Jump to content

Edit History

Passbåten

Passbåten

Valg av ny motor og drivlinje

 

Den gamle motoren var basert på en GM Big Block og det blir mange fordeler med å velge den plattformen på nytt. Da kan man f.eks beholde motorfester, gjennomgang til transom og heller ikke bekymre seg for å justere x-dim på drevet. Jeg skal innrømme at jeg også tok en rask titt på både Ilmor MV8 570 (7,4l) og Volvo Penta 6,2 V8 430-DPS. Sistnevnte er jo basert på GM's Gen V LS Small Block og har også direkte innsprøytning. Men, til syvende og sist ble det avgjørende at man kan senke den nye motoren rett inn uten ombygging. Da ble det raskt over til Mercury's katalog og utvalget innenfor Mercruiser og Mercury Racing. Det ble ikke en blå motor på meg denne gangen, men mer om det lenger ned...

 

Kriteriene er vel kanskje litt flytende, men her er de i prioritert rekkefølge:

1. Driftssikkerhet

2. Pris

3. Verdi i båten 

4. Effekt 

   

 

Alt A) Top of the line. Mercury Racing 565:

Denne motoren er på 8,7 liter og 565 hk. Den er jo et kunstverk av en motor og er også anerkjent for å være "bullet proof". Komponentene på denne er overdimensjonert tvers igjennom og er av høyeste kvalitet. Men, den koster en stor pose penger og er vel strengt tatt litt "perler for svin"  i en tur-båt som denne. Jeg slår denne raskt fra meg som reelt alternativ, men et bilde her må det bli.

 

 

565.jpg.7c8e7f6fb8bd2e43dd365f8a48be6210.jpg 

 

Alt B) Mercury Racing 520 

Mercury Racing lanserte sin 520 som en innstegsmodell i 2014. Den delte mange komponenter med en standard MerCruiser MAG 8.2, hvor slagvolumet er utvidet til 8.6 liter (523 cid) med nye stempler og kamaksel mv. For det blotte øyet, ser denne ut som en MerCruiser MAG 8.2 (502 cid), med unntak av eksosen. Jeg slet med å finne gode tester og referanser på denne motoren. Det ble dermed vanskelig å vurdere om det var verdt pengene å oppgradere fra en standard MerCruiser.    

 

520-2.jpg.577d74de72bb2596f35342805e042cce.jpg

Alt C) MerCruiser MAG 8.2 H.O 430

Dette er en velprøvd motor som har vært på markedet siden 2010, da den erstattet 496 H.O. I antall hestekrefter skiller det bare 5 i forhold til den (425 vs. 430), men det var en helt ny motor som måtte møte utslippskravene til Environment Protection Agency (EPA). Med denne motoren er man over på "sort motor" og man tar også bort noe av frykten med det å eie en racing-motor.

 

 

430.png.c3d061df161f49a3be8f65b9db4b914e.png

 

 

Konklusjon

Av disse to motorene ønsket jeg å sammenligne dreiemoment (lbft) og hk i en enkel tabell. Jeg klarte ikke å finne noen dyno-resultater for standard 8.2 HO, så jeg var nødt til å bruke tallene for 496 HO. Min eksisterende motor i midten av tabellen som "DPX 500":

Dyno-tall.PNG.4ed16870c658e99880dd918fc5712e74.PNG   

Hvis man bare måler ut fra kriteriet "kraft", så vinner Mercury Racing 520 ikke overraskende denne duellen. Men, jeg vurderer effekttapet så lite i forhold til 8.2 MAG HO at jeg måtte gå flere runder på andre variabler. Den originale Formula 233 - by Thunderbird fra 1963 har fremdeles en marinisert 409 small block på 425 hk og den gjør 56 knop. Med håp om å nå den samme farten så får det holde, selv om det er nærmere 100 hk ned fra motoren som står i båten. Tross alt er punchen i mellomregisteret ganske lik og toppfarten er rimelig underordnet. Skroget trives også best mellom 30 og 40 knop når det ikke er flatt vann. I tillegg tror jeg det er en fordel med å holde seg til MerCruiser, med litt mindre myter og frykt for feil og vedlikehold for racing-motorer. Selvsagt har prisen også noe å si, det er definitivt ikke et grenseløst budsjett på dette prosjektet. På bakgrunn av dette er valget tatt og jeg landet på MAG 8.2 HO 430. 

