Passbåten
Designe nytt dash
Nørde-faktoren og tidsbruken går i taket når man skal tenke ut nytt dashboard. Med tilnærmet uendelig mange kombinasjoner å velge mellom av teknologi, produsenter og plassering av utstyr blir det naturligvis en god del grubling. Men moro er det nå å pusle med dette, så dette er kun lystbetont. Utgangspunktet var som dette:
I dagens dashboard er alle instrumenter analoge og et sammensurium av ledninger på baksiden. Med liten lyst til å installere AGI-kit'et måtte de ryke. I tillegg er skrogets farge tatt igjen på "bezels" rundt alle instrumenter (kanskje vel mer 90-talls enn 70-talls) og de matcher ikke ny farge. De ryker dermed også ut. Båten har plotter, men i ærlighetens navn er det vel bedre alternativer enn eldre Navman frittstående plottere. Spørsmålet var om man kunne klemme inn en plotter av litt størrelse, type 9 tommer, innenfor rammene av dagens dashboard uten at den ville stjele all oppmerksomheten. Selve dashbord-kassen er uoriginal og jeg har strengt tatt ingen ønsker om å gjenskape den orginale heller, så den beholdes. Digitale instrumenter (som ser ut som analoge) er allerede kjøpt inn i form av Livorsi Vantage View, men jeg får ikke erstattet alle som er der i dag (som Oil Temp og Fuel Pressure). SmartCraft Connect på plotter og det digitale displayet på Vantage View får eventuelt bøte på det savnet (plus enda mer info tilgjengelig der tross alt). Jeg tror det kommer til å bli som følger, litt avhengig av om teori og praksis går hånd i hånd:
Som tittelen på bildet avslører er dette min 9. tegning på temaet, så her har det vært mange varianter underveis, enda flere om man inkluderer alle dem som ikke ble skrevet ned. Ved å utvide høyden til bakplaten med 10 mm (til 18 cm) får jeg akkurat klemt inn ny 9'' plotter. Noen konklusjoner:
- Bakplate i syrefast 2 mm speiloverflate (som før)
- Raymarine Axiom 9'' uten sender (RV), men med Remote (RMK-10). Jeg tror jeg må ha et zoom-hjul som kan endre målestokk uten å måtte bruke to fingre uten på bøljan blå, men jeg tar gjerne feedback fra andre brukere på den beslutningen hvis det ikke oppleves som nødvendig.
- SmartCraft Connect til plotter for motordata
- 4 instrumenter festes i platen. De to store, TACH og RPM, må være der. Volt og Trim blir også med opp, men da er det tomt for plass hvis de ikke skal stå i hverandre. Alle 4 uten bezels - vi holder det clean
- 3 instrumenter må skjæres ut i dash mellom ratt og den delen som har tilt. De tre instrumentene får hvite vinklede bezels, slik at de vendes mot fører
- Koppholdere i "Polished Steel", så matcher de ringen på instrumentene
- Livorsi POD er planlagt flyttet ned til gass/gir hvis ledningene er lange nok
All verdens digitale versjoner hjelper ikke på følelsen av å pusle med dette live. Frem med papir, passer og saks og deretter kjenne på hvordan det blir:
Jeg tror vi nærmer oss en konklusjon med dette set-up'et. Han som skal programmere maskinene til å vannskjære den syrefaste platen må ha nøyaktige mål til alle hull, ikke rom for omtrentlige tall da. Altså må det lages enda en tegning med indre nøyaktige mål til hullene når designet er satt.