Jump to content

Edit History

Passbåten

Passbåten

VesselView Link vs. SmartCraft Gateway vs. SmartCraft Connect vs. VesselView Mobile

 

Da jeg startet runde 2 av dette prosjektet var jeg overbevist om at jeg skulle ha motordata på plotteren. Men, Mercruiser/Mercury gjorde det ikke akkurat super-enkelt å forstå hvordan man skulle få til dette fullt ut med ulike leverandører av plottere. Her kommer en liten oversikt over hva jeg fant ut av underveis og hvordan jeg tror jeg konkluderer.

 

VesselView Link: Var den soleklart mest foretrukne løsningen. Det betyr alle tilgjengelige motordata på plotteren og man skiller ikke på om man viser dataene på en original Mercury VesselView MFD eller 3. parts plotter, såfremt plotteren er levert av Navico som betyr Simrad, Lowrance eller B&G.   

 

SmartCraft Gateway: Var løsningen for plottere av alle andre merker. Her konverteres motor og systemdata til NMEA2000 og man kan i praksis koble dette til hvilken som helst moderne 3. parts plotter. Ulempen er at det er mindre data tilgjengelig enn for VesselView Link og man har således ikke samme mulighet til å grave i motordata om man skulle ønske det.

 

SmartCraft Connect: kom ut av det blå våren 2021, men jeg fikk ikke dette med meg før etter jeg hadde kjøpt instrumenter og tatt noen valg som følge av det. Smartcraft Connect betyr egentlig at man utvider konseptet fra VesselView Link til Simrad og Raymarine plottere for opp til fire motorer.

 

VesselView Mobile: Alle motordata tilgjengelig på mobilen over bluetooth (mobilen kan kobles til flere bluetooth-enheter, f.eks musikk, om den også er koblet til VesselView Mobile). Her kan man bl.a registrere fylling av fuel og også dele data med mekaniker osv. Altså tar man på en måte båtens helstilstand med seg hjem, siden appen også virker uten bluetooth-tilkobling.

 

Før jeg satte meg inn i det her var egentlig planen å kjøre motordata både på plotter og på mobilen. Men, så synes jeg ikke SmartCraft Connect hørtes så spennende ut, siden jeg allerede hadde falt ned på Raymarine. Derfor gikk jeg for digitale instrumenter som gir alle motordata i et lite display på Livorsi Master TACH (med lyd og lysvarsel for alarmer). Dette var i seg selv en betydelig kostnad og således var det ikke veldig spennende å kjøpe flere gateways enn nødvendig. Jeg tenkte meg derfor om to ganger og dropper hele integrasjonen til plotteren. Der tenker jeg at jeg først og fremst skal ha kartet uansett. Jeg frikobler derfor plotteren helt fra nettverket for øvrig og går for de digitale instrumentene i kombinasjon med VesselView Mobile. Det er også den billigste gatewayen på menyen, selv om det kanskje er den kuleste (alt ettersom hvordan man måler selvsagt).

 

Da skal et særdeles forenklet koblings-diagram se omtrent sånn ut som vedlagt under, så håper jeg at avklaringen over kan være til hjelp for andre som klør seg i hodet på temaet:

 

Wiring.PNG.9be882ffa309905880ccc8068d58ff66.PNG

Passbåten

Passbåten

VesselView Link vs. SmartCraft Gateway vs. SmartCraft Connect vs. VesselView Mobile

 

Da jeg startet runde 2 av dette prosjektet var jeg overbevist om at jeg skulle ha motordata på plotteren. Men, Mercruiser/Mercury gjorde det ikke akkurat super-enkelt å forstå hvordan man skulle få til dette fullt ut med ulike leverandører av plottere. Her kommer en liten oversikt over hva jeg fant ut av underveis og hvordan jeg tror jeg konkluderer.

 

VesselView Link: Var den soleklart mest foretrukne løsningen. Det betyr alle tilgjengelige motordata på plotteren og man skiller ikke på om man viser dataene på en original Mercury VesselView MFD eller 3. parts plotter, såfremt plotteren er levert av Navico som betyr Simrad, Lowrance eller B&G.   

