Passbåten
Instrumenter
Med ny motor var planen også nye instrumenter. De gamle fra Gaffrig virket for så vidt greit nok fremdeles, men tidens tann var jo synlig også på dem. Spaghettien på baksiden av de instrumentene var strengt tatt en utfordring i seg selv. Da jeg bestilte motoren gikk det litt fort i svingene, så jeg bestemte meg egentlig for å utsette hele instrumentbeslutningen. Men, jeg var helt sikker på at jeg måtte ha noen fysiske instrumenter for å opprettholde "look & feel" fra tidsalderen. Derfor fikk jeg lagt inn en bestilling på "Analog Gauge Interface" (AGI) fra Mercury for å kunne konvertere digitale signaler om til analoge og fortrinnsvis bruke Mercury "Flagship Series" instrumenter (bra med 70-talls feel i den sorte varianten med lyseblå markører). De var også fordelaktig priset etter å ha kastet en rask titt på dem. Men, allerede her skurrer det jo! For hvorfor i alle dager skal man konvertere et avansert og informativt digitalt signal om til et begrenset analogt signal med svært få muligheter? Her var det bare å rykke tilbake til tegnebrettet, der man også fikk vurdere hvilke muligheter man kan få gjennom en mulig oppgradering av kartplotter.
Hvis man tenker på instrumenter til amerikanske "fiberglass classics" er det Gaffrig, Auto Meter og Livorsi som står frem som de mest brukte alternativene for meg. Da prosjekt 2.0 ble startet i høst var det "Industrial Series" fra Livorsi som stod øverst på ønskelisten, med de er jo analoge de også. Etter å ha snakket med Auto Meter og Gaffrig så ble det raskt klart at heller ikke de hadde noen serier med digitale instrumenter. Skulle man velge dem måtte man altså også beholde AGI-kit'et og kjøre frem analoge signaler. I parallel med å sjekke ut Mercury sine egne standard SmartCraft-instrumenter var jeg også i kontakt med sveitsiske VDO som begge er digitale. Mercury sine følger vel strengt tatt motoren, men om man skal ha noen tilleggsinstrumenter (eller endre rim) er man jo i gang med ekstrakostnader allikevel, dermed ikke så fristende.
Det jeg ble klar over i prosessen var at Livorsi hadde digitale instrumenter i en egen serie som heter "Vantage View". Disse instrumentene ser ut som analoge, men har digitalt signal helt frem, med støtte både for NMEA 2000 og SmartCraft Master Harness for tilkobling til motoren. Det er mange fordeler med Livorsi, men en av ulempene er prisen. Design og kvalitet koster dessverre så mye at jeg slo dette fra meg etter å ha diskutert med Livorsi i USA.
Men, så har man flaks noen ganger når man graver rundt på internet. Jeg kom over en forhandler som hadde kjøpt opp restlageret av Livorsi Vantage View-instrumenter fra en produsent som har kuttet produksjonen betraktelig. Med litt snoking på lageret fant vi frem til de instrumentene jeg trengte - og i det designet jeg ønsket meg! Det betyr Vantage View med "Platinum Dial" og "Polished Stainless Steel" MEGA-rim. Prisen ble med det også håndterbar og jeg klinte til i desember. I går kom esken i posten:
Forsendelsen i hus:
Alle instrumentene samlet:
De to store instrumentene: RPM og MPH, 3 3/8" åpning og 3 7/8" ytre diameter. På skjermen på turtelleren kan man shuffle i alle tilgjengelige motordata. MPH (Livorsi lager ikke knop), kan enten kobles til via GPS (NMEA 0183) eller trykk. Da enten fra en spinner eller alternativt fra drevet via CAN:
De fem små instrumentene TRIM, WATER TEMP (i Fahrenheit), OIL PRESSURE (PSI), VOLT & FUEL. 2 1/8" åpning og 2 1/4" ytre diameter. Selv om de er små har alle egen lampe for alarm.
Livorsi Boat Control for Single Engine. Kjøpte denne i rød for å matche håndtaket til Zero Effort-controlleren. Med denne shuffler man gjennom menyene på skjermen på turtelleren, men man kan også endre det oppsettet som kommer opp automatisk bare ved å koble til alle ledninger, herunder det å sette opp manuelle alarmer:
Dessverre hadde ikke denne leverandøren det man trenger av kabler, så det må jaktes gjennom andre kanaler, men det nærmer seg en løsning der ganske snart.