 

Modellvalg og tilbehør

Så kommer diskusjonen om hvilken versjon av motoren man skal ha. Nå er vel alle versjoner av denne SeaCore (med ferskvannskrets), men jeg har også valgt DTS (Digital Throttle & Shift). Det betyr fly-by-wire med digitale signaler til både motor or gir gjennom PCM (Powertrain Control Module). Jeg har også oppgradert gas/gir-kontroller til "Zero Effort" slik at designet passer til tidsalderen fra båten. Dessuten har jeg alltid satt pris på separat spak på gir og gass. Denne kan ikke velges i standardutvalget og blir dermed et tilvalg.    

 

605476204_ZE2.jpg.1c6de23c67d9d3d0030ddc281260e1ec.jpg

Jeg har også valgt å ta kostnaden med et forsterket drev, så jeg har valgt Bravo 1 XR med 1,5:1 utveksling (som er tilsvarende utveksling som står på båten i dag) der jeg opprettholder ekstern hydraulisk styring fra IMCO. Med litt flaks kan jeg gjenbruke propellen på den nye drivlinjen. Jeg gjorde ingen endringer på transom og gikk for standard Mercury SmartCraft (digital) transom.  

 

Passbåten

Passbåten

Valg av ny motor og drivlinje

 

Den gamle motoren var basert på en GM Big Block og det blir mange fordeler med å velge den plattformen på nytt. Da kan man f.eks beholde motorfester, gjennomgang til transom og heller ikke bekymre seg for å justere x-dim på drevet. Jeg skal innrømme at jeg også tok en rask titt på både Ilmor MV8 570 (7,4l) og Volvo Penta 6,2 V8 430-DPS. Sistnevnte er jo basert på GM's Gen V LS Small Block og har også direkte innsprøytning. Men, til syvende og sist ble det avgjørende at man kan senke den nye motoren rett inn uten ombygging. Da ble det raskt over til Mercury's katalog og utvalget innenfor Mercruiser og Mercury Racing. Det ble ikke en blå motor på meg denne gangen, men mer om det lenger ned...

 

Kriteriene er vel kanskje litt flytende, men her er de i prioritert rekkefølge:

1. Driftssikkerhet

2. Pris

3. Verdi i båten 

4. Effekt 

   

 

Alt A) Top of the line. Mercury Racing 565:

Denne motoren er på 8,7 liter og 565 hk. Den er jo et kunstverk av en motor og er også anerkjent for å være "bullet proof". Komponentene på denne er overdimensjonert tvers igjennom og er av høyeste kvalitet. Men, den koster en stor pose penger og er vel strengt tatt litt "perler for svin"  i en tur-båt som denne. Jeg slår denne raskt fra meg som reelt alternativ, men et bilde her må det bli.

 

 

565.jpg.7c8e7f6fb8bd2e43dd365f8a48be6210.jpg 

 

Alt B) Mercury Racing 520 

Mercury Racing lanserte sin 520 som en innstegsmodell i 2014. Den delte mange komponenter med en standard MerCruiser MAG 8.2, hvor slagvolumet er utvidet til 8.6 liter (523 cid) med nye stempler og kamaksel mv. For det blotte øyet, ser denne ut som en MerCruiser MAG 8.2 (502 cid), med unntak av eksosen. Jeg slet med å finne gode tester og referanser på denne motoren. Det ble dermed vanskelig å vurdere om det var verdt pengene å oppgrade fra en standard MerCruiser.    

