Jump to content

Forsikring av ny skjærgårsjeep

hakonrk

Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor høst ny båt (Yamarin Cross 57 BR), med levering i år. Har ennå ikke bestilt forsikring, og tenkte å høre med dere hva slags forsikringspremie man kan forvente på en slik båt. Jeg har allerede hus og bilforsikring hos Gjensidige, så jeg kontaktet dem først. Snaut 5000/år for full kasko, og drøyt 2500 for delkasko. Jeg kommer nok til å gå for delkasko, da det er først og fremst tyveriforsikring jeg er interessert i. Er det noen selskaper jeg bør kontakte som trolig gir bedre pris og betingelser enn Gjensidige for delkasko på en slik båt?

Noe som er veldig viktig for meg er at jeg selv bestemmer hva båten er verdt, ikke forsikringsselskapet. Pantaenius lar kundene selv bestemme hva båten forsikres for, og det er dette som utbetales ved totalskade eller tyveri. Jeg synes dette burde være en selvfølge siden vi betaler premie basert på verdien som oppgis. Jeg brukte tidligere Pantaenius, som hadde en slik ordning, men de tilbyr dessverre bare full kasko, og det blir for dyrt.

Syntes prisen til Gjensidige høres ganske fornuftig ut. Hvorfor ønsker du ikke kasko på en så ny og rask båt?

Alle selskapene ber deg vel om å oppgi markedsverdi på båten. Kjenner ikke veldig godt til Pantaenius, men de må vel ha noen klausuler/begrensninger i den utbetalingen. Ellers er det jo tidenes invitasjon til forsikringssvindel :confused:

Jeg betaler 2800 kr per år for "Super kasko" på en ny Nordkapp 550 i If.

Det var svært billig, jeg får be om et pristilbud fra If også.

Syntes prisen til Gjensidige høres ganske fornuftig ut. Hvorfor ønsker du ikke kasko på en så ny og rask båt?

Jeg vurderer sannsynligheten for at jeg grunnstøter i høy hastighet som veldig lav, da jeg er ekstremt nøye på å bruke kartplotteren når jeg ikke er lommekjent. Holder også lav hastighet nær land, så jeg antar at en grunnstøting vil være i 5 knop eller lavere. Det er en aluminiumsbåt, så da bør vel ikke skadene bli spesielt store. Det er tyveri jeg er redd for, da båten ikke skal ligge i en beskyttet marina med vakthold.

Kjenner ikke veldig godt til Pantaenius, men de må vel ha noen klausuler/begrensninger i den utbetalingen. Ellers er det jo tidenes invitasjon til forsikringssvindel

http://pantaenius.dk/no/forsikring/forsikringsloesninger/baateier.html

Kopiert fra siden:

VIKTIG: Hos Pantaenius er forsikringssummen på din polise en fast verdi, som utbetales uten fradrag ved en totalskade.
Fordeler for deg:
Erstatning for delskader eller tap skjer uten aldersfradrag, ”Nytt for gammelt”.

Noe annet ville være helt uakseptabelt etter min mening. Er det andre selskaper enn Pantaenius som har slike betingelser?

Var på if.no, og der hadde de faktisk en priskalkulator. Det blir vesentlig dyrere for meg enn det jotto betaler hos samme selskap. :thumbsdown: Med egenandel 4000 kr kom premiene på:

Super kasko: kr 7116

Kasko: 6360

Delkasko: 3648

Jeg er totalkunde der (eller hva det nå kalles). Har bolig-, uføre-, bil-, etc etc-forsikring der, så da blir det en del billigere. I tillegg ligger båten i marina med vakthold.

Men ja, prisforskjellen var overraskende høy. Hvilken sum valgte du som verdi på båten i kalkulatoren?

Betviler på det sterkeste at det ¨være totalkunde gir den billigste forsikrings løsningen totalt sett! Lettvint, javel. Gode rabatter, javel. Gunstig for selskapet, uten tvil. Men billigste løsning? Nei, det tror jeg ikke noe på! Selv har jeg spredd mine skadeforsikringer i tre selskaper og sparer mange tusen på det versus å være totalkunde i et av de selskapene.

