
Passbåten
Da er båten på land igjen. Sesongen gårt for fort - og det ble bare ca 30 timer på maskinen, altfor langt unna skammegrensen på 50. Med båten på vannet først i midten av juli ble det sånn i år. Nok om det, vi får brette opp ermene og finne ut av hva som kan bli enda bedre til neste år. Tentativ liste, ut over gnikking og "det vanlige stellet":
-
Rive ut alt det elektriske og bygge opp fra scratch. I dag er det for mange ledninger som er umerket og det er også brukt feil farge på mange av dem. Dermed er feilsøking både ulogisk og mareritt-aktig. Eksempel på dette er at det ikke lett å skjønne hva som foregår når blower plutselig kortslutter navi'n (om den allered er skrudd på), eller at sikringen går på en helt korrekt nymontert lensepumpe
- Enda en gang vurdere om den "hersens Engbo-vinsjen" byttes ut med noe som virker. Den har ikke gått i det hele tatt i 2017 og ankeret har kun fungert som pynt
- Ut med motoren for å få en skikkelig bremserapport. Dette fikk vi ikke til i vinter av ulike årsaker. Vi mistenker at den går hårfint magert, da det mangler både noen knop og noen omdreininger på topp, i kombinasjon med at den er seigere å starte enn før ombygging. Altså skal nok bensinpumpen også ut for å teste hele verdikjeden. En tank-inspeksjon på jakt etter gørr kan også bli nødvendig (om det i det hele tatt er mulig å komme til) om bremsetesten ikke sykmelder bensinpumpen
-
Propell-vurdering må gjøres. I dag står det på en Bravo 1 - 4-blader med 22P med utveksling på 1,50:1. Mulig en 3-blader gir noe lettere gange i plan. Vannsport som vannski med hurtig akselerasjon brukes den ikke til uansett. Dagens propell har fått ørlite "skjegg" i sommer, så den har allerede kjøpt billett til Winrace for et lengre ferieopphold. Irriterende når man ikke har vært nedpå. Men, ett eller annet i vannet har man vært borti. Det rare er at det hovedsakelig er kun ett blad
- Alt det andre som man glemmer, men som kommer til å bli noe av underveis. Enn så lenge følger jeg fortsatt mottoet at båten skal være i bedre stand når den settes på vannet neste sommer enn det den hadde da den gikk ut av vannet året før
Litt bilder får vi legge med:
Siste gang til kai for i år:
Magisk passering av Villa Malla i merkelig lys:
Da er det mulig å spise sushi av maskinrom igjen etter en runde med skurefillen:
Propell skal få overhaulin' på spa-oppholdet hos Winrace (skjegget er ikke synlig på dette bildet med dårlig oppløsning, tatt i skumringen):