 

520-2.jpg.577d74de72bb2596f35342805e042cce.jpg

Alt C) MerCruiser MAG 8.2 H.O 430

Dette er en velprøvd motor som har vært på markedet siden 2010, da den erstattet 496 H.O. I antall hestekrefter skiller det bare 5 i forhold til den (425 vs. 430), men det var en helt ny motor som måtte møte utslippskravene til Environment Protection Agency (EPA). Med denne motoren er man over på "sort motor" og man tar også bort noe av frykten med det å eie en racing-motor.

 

 

430.png.c3d061df161f49a3be8f65b9db4b914e.png

 

 

Konklusjon

Av disse to motorene ønsket jeg å sammenligne driemoment (lbft) og hk i en enkel tabell. Jeg klarte ikke å finne noen dyno-resultater for standard 8.2 HO, så jeg var nødt til å bruke tallene for 496 HO. Min ekstisterende motor i midten av tabellen som "DPX 500":

Dyno-tall.PNG.4ed16870c658e99880dd918fc5712e74.PNG   

Hvis man bare måler ut fra kriterie "kraft", så vinner Mercury Racing 520 ikke overraskende denne duellen. Men, jeg vurderer effekttapet så lite i forhold til 8.2 MAG HO at jeg måtte gå flere runder på andre variabler. Den originale Formula 233 - by Thunderbird fra 1963 har fremdeles en marinisert 409 small block på 425 hk og den gjør 56 knop. Med håp om å nå den samme farten så får det holde, selv om det er nærmere 100 hk ned fra motoren som står i båten. Tross alt er punchen i mellomregisteret ganske lik og toppfarten er rimelig underordnet. Skroget trives også best mellom 30 og 40 knop når det ikke er flatt vann. I tillegg tror jeg det er en fordel med å holde seg til MerCruiser, med litt mindre myter og frykt for feil og vedlikehold for racing-motorer. Selvsagt har prisen også noe å si, det er definitivt ikke et grenseløst budsjett på dette prosjektet. På bakgrunn av dette er valget tatt og jeg landet på MAG 8.2 HO 430. 

 

Modellvalg og tilbehør

Så kommer diskusjonen om hvilken versjon av motoren man skal ha. Nå er vel alle versjoner av denne SeaCore (med ferskvannskrets), men jeg har også valgt DTS (Digital Throttle & Shift). Det betyr fly-by-wire med digitale signaler til både motor or gir gjennom PCM (Powertrain Control Module). Jeg har også oppgradert gas/gir-kontroller til "Zero Effort" slik at designet passer til tidsalderen fra båten. Dessuten har jeg alltid satt pris på separat spak på gir og gass. Denne kan ikke velges i standardutvalget og blir dermed et tilvalg.    

 

605476204_ZE2.jpg.1c6de23c67d9d3d0030ddc281260e1ec.jpg

Jeg har også valgt å ta kostnaden med et forsterket drev, så jeg har valgt Bravo 1 XR med 1,5:1 utveksling (som er tilsvarende utveksling som står på båten i dag) der jeg opprettholder ekstern hydraulisk styring fra IMCO. Med litt flaks kan jeg gjenbruke propellen på den nye drivlinjen. Jeg gjorde ingen endringer på transom og gikk for standard Mercury SmartCraft (digital) transom.  

 

Passbåten

Passbåten

Valg av ny motor og drivlinje

 

Den gamle motoren var basert på en GM Big Block og det blir mange fordeler med å velge den plattformen på nytt. Da kan man f.eks beholde motorfester, gjennomgang til transom og heller ikke bekymre seg for å justere x-dim på drevet. Jeg skal innrømme at jeg også tok en rask titt på både Ilmor MV8 570 (7,4l) og Volvo Penta 6,2 V8 430-DPS. Sistnevnte er jo basert på GM's Gen V LS Small Block og har også direkte innsprøytning. Men, til syvende og sist ble det avgjørende at man kan senke den nye motoren rett inn uten ombygging. Da ble det raskt over til Mercury's katalog og utvalget innenfor Mercruiser og Mercury Racing. Det ble ikke en blå motor på meg denne gangen, men mer om det lenger ned...

