Jump to content

Tamd41b 200hk eller Ford 220hk i master 820


Jadarholm

Recommended Posts

Ford.

Volvoen er vel på 3,6 liter. Forden er på 6 liter.

Volvo har 3600 omdr. Ford har 2600 omdr. på fult. Dette sier noe om hva motorene er utsatt for.

Det som du må se etter er tilstanden på varmevekslerne, dersom Forden har Bowman er det greit, de har ikke zinkanode.

Volvo har zinkanode, disse må være intakte.

Jeg har hatt 3 Båter alle med Ford 2722E fra 85 til 155 hk, enkle og driftssikre. Samme motoren, men med 4 sylindre.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

Jeg ville valgt Volvo. Hvis den er full overhalt for bare 50 timer siden er den jo som ny! Men noen som mener en service er overhaling... så sjekk ut hva som er gjort! Med en påkost på 80-90 000 bør det vel følge med en kvittering på arbeidet?

Har kjørt Master med tung 220hk og med en lettere motor, båten oppfører seg klart best med mindre vekt. Stort pluss med baugpropell på 820`en, men ikke helt umulig uten.

Link to post

Smaken er som baken.....

 

Har hatt Ford, har Volvoer. Opplevde Fordene som enkle og ukompliserte, mens Volvo har en del snodige koblinger, overganger osv osv. Opplever derfor større behov for å småfixe ting på Volvo enn på Ford.

 

 

Men for all del : Jeg er veldig happy med de Volvoene jeg har, og ville gjerne hatt dem igjen. Men kunne jeg valgt, og alt annet likt, ville Ford stått over på ønskelisten.

 

Nå vet vi ikke hvor mange timer Volvoen har gått, og hvor omfattende overhalingen har vært. Eller hvorfor den har vært overhalt. Har den vært under vann er det noe annet enn at noen hadde lyst til å freshe opp en motor som ellers hadde gått lite. Det er vel ikke så ofte man ser overhalte Volvoer av denne årgangen med mindre det har skjedd noe spesielt?

Link to post

det lukter litt svidd av den overhalinga.Har vært en del borti begge deler,hadde jeg hatt valget mellom for eks 60-70 osv serien til volvo hadde ikke valget vært vannskerlig.Men 40 serien eller ford,helt garantert ford,har hatt 40 maskin selv og det er sånn sykkelpumpe maskin,høyt turtall og mere bråk...Og som nevnt over her,stort sett alltid noe småfiks men den ubrukelige mariniseringa til volvo...

 

Har den blitt overhalt er det nok ikke pga time antall,er vel heller det at den har blitt kjørt som volvo sier en skal kjøre........Marsj turtall på 3200 rpm på en 3,6l diesel er jo helt bak mål....

Link to post

Takk for svar. Ser det er delte meninger her.

 

Den med Ford har i høst fått service på verksted. Der bemerket de et motorrom som trengte en god vask. Og at det svettet olje rundt peilepinnen. Dette prøvde de å fikse, men ga opp når de ikke turde skru mer..??

Dette gjør at denne plutselig ble ganske mye mer uaktuell.

 

Skal sjekke opp i den overhalingen av Volvoen.

Redigert av Jadarholm (see edit history)
Link to post

Volvoen hadde eier overhalt selv. Han hadde overtatt båten da den var skåret på et par sylindrer. Uvisst av hvilken grunn.

Han hadde kjøpt et overhalingssett med stempler, foringer og noe underspylingsgreier om det var det han sa. Sikkert noen andre ting også.

Han hadde også renset kjøler og mente at han kunne kjøre fullt uten at den ble varmere enn 90-95 grader.

Link to post

Hadde fremdeles valgt Volvoen, Volvo 41 motor i Master 820 er et poulært valg når du evt skal selge igjen. Du bør få med kvitteringer på delene, så ser du hva som er gjort og stort pluss når du engang skal selge igjen.

Den bør gjøre ca 22-23knop ved rett propell valg.

90-95grader er normal temp for den motoren.

Bra hvis distubusjonshus for underspyling er byttet :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...