelig følt meg i trygge hender der.          

 

Motor ovenfra:

5979abb35d735_Motor1.JPG.6719e00cea230ee671f1ac53db6d8a92.JPG

 

Motor forfra:

5979abe35963a_Motor2.JPG.5998697e5aace1e1fae848bd7adbe54d.JPG

 

SB side med ny eksos:

5979ab9d9db01_Motor-Eksos1.JPG.7d24af3619b37957193861c1444c2fdc.JPG

 

Ny brakett til gir:

5979ac941cc96_Nybrakett.JPG.b1add03266db4d41bd4524e3ab942c3b.JPG

 

Ny fordeler (gjemt under der):

Fordeler.JPG.0f57cb1acdedc955bbedb7b7760495f4.JPG

 

Transom fra i fjor og motor fra i år i skjønn forening:

5979ad7f3dc99_TransomogMotor.JPG.a684c1820c32d06c4542b6c01c6fd1f7.JPG

 

Et noe bedre bilde av fuel-systemet:

Fuel-systemet.JPG.45147ae27ab245fe42fc18ec8731311a.JPG

 

Ny plassering av ekspansjonstanken til frostvæske, hydraulikkolje til styringen og oljefilteret. Tanken til drevoljen står samme sted:

Tanker.JPG.2b6208d4b789cf487401c7d2a6a7f128.JPG 

 

Fått en bedre orden her også (selv om det elektriske fremdeles har et forbedringspotensial). Nå henger ting fast i hvert fall. Nye slanger til hydraulisk styring på utsiden av båten, en ny på innsiden:

El.JPG.da9c98abe83cb30239d09c587f27a278.JPG

 

Maaaange nye festeklemmer og generelt bedre orden:

 5979af9dcf9ad_Nyeslanger.JPG.7e1ff0cf6cc4fc0a464ae805533f115a.JPG

 

Ny lensepumpe som er koblet rett på batteriet, med 5 min automatikk. Da har jeg endelig to lensepumper som fungerer, den ene starter manuelt, den andre automatisk ved behov.

Auto-pumpe.JPG.686d55f45211d689b16a726bde14a823.JPG

 

Siste test (og bekreftelse) av stabilt fuel-trykk før vi er helt i mål: 

DSC_2407.JPG.df12e2f5422c9b969036e977d6492a0d.JPG

 

Anders er happy etter test-turen. Han sa han var tett på 60 :thumbsup: 

Anders.JPG.b51edb0acadcbb70a2a14eaae8bd9023.JPG

 

Dette har kostet mye tid og penger, ingen tvil om det. Er det verdt det? Ikke lett å svare "hell yeah" aller "absolutt" på det , men det er i hvert fall moro å putre rundt i noe som virker. Jeg får også trøste meg med at båten stadig blir i bedre stand og at det er veldig hyggelig med positive kommentarer fra andre båt-entusiaster hvor enn man kommer. Da føler man jo at man putter pengene i noe som skal og bør bevares.     

Motor - Eksos 2.JPG



×
×
  • Create New...