 

Kriteriene er vel kanskje litt flytende, men her er de i prioritert rekkefølge:

1. Driftssikkerhet

2. Pris

3. Verdi i båten 

4. Effekt 

   

 

Alt A) Top of the line. Mercury Racing 565:

Denne motoren er på 8,7 liter og 565 hk. Den er jo et kunstverk av en motor og er også anerkjent for å være "bullet proof". Komponentene på denne er overdimensjonert tvers igjennom og er av høyeste kvalitet. Men, den koster en stor pose penger og er vel strengt tatt litt "perler for svin"  i en tur-båt som denne. Jeg slår denne raskt fra meg som reelt alternativ, men et bilde her må det bli.

 

 

565.jpg.7c8e7f6fb8bd2e43dd365f8a48be6210.jpg 

 

Alt B) Mercury Racing 520 

Mercury Racing lanserte sin 520 som en innstegsmodell i 2014. Den delte mange komponenter med en standard MerCruiser MAG 8.2, hvor slagvolumet er utvidet til 8.6 liter (523 cid) med nye stempler og kamaksel mv. For det blotte øyet, ser denne ut som en MerCruiser MAG 8.2 (502 cid), med unntak av eksosen. Jeg slet med å finne gode tester og referanser på denne motoren. Det ble dermed vanskelig å vurdere om det var verdt pengene å oppgrade fra en standard MerCruiser.    

 

520-2.jpg.577d74de72bb2596f35342805e042cce.jpg

Alt C) MerCruiser MAG 8.2 H.O 430

Dette er en velprøvd motor som har vært på markedet siden 2010, da den erstattet 496 H.O. I antall hestekrefter skiller det bare 5 i forhold til den (425 vs. 430), men det var en helt ny motor som måtte møte utslippskravene til Environment Protection Agency (EPA). Med denne motoren er man over på "sort motor" og man tar også bort noe av frykten med det å eie en racing-motor.

 

 

430.png.c3d061df161f49a3be8f65b9db4b914e.png

 

 

Konklusjon

Av disse to motorene ønsket jeg å sammenligne driemoment (lbft) og hk i en enkel tabell. Jeg klarte ikke å finne noen dyno-resultater for standard 8.2 HO, så jeg var nødt til å bruke tallene for 496 HO. Min ekstisterende motor i midten av tabellen som "DPX 500":

Dyno-tall.PNG.4ed16870c658e99880dd918fc5712e74.PNG   

Hvis man bare måler ut fra kriterie "kraft", så vinner Mercury Racing 520 ikke overraskende denne duellen. Men, jeg vurderer effekttapet så lite i forhold til 8.2 MAG HO at jeg måtte gå flere runder på andre variabler. Den originale Formula 233 - by Thunderbird fra 1963 har fremdeles en marinisert 409 small block på 425 hk og den gjør 56 knop. Med håp om å nå den samme farten så får det holde, selv om det er nærmere 100 hk ned fra motoren som står i båten. Tross alt er punchen i mellomregisteret ganske lik og toppfarten er rimelig underordnet. Skroget trives også best mellom 30 og 40 knop når det ikke er flatt vann. I tillegg tror jeg det er en fordel med å holde seg til MerCruiser, med litt mindre myter og frykt for feil og vedlikehold for racing-motorer. Selvsagt har prisen også noe å si, det er definitivt ikke et grenseløst budsjett på dette prosjektet. På bakgrunn av dette er valget tatt og jeg landet på MAG 8.2 HO 430. 

 

Modellvalg og tilbehør

Så kommer diskusjonen om hvilken versjon av motoren man skal ha. Nå er vel alle versjoner av denne SeaCore (med ferskvannskrets), men jeg har også valgt DTS (Digital Throttle & Shift). Det betyr fly-by-wire med digitale signaler til både motor or gir gjennom PCM (Powertrain Control Module). Jeg har også oppgradert gas/gir-kontroller til "Zero Effort" slik at designet passer til tidsalderen fra båten. Dessuten har jeg alltid satt pris på separat spak på gir og gass. Denne kan ikke velges i standardutvalget og blir dermed et tilvalg.    

