Jadarholm Startet 7.April.2016 Link til dette innlegget Startet 7.April.2016 Ser etter en master 820 og lurer på hva som er beste valg av motor til denne. Volvo penta tamd41b 200hk som er overhalt for 80-90k for 50 timer siden? Ford industrimotor 220hk med sluregir? Sannsynligvis 2728tim Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 gangtimer på dem? Holder en knapp på Forden... Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Ta også med delepriser i vurderingen. Volvo er utrolig kostbart å kjøpe deler til, ser foresten at den er nyoverhaldt og bør jo da ha mye igjen om det er tatt en del på den. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Ford 2450timer Volvo uvisst da timeteller er svart. Men ca 50 timer siden overhalingen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 hvis valget er Ford med 2450 garanterte timer og volvo med ukjent antall timer ville jeg valgt Ford, hvis de er av samme årgang. Kjenner du årsmodellen på motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 På sparket Ford. Men følger det med verkstedregning og deleliste og hvorfor overhaling, viktig i finne historikken, før en kan .,........ Alder?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jonn Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) Ford. Volvoen er vel på 3,6 liter. Forden er på 6 liter. Volvo har 3600 omdr. Ford har 2600 omdr. på fult. Dette sier noe om hva motorene er utsatt for. Det som du må se etter er tilstanden på varmevekslerne, dersom Forden har Bowman er det greit, de har ikke zinkanode. Volvo har zinkanode, disse må være intakte. Jeg har hatt 3 Båter alle med Ford 2722E fra 85 til 155 hk, enkle og driftssikre. Samme motoren, men med 4 sylindre. Redigert 7.April.2016 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Ford 1987 Volvo 93/94 Ser flere sier Ford. Denne er vel en del tyngre enn Volvoen? Tamd41b er vel noe av det beste Volvo har produsert? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Jeg ville valgt Volvo. Hvis den er full overhalt for bare 50 timer siden er den jo som ny! Men noen som mener en service er overhaling... så sjekk ut hva som er gjort! Med en påkost på 80-90 000 bør det vel følge med en kvittering på arbeidet? Har kjørt Master med tung 220hk og med en lettere motor, båten oppfører seg klart best med mindre vekt. Stort pluss med baugpropell på 820`en, men ikke helt umulig uten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Smaken er som baken..... Har hatt Ford, har Volvoer. Opplevde Fordene som enkle og ukompliserte, mens Volvo har en del snodige koblinger, overganger osv osv. Opplever derfor større behov for å småfixe ting på Volvo enn på Ford. Men for all del : Jeg er veldig happy med de Volvoene jeg har, og ville gjerne hatt dem igjen. Men kunne jeg valgt, og alt annet likt, ville Ford stått over på ønskelisten. Nå vet vi ikke hvor mange timer Volvoen har gått, og hvor omfattende overhalingen har vært. Eller hvorfor den har vært overhalt. Har den vært under vann er det noe annet enn at noen hadde lyst til å freshe opp en motor som ellers hadde gått lite. Det er vel ikke så ofte man ser overhalte Volvoer av denne årgangen med mindre det har skjedd noe spesielt? Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 det lukter litt svidd av den overhalinga.Har vært en del borti begge deler,hadde jeg hatt valget mellom for eks 60-70 osv serien til volvo hadde ikke valget vært vannskerlig.Men 40 serien eller ford,helt garantert ford,har hatt 40 maskin selv og det er sånn sykkelpumpe maskin,høyt turtall og mere bråk...Og som nevnt over her,stort sett alltid noe småfiks men den ubrukelige mariniseringa til volvo... Har den blitt overhalt er det nok ikke pga time antall,er vel heller det at den har blitt kjørt som volvo sier en skal kjøre........Marsj turtall på 3200 rpm på en 3,6l diesel er jo helt bak mål.... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Hekkbølgen Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Marsjturtall på min gamle tamd 41p var ifølge instruksjonsboka 3700 omdr. (3900 på maks og trekke av 200..) Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 (redigert) Takk for svar. Ser det er delte meninger her. Den med Ford har i høst fått service på verksted. Der bemerket de et motorrom som trengte en god vask. Og at det svettet olje rundt peilepinnen. Dette prøvde de å fikse, men ga opp når de ikke turde skru mer..?? Dette gjør at denne plutselig ble ganske mye mer uaktuell. Skal sjekke opp i den overhalingen av Volvoen. Redigert 9.April.2016 av Jadarholm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Volvoen hadde eier overhalt selv. Han hadde overtatt båten da den var skåret på et par sylindrer. Uvisst av hvilken grunn. Han hadde kjøpt et overhalingssett med stempler, foringer og noe underspylingsgreier om det var det han sa. Sikkert noen andre ting også. Han hadde også renset kjøler og mente at han kunne kjøre fullt uten at den ble varmere enn 90-95 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Hadde fremdeles valgt Volvoen, Volvo 41 motor i Master 820 er et poulært valg når du evt skal selge igjen. Du bør få med kvitteringer på delene, så ser du hva som er gjort og stort pluss når du engang skal selge igjen. Den bør gjøre ca 22-23knop ved rett propell valg. 90-95grader er normal temp for den motoren. Bra hvis distubusjonshus for underspyling er byttet :) Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Har den blitt overhalt er det nok ikke pga time antall,er vel heller det at den har blitt kjørt som volvo sier en skal kjøre........Marsj turtall på 3200 rpm på en 3,6l diesel er jo helt bak mål.... Hvorfor er 3200 rpm bak mål? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Hadde båt med 41a i 12 år.Motorene hadde passert over 3000t,blei kjørt på 3500 til 3600 lite problemer,kan vel nesten kalles vedlikehold. Har nå båt med kad 300 kjører med 3400 til 3500.Funker fint.Er nok verre med saktekjøring,enn passlig hardkjør Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.