Riddar4 Startet 7.April.2016 Del på Facebook Startet 7.April.2016 Idag gjorde jeg det helt store. Da malosjarken glei fram til bøya for å dra garna, var jeg ikke våken nok. Tauet nær bøya fløyt lenger enn jeg trodde, og båten glei over så propellen tok det. Jeg fikk slep til lands, og må nok opp for å fjerne tauet i håp om at ikke verre er skjedd. Men nå lurer jeg på hvor enkelt det er å lage til et inspeksjonsrør slik at det er mulig å komme til propellen på enklere vis. På Malobåtene (22fot) er propell godt innunder akterenden, så en ser svært lite fra siden. Noen med erfaringer fra en slik operasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Actionkamera er greit for inspeksjon Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Takker for tipset. Det kan løse problemet med å se, men ikke å komme til. Har jobba litt idag med å få skjært av tauet, men sliter med å komme til med skjæreresakap. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Ikke sikker hvor mye jobb det er, men skroget på Maloene er vel relativt tjukt. Trodde forøvrig inspeksjonslule over propell var standard på disse, men du har kanskje en arbeidsbåt e.l. som er ombygd? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Min båt er en såkalt halvfabrikata. Derav har jeg relativt stort hus og dekket bak er 2x2 m selvlensende, med ei luke ned til bunnen. Men det er riktig som du sier Kenny, at det er en solid bygd båt, og derfor er jeg litt i tvil hvor enkelt det er å få til et system for å kunne sjekke propellen. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Min båt er en såkalt halvfabrikata. Derav har jeg relativt stort hus og dekket bak er 2x2 m selvlensende, med ei luke ned til bunnen. Men det er riktig som du sier Kenny, at det er en solid bygd båt, og derfor er jeg litt i tvil hvor enkelt det er å få til et system for å kunne sjekke propellen. Har selv en 22 malo sjark. Leverte båten i fjor høst inn for å få montert gjennomgående bronsesvinger til ny plotter/ekkolodd. De brukte tilnærmet en hel arbeidsdag for å lage hull til svingeren.. krevende prosess pga. måten båten er lagd mtp. betong osv. Ser for meg at det å lage inspeksjonshull vil være en utfordring, men ingenting er vel umulig om man er litt handy :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Er det ikke bare og borre ett hull over propell og støpe inn ett rør? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Jeg er redd for å ødelegge rommet under dekket bak. Skottet bak motoren er nesten tett, så jeg er avhengig av å komme til hylse og omstyring bakfra. Lurte på om noen har gjort dette på Malo eller lignende båt og hvordan det er løst. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Var orginal-montert et slikt innspeksjons-rør på to tidligere snekker som jeg hadde på 80-tallet. En Diana700, og en Sunny 600. Veldig greit opplegg. Kunne se hele propellen gjennom plexiglasset,, og i tillegg da dette kunne tas av ,slik at man greit kom til med hånda, en kniv o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Takker for tipset. Det kan løse problemet med å se, men ikke å komme til. Har jobba litt idag med å få skjært av tauet, men sliter med å komme til med skjæreresakap. Jeg hadde prøvd å ta på meg en modern våtdrakt og svømmet under for å skjære løs tauet. Med disse draktene flyter du som en dupp på vannet. Du tar på deg et blybelte for lettere å være under vannet, Investering på ca 2500 kr. http://www.frivannsliv.no/categories/6-7-mm-helrsdrakter Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Det beste tipset hittil for å fjerne tauet på propellen har jeg fått ev en fiskerbonde. Han foreslår å stille med en stor traktor på kaia. Stropp under akterenden på båten og løfte den med traktorens frontlaster. Fra en liten båt på siden kan en skjære løs når akterenden er løfta passe opp. Men en er avhengig av rolig vær og det har det ikke vært enda. Men jeg er fremdeles nysjerrig på ideen om inspeksjonsrør. Da er jeg selvhjelpt i framtida. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Er det ikke en viss fare for at båten kan skli fram og av stroppen da..? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Er det ikke en viss fare for at båten kan skli fram og av stroppen da..? Den kan vel enkelt holdes på plass med noe hyssing fra stroppen, fram til midtkryssholdtene eller lignende...... Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Kan berolige med at vi tar stroppen foran roret. Og den skal ikke så høyt, bare ca 40 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Har du våt eksos må du ta det med i beregningen hvis du vurderer å løfte opp akterenden.. Kan renne inn i motoren. Ta i såfall løs slangen på motoren først og slipp ut vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Det var godt å bli mint på, Gudrun. Takker for innspill. Men fremdeles ingen som har montert inspeksjonsrør? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Har ikke montert på Malosjark. Monterte noen på sjarker på 80tallet. Var noe arbeid med dette for å være sikker på at det holdt i mange tiår fremover. Faren med reodorløsninger er at du får hele fjorden inn i båten i løpet av sekunder hvis det ikke er skikkelig utført. Ville derfor kontaktet Malo og hørt med de hvilke løsninger de valgte den gangen de laget disse båtene. Hadde kontakt med de i fjor og da var det i hvert fall et par av gamlegjengen igjen som kunne huske akkurat det jeg lurte på. Her er link, men ikke vent svar på epost før etter noen dager. http://jemar.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Da er mail sendt, så får vi se hva de sier. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Hei, å jo da, jeg hadde en Malo 22 som jeg saget hull i skroget og støpte en rektangulært bale oppå der igjen, den gikk helt opp til dekket. Husker at skogtykkelsen var 3 cm på det tykkeste. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Man bruker ofte et glassfiberrør type baugpropell. Den biten som sages ut over propellen må utstyres med et eller annet slik at den kan tette hullet over propellen. Dette for ikke å skape unødig turbulens. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Ok. Må ha et innerrør med tett ende som slutter godt til over propellen altså. Det høres logisk ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.