 

605476204_ZE2.jpg.1c6de23c67d9d3d0030ddc281260e1ec.jpg

Jeg har også valgt å ta kostnaden med et forsterket drev, så jeg har valgt Bravo 1 XR med 1,5:1 utveksling (som er tilsvarende utveksling som står på båten i dag) der jeg opprettholder ekstern hydraulisk styring fra IMCO. Med litt flaks kan jeg gjenbruke propellen på den nye drivlinjen. Jeg gjorde ingen endringer på transom og gikk for standard Mercury SmartCraft (digital) transom.  

ZE.jpg

Passbåten

Passbåten

Valg av ny motor og drivlinje

 

Den gamle motoren var basert på en GM Big Block og det blir mange fordeler med å velge den plattformen på nytt. Da kan man f.eks beholde motorfester, gjennomgang til transom og heller ikke bekymre seg for å justere x-dim på drevet. Jeg skal innrømme at jeg også tok en rask titt på både Ilmor MV8 570 (7,4l) og Volvo Penta 6,2 V8 430-DPS. Sistnevnte er jo basert på GM's Gen V LS Small Block og har også direkte innsprøytning. Men, til syvende og sist ble det avgjørende at man kan senke den nye motoren rett inn uten ombygging. Da ble det raskt over til Mercury's katalog og utvalget innenfor Mercruiser og Mercury Racing. Det ble ikke en blå motor på meg denne gangen, men mer om det lenger ned...

 

Kriteriene er vel kanskje litt flytende, men her er de i prioritert rekkefølge:

1. Driftssikkerhet

2. Pris

3. Verdi i båten 

4. Effekt 

   

 

Alt A) Top of the line. Mercury Racing 565:

Denne motoren er på 8,7 liter og 565 hk. Den er jo et kunstverk av en motor og er også anerkjent for å være "bullet proof". Komponentene på denne er overdimensjonert tvers igjennom og er av høyeste kvalitet. Men, den koster en stor pose penger og er vel strengt tatt litt "perler for svin"  i en tur-båt som denne. Jeg slår denne raskt fra meg som reelt alternativ, men et bilde her må det bli.

 

 

565.jpg.7c8e7f6fb8bd2e43dd365f8a48be6210.jpg 

 

Alt B) Mercury Racing 520 

Mercury Racing lanserte sin 520 som en innstegsmodell i 2014. Den delte mange komponenter med en standard MerCruiser MAG 8.2, hvor slagvolumet er utvidet til 8.6 liter (523 cid) med nye stempler og kamaksel mv. For det blotte øyet, ser denne ut som en MerCruiser MAG 8.2 (502 cid), med unntak av eksosen. Jeg slet med å finne gode tester og referanser på denne motoren. Det ble dermed vanskelig å vurdere om det var verdt pengene å oppgrade fra en standard MerCruiser.    

 

520-2.jpg.577d74de72bb2596f35342805e042cce.jpg

Alt C) MerCruiser MAG 8.2 H.O 430

Dette er en velprøvd motor som har vært på markedet siden 2010, da den erstattet 496 H.O. I antall hestekrefter skiller det bare 5 i forhold til den (425 vs. 430), men det var en helt ny motor som måtte møte utslippskravene til Environment Protection Agency (EPA). Med denne motoren er man over på "sort motor" og man tar også bort noe av frykten med det å eie en racing-motor.

