Jump to content

Edit History

Passbåten

Passbåten

Da er båten på land igjen. Sesongen gårt for fort - og det ble bare ca 30 timer på maskinen, altfor langt unna skammegrensen på 50. Med båten på vannet først i midten av juli ble det sånn i år. Nok om det, vi får brette opp ermene og finne ut av hva som kan bli enda bedre til neste år. Tentativ liste, ut over gnikking og "det vanlige stellet":

  • Rive ut alt det elektriske og bygge opp fra scratch. I dag er det for mange ledninger som er umerket og det er også brukt feil farge på mange av dem. Dermed er feilsøking både ulogisk og mareritt-aktig. Eksempel på dette er at det ikke lett å skjønne hva som foregår når blower plutselig kortslutter navi'n (om den allered er skrudd på), eller at sikringen går på en helt korrekt nymontert lensepumpe :confused: 
  • Enda en gang vurdere om den "hersens Engbo-vinsjen" byttes ut med noe som virker. Den har ikke gått i det hele tatt i 2017 og ankeret har kun fungert som pynt
  • Ut med motoren for å få en skikkelig bremserapport. Dette fikk vi ikke til i vinter av ulike årsaker. Vi mistenker at den går hårfint magert, da det mangler både noen knop og noen omdreininger på topp, i kombinasjon med at den er seigere å starte enn før ombygging. Altså skal nok bensinpumpen også ut for å teste hele verdikjeden. En tank-inspeksjon på jakt etter gørr kan også bli nødvendig (om det i det hele tatt er mulig å komme til) om bremsetesten ikke sykmelder bensinpumpen
  • Propell-vurdering må gjøres. I dag står det på en Bravo 1 - 4-blader med 22P med utveksling på 1,50:1. Mulig en 3-blader gir noe lettere gange i plan. Vannsport som vannski med hurtig akselerasjon brukes den ikke til uansett. Dagens propell har fått ørlite "skjegg" i sommer, så den har allerede kjøpt billett til Winrace for et lengre ferieopphold. Irriterende når man ikke har vært nedpå. Men, ett eller annet i vannet har man vært borti. Det rare er at det hovedsakelig er kun ett blad :confused:
  • Alt det andre som man glemmer, men som kommer til å bli noe av underveis. Enn så lenge følger jeg fortsatt mottoet at båten skal være i bedre stand når den settes på vannet neste sommer enn det den hadde da den gikk ut av vannet året før

 

Litt bilder får vi legge med:

 

Siste gang til kai for i år:

DSC_2944.JPG.eff323c990e889ac4ddf59c2192fe342.JPG

 

Magisk passering av Villa Malla i merkelig lys:

DSC_2955.JPG.748d1dcbb84847fd9d77a0da5e0a5890.JPG

 

Da er det mulig å spise sushi av maskinrom igjen etter en runde med skurefillen:

59dd22ac7dab0_Btbilder-igjen.jpg.82d8caef2b614f43ba013179e91033b4.jpg

 

Propell skal få overhaulin' på spa-oppholdet hos Winrace (skjegget er ikke synlig på dette bildet med dårlig oppløsning, tatt i skumringen):

DSC_2971.JPG.7677a19846c2ed94210b5c70af1a7114.JPG

Passbåten

Passbåten

Da er båten på land igjen. Sesongen gårt for fort - og det ble bare ca 30 timer på maskinen, altfor langt unna skammegrensen på 50. Med båten på vannet først i midten av juli blir det sånn i år. Nok om det, vi får brette opp ermene og finne ut av hva som kan bli enda bedre til neste år. Tentativ liste, ut over gnikking og "det vanlige stellet":

  • Rive ut alt det elektriske og bygge opp fra scratch. I dag er det for mange ledninger som er umerket og det er også brukt feil farge på mange av dem. Dermed er feilsøking både ulogisk og mareritt-aktig. Eksempel på dette er at det ikke lett å skjønne hva som foregår når blower plutselig kortslutter navi'n (om den allered er skrudd på), eller at sikringen går på en helt korrekt nymontert lensepumpe :confused: 
  • Enda en gang vurdere om den "hersens Engbo-vinsjen" byttes ut med noe som virker. Den har ikke gått i det hele tatt i 2017 og ankeret har kun fungert som pynt
  • Ut med motoren for å få en skikkelig bremserapport. Dette fikk vi ikke til i vinter av ulike årsaker. Vi mistenker at den går hårfint magert, da det mangler både noen knop og noen omdreininger på topp, i kombinasjon med at den er seigere å starte enn før ombygging. Altså skal nok bensinpumpen også ut for å teste hele verdikjeden. En tank-inspeksjon kan også bli nødvendig (om det i det hele tatt er mulig å komme til) om bremsetesten  ikke sykmelder bensinpumpen på testen
  • Propell-vurdering må gjøres. I dag står det på en Bravo 1 - 4-blader med 22P med utveksling på 1,50:1. Mulig en 3-blader gir noe bedre gange. Vannski med hurtig akselerasjon brukes den ikke til uansett. Dagens propell har fått ørlite "skjegg" i sommer, så den har allerede kjøpt billett til Winrace for et lengre ferieopphold. Irriterende når man ikke har vært nedpå. Men, ett eller annet har man vært borti. Det rare er at det hovedsakelig er kun ett blad :confused:
  • Alt det andre som man glemmer, men som kommer til å bli noe av underveis. Enn så lenge følger jeg fortsatt mottoet at båten skal være i bedre stand når den settes på vannet neste sommer enn det den hadde da den gikk ut av vannet året før

Litt bilder får vi legge med:

 

Siste gang til kai for i år:

DSC_2944.JPG.eff323c990e889ac4ddf59c2192fe342.JPG

 

Magisk passering av Villa Malla i merkelig lys:

DSC_2955.JPG.748d1dcbb84847fd9d77a0da5e0a5890.JPG

 

Da er det mulig å spise sushi av maskinrom igjen etter en runde med skurefillen:

59dd22ac7dab0_Btbilder-igjen.jpg.82d8caef2b614f43ba013179e91033b4.jpg

 

Propell skal få overhaulin' på spa-oppholdet hos Winrace (skjegget er ikke synlig på dette bildet med dårlig oppløsning, tatt i skumringen):

DSC_2971.JPG.7677a19846c2ed94210b5c70af1a7114.JPG



×
×
  • Create New...