 

SmartCraft Gateway: Var løsningen for plottere av alle andre merker. Her konverteres motor og systemdata til NMEA2000 og man kan i praksis koble dette til hvilken som helst moderne 3. parts plotter. Ulempen er at det er mindre data tilgjengelig enn for VesselView Link og man har således ikke samme mulighet til å grave i motordata om man skulle ønske det.

 

SmartCraft Connect: kom ut av det blå våren 2021, men jeg fikk ikke dette med meg før etter jeg hadde kjøpt instrumenter og tatt noen valg som følge av det. Smartcraft Connect betyr egentlig at man utvider konseptet fra VesselView Link til Simrad og Raymarine plottere for opp til fire motorer.

 

VesselView Mobile: Alle motordata tilgjengelig på mobilen over bluetooth (mobilen kan kobles til flere bluetooth-enheter, f.eks musikk, om den også er koblet til VesselView Mobile). Her kan man bl.a registrere fylling av fuel og også dele data med mekaniker osv. Altså tar man på en måte båtens helstilstand med seg hjem, siden appen også virker uten bluetooth-tilkobling.

 

Før jeg satte meg inn i det her var egentlig planen å kjøre motordata både på plotter og på mobilen. Men, så synes jeg ikke SmartCraft Connect hørtes så spennende ut, siden jeg allerede hadde falt ned på Raymarine. Derfor gikk jeg for digitale instrumenter som gir alle motordata i et lite display på Livorsi Master TACH (med lyd og lysvarsel for alarmer). Dette var i seg selv en betydelig kostnad og således var det ikke veldig spennende å kjøpe flere gateways enn nødvendig. Jeg tenkte meg derfor om to ganger og dropper hele integrasjonen til plotteren. Der tenker jeg at jeg først og fremst skal ha kartet uansett. Jeg frikobler derfor plotteren helt fra nettverket for øvrig og går for de digitale instrumentene i kombinasjon med VesselView Mobile. Det er også den billigste gatewayen på menyen, selv om det kanskje er den kuleste (alt ettersom hvordan man måler selvsagt).

 

Da skal en særdeles forenklet koblings-diagram se omtrent sånn ut som vedlagt her, så håper jeg at avklaringen over kan være til hjelp for andre som klør seg i hodet å temaet:

 

Wiring.PNG.9be882ffa309905880ccc8068d58ff66.PNG

Passbåten

Passbåten

VesselView Link vs. SmartCraft Gateway vs. SmartCraft Connect vs. VesselView Mobile

 

Da jeg startet runde 2 av dette prosjektet var jeg overbevist om at jeg skulle ha motordata på plotteren. Men, Mercruiser/Mercury gjorde det ikke akkurat super-enkelt å forstå hvordan man skulle få til dette fullt ut med ulike leverandører av plottere. Her kommer en liten oversikt over hva jeg fant ut av underveis og hvordan jeg tror jeg konkluderer.

 

VesselView Link: Var den soleklart mest foretrukne løsningen. Det betyr alle tilgjengelige motordata på plotteren og man skiller ikke på om man viser dataene på en original Mercury VesselView MFD eller 3. parts plotter, såfremt plotteren er levert av Navico som betyr Simrad, Lowrance eller B&G.   

 

SmartCraft Gateway: Var løsningen for plottere av alle andre merker. Her konverteres motor og systemdata til NMEA2000 og man kan i praksis koble dette til hviken som helst moderne 3. parts plotter. Ulempen er at det er mindre data tilgjengelig enn for VesselView Link og man har således ikke samme mulighet til å grave i motordata om man skulle ønske det.

 

SmartCraft Connect: kom ut av det blå våren 2021, men jeg fikk ikke dette med meg før etter jeg hadde kjøpt instrumenter og tatt noen valg som følge av det. Smartcraft Connect betyr egentlig at man utvider konseptet fra VesselView Link til Simrad og Raymarine plottere for opp til fire motorer.