 

 

430.png.c3d061df161f49a3be8f65b9db4b914e.png

 

 

Konklusjon

Av disse to motorene ønsket jeg å sammenligne driemoment (lbft) og hk i en enkel tabell. Jeg klarte ikke å finne noen dyno-resultater for standard 8.2 HO, så jeg var nødt til å bruke tallene for 496 HO. Min ekstisterende motor i midten av tabellen som "DPX 500":

Dyno-tall.PNG.4ed16870c658e99880dd918fc5712e74.PNG   

Hvis man bare måler ut fra kriterie "kraft", så vinner Mercury Racing 520 ikke overraskende denne duellen. Men, jeg vurderer effekttapet så lite i forhold til 8.2 MAG HO at jeg måtte gå flere runder på andre variabler. Den originale Formula 233 - by Thunderbird fra 1963 har fremdeles en marinisert 409 small block på 425 hk og den gjør 56 knop. Med håp om å nå den samme farten så får det holde, selv om det er nærmere 100 hk ned fra motoren som står i båten. Tross alt er punchen i mellomregisteret ganske lik og toppfarten er rimelig underordnet. Skroget trives også best mellom 30 og 40 knop når det ikke er flatt vann. I tillegg tror jeg det er en fordel med å holde seg til MerCruiser, med litt mindre myter og frykt for feil og vedlikehold for racing-motorer. Selvsagt har prisen også noe å si, det er definitivt ikke et grenseløst budsjett på dette prosjektet. På bakgrunn av dette er valget tatt og jeg landet på MAG 8.2 HO 430. 

 

Modellvalg og tilbehør

Så kommer diskusjonen om hvilken versjon av motoren man skal ha. Nå er vel alle versjoner av denne SeaCore (med ferskvannskrets), men jeg har også valgt DTS (Digital Throttle & Shift). Det betyr fly-by-wire med digitale signaler til både motor or gir gjennom PCM (Powertrain Control Module). Jeg har også oppgradert gas/gir-kontroller til "Zero Effort" slik at designet passer til tidsalderen fra båten. Dessuten har jeg alltid satt pris på separat spak på gir og gass. Denne kan ikke velges i standardutvalget og blir dermed et tilvalg.    

 

605476204_ZE2.jpg.1c6de23c67d9d3d0030ddc281260e1ec.jpg

Jeg har også valgt å ta kostnaden med et forsterket drev, så jeg har valgt Bravo 1 XR med 1,5:1 utveksling (som er tilsvarende utveksling som står på båten i dag) der jeg opprettholder ekstern hydraulisk styring fra IMCO. Med litt flaks kan jeg gjenbruke propellen på den nye drivlinjen. Jeg gjorde ingen endringer på transom og gikk for standard Mercury SmartCraft (digital) transom.  

ZE.jpg

Passbåten

Passbåten

 

Valg av ny motor og drivlinje

 

Den gamle motoren var basert på en GM Big Block og det blir mange fordeler med å velge den plattformen på nytt. Da kan man f.eks beholde motorfester, gjennomgang til transom og heller ikke bekymre seg for å justere x-dim på drevet. Jeg skal innrømme at jeg også tok en rask titt på både Ilmor MV8 570 (7,4l) og Volvo Penta 6,2 V8 430-DPS. Sistnevnte er jo basert på GM's Gen V LS Small Block og har også direkte innsprøytning. Men, til syvende og sist ble det avgjørende at man kan senke den nye motoren rett inn uten ombygging. Da ble det raskt over til Mercury's katalog og utvalget innenfor Mercruiser og Mercury Racing. Det ble ikke en blå motor på meg denne gangen, men mer om det lenger ned...

 

Kriteriene er vel kanskje litt flytende, men her er de i prioritert rekkefølge:

1. Driftssikkerhet

2. Pris

3. Verdi i båten 

4. Effekt 

   

 

Alt A) Top of the line. Mercury Racing 565:

Denne motoren er på 8,7 liter og 565 hk. Den er jo et kunstverk av en motor og er også anerkjent for å være "bullet proof". Komponentene på denne er overdimensjonert tvers igjennom og er av høyeste kvalitet. Men, den koster en stor pose penger og er vel strengt tatt litt "perler for svin"  i en tur-båt som denne. Jeg slår denne raskt fra meg som reelt alternativ, men et bilde her må det bli.

