Jump to content

Edit History

Passbåten

Passbåten

Drev-sparkling 2020.

 

Drevet har flasset og det har har blitt mer og mer sparkel som har falt av de siste årene. Mitt Bravo 1 XD-drev har etterpåmontert "nose-cone" for å sikre nærmest brannslange-trykk inn i impellerhuset. Med DWT (dual water-pickup) originalt er det vel strengt tatt helt unødvendig, men det ser jo ganske stilig ut. Dessverre ser det ikke stilig ut når det begynner å flasse og at metall begynner å falle av. Ett alternativ var å sette på et nytt underhus, men om man har et drev som fungerer så er jo det unødvendig det også. Jeg falt ned på å sparkle dette opp. Jeg burde ha spurt Baatplassens lyttere om råd her før jeg satte i gang for dette med metaller og er jo en egen idrettsgren. Som vanlig blir det motsatt rekkefølge. Gjøre først, spørre etterpå . 

Første øvelser var å slipe ned alt løst. Dette ble ble gjort med vinkelsliper og sandpapir. Bildet lyver litt. Kanten mellom nose-cose og underhus er nok over en centimeter på det høyeste, så det blir en del masse som skal ertsattes

D1.jpg.8dba01d816665545900fed098093eb61.jpg

 

Neste steg var å velge et produkt som egner seg. Nærmest tilfeldig ramlet jeg over "kemisk metall" fra Plastic Padding. Jeg fikk tak i teknisk avd hos importøren og dermed noen gode råd på veien. Først aceton, dermed på med første lag med produktet. Her har jeg begynt å pusse ned første lag:

D2.jpg.5d1f86fcdea00ef6bdc7aa112503e271.jpg

 

Optimistisk med kun èn boks av produktet. Det holdt ikke til noe som helst, tilbake for å skaffe to bokser til. Til slutt ble det 4 lag med metall. Det skal jo også formes til en torpedoform etter at det har herdet, så det forsvinner jo stadig litt mer enn det skal i forme-prosessen. Her fra siste lag: 

D3.jpg.1f56957cf9b0748b4fff494bd778137e.jpg

 

Den siste boksen (som var lik alle andre) hadde rød herder, mens de andre hadde gul :confused: Det ble det fargeforskjell av, men får krysse fingrene for at det ikke er noen andre ting som blir påvirket som en konsekvens av det. Stort sett brukte jeg 80 eller 120-papir i forme-prosessen, men mot slutten både 200 og 400 for å få det helt glatt:

D4.jpg.204044213039baa30e4a70b22a7ea33a.jpg

 

Etter etching primer var det tid for å lakkere. Fargen "Mercury Noir" var kanskje ikke et helt overraskende valg. Her ferdig lakkert på SB side:

D5.jpg.9bb2e8cba9f404354cdae35ffedba42f.jpg 

 

Tilsvarende fra BB side:

D6.jpg.ba5bcff81ba6cc7f56ab91dd72abdc42.jpg

 

Dette var egentlig ganske moro og strengt tatt fornøyd med resultatet. Det tok meg ca to dager med innsats, herde-tiden iberegnet. Problemet med løsningen er vel at varmen som genereres under kjøring kan medføre at underhuset utvider seg og sprenger dette fra innsiden. Det svaret kommer på et senere tidspunkt. I mellomtiden krysses fingrene for at dette fungerer og at det blir en sesong uten metall i propellen....

Passbåten

Passbåten

Drev-sparkling 2020.

 

Drevet har flasset og det har har blitt mer og mer sparkel som har falt av de siste årene. Mitt Bravo 1 XD-drev har etterpåmontert "nose-cone" for å sikre nærmest brannslange-trykk inn i impellerhuset. Med DWT (dual water-pickup) originalt er det vel strengt tatt helt unødvendig, men det ser jo ganske stilig ut. Dessverre ser det ikke stilig ut når det begynner å flasse og at metall begynner å falle av. Ett alternativ var å sette på et nytt underhus, men om man har et drev som fungerer så er jo det unødvendig det også. Jeg falt ned på å sparkle dette opp. Jeg burde ha spurt Baatplassens lyttere om råd her før jeg satte i gang for dette med metaller og er jo en egen idrettsgren. Som vanlig blir det motsatt rekkefølge. Gjøre først, spørre etterpå . 

Første øvelser var å slipe ned alt løst. Dette ble ble gjort med vinkelsliper og sandpapir. Bildet lyver litt. Kanten mellom nose-cose og underhus er nok over en centimeter på det høyeste, så det blir en del masse som skal ertsattes

D1.jpg.8dba01d816665545900fed098093eb61.jpg

 

Neste steg var å velge et produkt som egner seg. Nærmest tilfeldig ramlet jeg over "kemisk metall" fra Plastic Padding. Jeg fikk tak i teknisk avd hos importøren og dermed noen gode råd på veien. Først aceton, dermed på med første lag med produktet. Her har jeg begynt å pusse ned første lag:

D2.jpg.5d1f86fcdea00ef6bdc7aa112503e271.jpg

 

Optimistisk med kun èn boks av produktet. Det holdt ikke til noe som helst, tilbake for å skaffe to bokser til. Til slutt ble det 4 lag med metall. Det skal jo også formes til en torpedoform etter at det har herdet, så det forsvinner jo stadig litt mer enn det skal i forme-prosessen. Her fra siste lag: 

D3.jpg.1f56957cf9b0748b4fff494bd778137e.jpg

 

Den siste boksen (som var lik alle andre) hadde rød herder, mens de andre hadde gul :confused: Det ble det fargeforskjell av, men får krysse fingrene for at det ikke er noen andre ting som blir påvirket som en konsekvens av det. Stort sett brukte jeg 80 eller 120-papir i forme-prosessen, men mot slutten både 200 og 400 for å få det helt glatt:

D4.jpg.204044213039baa30e4a70b22a7ea33a.jpg

 

Etter etching primer var det tid for å lakkere. Fargen "Mercury Noir" var kanskje ikke et helt overraskende valg. Her ferdig lakkert på SB side:D5.jpg.9bb2e8cba9f404354cdae35ffedba42f.jpg 

 

Tilsvarende fra BB side:

D6.jpg.ba5bcff81ba6cc7f56ab91dd72abdc42.jpg

 

Dette var egentlig ganske moro og strengt tatt fornøyd med resultatet. Det tok meg ca to dager med innsats, herde-tiden iberegnet. Problemet med løsningen er vel at varmen som genereres under kjøring kan medføre at underhuset utvider seg og sprenger dette fra innsiden. Det svaret kommer på et senere tidspunkt. I mellomtiden krysses fingrene for at dette fungerer og at det blir en sesong uten metall i propellen....



×
×
  • Create New...