 

VesselView Mobile: Alle motordata tilgjengelig på mobilen over bluetooth (mobilen kan kobles til flere bluetooth-enheter, f.eks musikk, om den også er koblet til VesselView Mobile). Her kan man bl.a registrere fylling av fuel og også dele data med mekaniker osv. Altså tar man på en måte båtens helstilstand med seg hjem, siden appen også virker uten bluetooth-tilkobling.

 

Før jeg satte meg inn i det her var egentlig planen å kjøre motordata både på plotter og på mobilen. Men, så synes jeg ikke SmartCraft Connect hørtes så spennende ut, siden jeg allerede hadde falt ned på Raymarine. Derfor gikk jeg for digitale instrumenter som gir alle motordata i et lite display på Livorsi Master TACH (med lyd og lysvarsel for alarmer). Dette var i seg selv en betydelig kostnad og således var det ikke veldig spennende å kjøpe flere gateways enn nødvendig. Jeg tenkte meg derfor om to ganger og dropper hele integrasjonen til plotteren. Der tenker jeg at jeg først og fremst skal ha kartet uansett. Jeg frikobler derfor plotteren helt fra nettverket for øvrig og går for de digitale instrumentene i kombinasjon med VesselView Mobile. Det er også den billigste gatewayen på menyen, selv om det kanskje er den kuleste (alt ettersom hvordan man måler selvsagt).

 

Da skal en særdeles forenklet koblings-diagram se omtrent sånn ut som vedlagt her, så håper jeg at avklaringen over kan være til hjelp for andre som klør seg i hodet å temaet:

 

Wiring.PNG.9be882ffa309905880ccc8068d58ff66.PNG

Passbåten

Passbåten

VesselView Link vs. SmartCraft Gateway vs. SmartCraft Connect vs. VesselView Mobile

 

Da jeg startet runde 2 av dette prosjektet var jeg overbevist om at jeg skulle ha motordata på plotteren. Men, Mercruiser/Mercury gjorde det ikke akkurat super-enkelt å forstå hvordan man skulle få til dette fullt ut med ulike leverandører av plottere. Her kommer en liten oversikt over hva jeg fant ut av underveis og hvordan jeg tror jeg konkluderer.

 

VesselView Link: Var den soleklart mest foretrukne løsningen. Det betyr alle tigjengelige motordata på plotteren og man skiller ikke på om man viser dataene på en original Mercury VesselView MFD eller 3. parts plotter, såfremt plotteren er levert av Navico som betyr Simrad, Lowrance eller B&G.   

 

SmartCraft Gateway: Var løsningen for plottere av alle andre merker. Her konverteres motor og systemdata til NMEA2000 og man kan i praksis koble dette til hviken som helst moderne 3. parts plotter. Ulempen er at det er mindre data tilgjengelig enn for VesselView Link og man har således ikke samme mulighet til å grave i motordata om man skulle ønske det.

 

SmartCraft Connect: kom ut av det blå våren 2021, men jeg fikk ikke dette med meg før etter jeg hadde kjøpt instrumenter og tatt noen valg som følge av det. Smartcraft Connect betyr egentlig at man utvider konseptet fra VesselView Link til Simrad og Raymarine plottere for opp til fire motorer.

 

VesselView Mobile: Alle motordata tilgjengelig på mobilen over bluetooth (mobilen kan kobles til flere bluetooth-enheter, f.eks musikk, om den også er koblet til VesselView Mobile). Her kan man bl.a registrere fylling av fuel og også dele data med mekaniker osv. Altså tar man på en måte båtens helstilstand med seg hjem, siden appen også virker uten bluetooth-tilkobling.