 

 

565.jpg.7c8e7f6fb8bd2e43dd365f8a48be6210.jpg 

 

Alt B) Mercury Racing 520 

Mercury Racing lanserte sin 520 som en innstegsmodell i 2014. Den delte mange komponenter med en standard MerCruiser MAG 8.2, hvor slagvolumet er utvidet til 8.6 liter (523 cid) med nye stempler og kamaksel mv. For det blotte øyet, ser denne ut som en MerCruiser MAG 8.2 (502 cid), med unntak av eksosen. Jeg slet med å finne gode tester og referanser på denne motoren. Det ble dermed vanskelig å vurdere om det var verdt pengene å oppgrade fra en standard MerCruiser.    

 

520-2.jpg.577d74de72bb2596f35342805e042cce.jpg

Alt C) MerCruiser MAG 8.2 H.O 430

Dette er en velprøvd motor som har vært på markedet siden 2010, da den erstattet 496 H.O. I antall hestekrefter skiller det bare 5 i forhold til den (425 vs. 430), men det var en helt ny motor som måtte møte utslippskravene til Environment Protection Agency (EPA). Med denne motoren er man over på "sort motor" og man tar også bort noe av frykten med det å eie en racing-motor.

 

 

430.png.c3d061df161f49a3be8f65b9db4b914e.png

 

 

Konklusjon

Av disse to motorene ønsket jeg å sammenligne driemoment (lbft) og hk i en enkel tabell. Jeg klarte ikke å finne noen dyno-resultater for standard 8.2 HO, så jeg var nødt til å bruke tallene for 496 HO. Min ekstisterende motor i midten av tabellen som "DPX 500":

Dyno-tall.PNG.4ed16870c658e99880dd918fc5712e74.PNG   

Hvis man bare måler ut fra kriterie "kraft", så vinner Mercury Racing 520 ikke overraskende denne duellen. Men, jeg vurderer effekttapet så lite i forhold til 8.2 MAG HO at jeg måtte gå flere runder på andre variabler. Den originale Formula 233 - by Thunderbird fra 1963 har fremdeles en marinisert 409 small block på 425 hk og den gjør 56 knop. Med håp om å nå den samme farten så får det holde, selv om det er nærmere 100 hk ned fra motoren som står i båten. Tross alt er punchen i mellomregisteret ganske lik og toppfarten er rimelig underordnet. Skroget trives også best mellom 30 og 40 knop når det ikke er flatt vann. I tillegg tror jeg det er en fordel med å holde seg til MerCruiser, med litt mindre myter og frykt for feil og vedlikehold for racing-motorer. Selvsagt har prisen også noe å si, det er definitivt ikke et grenseløst budsjett på dette prosjektet. På bakgrunn av dette er valget tatt og jeg landet på MAG 8.2 HO 430. 

 

Modellvalg og tilbehør

Så kommer diskusjonen om hvilken versjon av motoren man skal ha. Nå er vel alle versjoner av denne SeaCore (med ferskvannskrets), men jeg har også valgt DTS (Digital Throttle & Shift). Det betyr fly-by-wire med digitale signaler til både motor or gir gjennom PCM (Powertrain Control Module). Jeg har også oppgradert gas/gir-kontroller til "Zero Effort" slik at designet passer til tidsalderen fra båten. Dessuten har jeg alltid satt pris på separat spak på gir og gass. Denne kan ikke velges i standardutvalget og blir dermed et tilvalg.    

 

605476204_ZE2.jpg.1c6de23c67d9d3d0030ddc281260e1ec.jpg

Jeg har også valgt å ta kostnaden med et forsterket drev, så jeg har valgt Bravo 1 XR med 1,5:1 utveksling (som er tilsvarende utveksling som står på båten i dag) der jeg opprettholder ekstern hydraulisk styring fra IMCO. Med litt flaks kan jeg gjenbruke propellen på den nye drivlinjen. Jeg gjorde ingen endringer på transom og gikk for standard Mercury SmartCraft (digital) transom.  

 

ZE.jpg



×
×
  • Create New...