Passbåten
Nytt fuelsystem:
Fuelsystemet var ikke optimalt. Originalt var denne motoren levert med to pumper, en på hver side av filteret. Jeg har aldri hatt mer enn en av dem så lenge jeg har eid båten og den stod i tillegg på feil side av filteret da jeg overtok. Følelsen var at en pumpe skulle være mer enn nok og den leverte også bra trykk. Den hadde en tendens til å kavitere litt, men det var neppe grunnet pumpen i seg selv. Bestemte derfor for at jeg beholder den. Samtidig var spørsmålet om det var stor nok dimensjon på eksisterende 3/4" slanger, da motoren må selvsagt få det den trenger for å gå skikkelig. For å være sikker ble det å rigge om hele systemet til 7/8" hele veien fra tank til motor, som da i praksis skulle kunne betjene en Mercruiser Racing 1075 SCi om nødvendig (godt overdimensjonert altså).
Ut med det gamle, herunder filter, oppheng og brakett:
Forsterke/legge på ny torpedovegg mot tanken:
Montert gammel pumpe, ny brakett og ny type fuelfilter:
Ved test, variende trykk. Falsk luft ett eller annet sted:
Feilsøkingen ledet oss til tanken, av med dørken igjen:
Mistanken bekreftet etter å sett boblene i den midlertidige gjennomsiktige slangen (7/8" slange i sølv i forgrunnen):
Her var feilen, i overgangen på røret i tanken. Det var det altså bare å få laget en ny og deretter "good to go":
Note to self: Fuelfilter parts number = 35 - 8M0000202 (Quicksilver)