 

Før jeg satte meg inn i det her var egentlig planen å kjøre motordata både på plotter og på mobilen. Men, så synes jeg ikke SmartCraft Connect hørtes så spennende ut, siden jeg allerede hadde falt ned på Raymarine. Derfor gikk jeg for digitale instrumenter som gir alle motordata i et lite display på Livorsi Master TACH (med lyd og lysvarsel for alarmer). Dette var i seg selv en betydelig kostnad og således var det ikke veldig spennende å kjøpe flere gateways enn nødvendig. Jeg tenkte meg derfor om to ganger og dropper hele integrasjonen til plotteren. Der tenker jeg at jeg først og fremst skal ha kartet uansett. Jeg frikobler derfor plotteren helt fra nettverket for øvrig og går for de digitale instrumentene i kombinasjon med VesselView Mobile. Det er også den billigste gatewayen på menyen, selv om det kanskje er den kuleste (alt ettersom hvordan man måler selvsagt).

 

Da skal en særdeles forenklet koblings-diagram se omtrent sånn ut som vedlagt her, så håper jeg at avklaringen over kan være til hjelp for andre som klør seg i hodet å temaet:

 

Wiring.PNG.9be882ffa309905880ccc8068d58ff66.PNG

Passbåten

Passbåten

VesselView Link vs. SmartCraft Gateway vs. SmartCraft Connect vs. VesselView Mobile

 

Da jeg startet runde 2 av dette prosjektet var jeg overbevist om at jeg skulle ha motordata på plotteren. Men, Mercruiser/Mercury gjorde det ikke akkurat super-enkelt å forstå hvordan man skulle få til dette fullt med ulike levrandører av plottere. Her kommer en liten oversikt over hva jeg fant ut av underveis og hvordan jeg tror jeg konkluderer.

 

VesselView Link: Var den soleklart mest foretrukne løsningen. Det betyr alle tigjengelige motordata på plotteren og man skiller ikke på om man viser dataene på en original Mercury VesselView MFD eller 3. parts plotter, såfremt plotteren er levert av Navico som betyr Simrad, Lowrance eller B&G.   

 

SmartCraft Gateway: Var løsningen for plottere av alle andre merker. Her konverteres motor og systemdata til NMEA2000 og man kan i praksis koble dette til hviken som helst moderne 3. parts plotter. Ulempen er at det er mindre data tilgjengelig enn for VesselView Link og man har således ikke samme mulighet til å grave i motordata om man skulle ønske det.

 

SmartCraft Connect: kom ut av det blå våren 2021, men jeg fikk ikke dette med meg før etter jeg hadde kjøpt instrumenter og tatt noen valg som følge av det. Smartcraft Connect betyr egentlig at man utvider konseptet fra VesselView Link til Simrad og Raymarine plottere for opp til fire motorer.

 

VesselView Mobile: Alle motordata tilgjengelig på mobilen over bluetooth (mobilen kan kobles til flere bluetooth-enheter, f.eks musikk, om den også er koblet til VesselView Mobile). Her kan man bl.a registrere fylling av fuel og også dele data med mekaniker osv. Altså tar man på en måte båtens helstilstand med seg hjem, siden appen også virker uten bluetooth-tilkobling.

 

Før jeg satte meg inn i det her var egentlig planen å kjøre motordata både på plotter og på mobilen. Men, så synes jeg ikke SmartCraft Connect hørtes så spennende ut, siden jeg allerede hadde falt ned på Raymarine. Derfor gikk jeg for digitale instrumenter som gir alle motordata i et lite display på Livorsi Master TACH (med lyd og lysvarsel for alarmer). Dette var i seg selv en betydelig kostnad og således var det ikke veldig spennende å kjøpe flere gateways enn nødvendig. Jeg tenkte meg derfor om to ganger og dropper hele integrasjonen til plotteren. Der tenker jeg at jeg først og fremst skal ha kartet uansett. Jeg frikobler derfor plotteren helt fra nettverket for øvrig og går for de digitale instrumentene i kombinasjon med VesselView Mobile. Det er også den billigste gatewayen på menyen, selv om det kanskje er den kuleste (alt ettersom hvordan man måler selvsagt).

 

Da skal en særdeles forenklet koblings-diagram se omtrent sånn ut som vedlagt her, så håper jeg at avklaringen over kan være til hjelp for andre som klør seg i hodet å temaet:

 

Wiring.PNG.9be882ffa309905880ccc8068d58ff66.PNG



×
×
  • Create New...