Et lite triks; man bor gjerne på et sted, men har kanskje båten i en havn med annet postnummer og da vil det også være forskjellig premie hos de fleste så velg billigste adresse; Bostedsadresse eller båthavnens adresse, ikke noe lureri med det faktisk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En av medlemmene i båtforeninga, forøvrig en disponent med god råd, sa at han hvert år sendte forsikringa  "ut på anbud" og tok det billigste. Så det kunne bli mange skifte. Jeg personlig har den i Trygg sammen med de andre forsikringsobjekta. Men som en sa det, viss du ikke har kasko, kan du være ille ute samme hvor godt du enn steller deg. Liksom på vegen, er du ikke aleine til sjøs. Og der er det mange som kanskje ikke burde vært der...

Betviler på det sterkeste at det ¨være totalkunde gir den billigste forsikrings løsningen totalt sett! Lettvint, javel. Gode rabatter, javel. Gunstig for selskapet, uten tvil. Men billigste løsning? Nei, det tror jeg ikke noe på! Selv har jeg spredd mine skadeforsikringer i tre selskaper og sparer mange tusen på det versus å være totalkunde i et av de selskapene.

Et lite triks; man bor gjerne på et sted, men har kanskje båten i en havn med annet postnummer og da vil det også være forskjellig premie hos de fleste så velg billigste adresse; Bostedsadresse eller båthavnens adresse, ikke noe lureri med det faktisk.

Kanskje jeg fikk så gunstig pris fordi jeg er en veldig grei gutt da... ;-)

Det var iallefall ingen andre forsikringsselskaper som kunne matche den prisen.

Jeg har kontaktet Pantaenius for et pristilbud på full kasko. Får jeg en god pris skal jeg vurdere det.

Forsikring av denne båten er egentlig mest for at jeg skal bekymre meg mindre når jeg ikke bruker den. Det er ikke så mye jeg kan gjøre for å beskytte meg mot tyveri, kan bare håpe det ikke skjer meg. Da er forsikringen verdt pengene bare fordi jeg slipper å tenke på det. Når jeg bruker båten selv føler jeg at jeg har kontroll; selv om det er andre tullinger på sjøen, opplever jeg det helt annerledes enn i biltrafikk, der hissigpropper presser seg frem i høy hastighet med marginer på bare noen titalls centimeter. Om jeg skulle være så uheldig at jeg blir kjørt i senk av en annen båtfører uten ansvarsforsikring, så tåler jeg tapet. Det ville være bittert, men verden går ikke under.

Her er forresten link til PDF fil med Pantaenius' kaskobetingelser:

http://www.pantaenius.dk/uploads/media/Pantaenius_Baat_Kaskobetingelser_-_NOR_0115_01.pdf

Det må vel være § 8 og § 9 som er relevant for Harald83s spørsmål om hvilke begrensninger som er knyttet til erstatningsbeløpet:

§ 8 Forsikringssummen. Taksert forsikringsverdi

Forsikringssummen er fastsatt i forsikringsbeviset (taksert forsikringsverdi) forsikringsselskapet kan ikke påberope seg underforsikring.

§ 9 Erstatningsbeløpet

1. I tilfelle av totalskade eller konstruktiv totalskade (konstruktiv totalskade når reparasjonskostnadene overstiger den avtalte forsikringssum) skal forsikrings- summen som angitt i § 8 utbetales.

2. Delskader blir erstattet på basis av nødvendige reparasjonsutgifter eller gjenanskaffelseskostnad uten fradrag på grunn av alder eller slitasje (nytt for gammelt). Utgifter til transport av fartøyet til og fra nærmeste egnede reparasjonssted erstattes som reparasjonskostnad. Erstatning for personlig løsøre er, såfremt intet annet er avtalt i forsikringsbeviset, begrenset til 2 % av forsikringssummen dog maksimalt NOK 22.500,-.

3. Forsikringsselskapet er berettighet til i enhver erstatning, å fratrekke realiseringsverdien av de skadde gjenstander basert på konkrete tilbud. Sikrede kan ikke unngå dette fradrag ved å stille de skadde gjenstander til forsikringsselskapets rådighet.

Dette virker helt kurant for meg.

Redigert av hakonrk (see edit history)

Kanskje jeg fikk så gunstig pris fordi jeg er en veldig grei gutt da... ;-)

Det var iallefall ingen andre forsikringsselskaper som kunne matche den prisen.

Med andre ord så mener du at et selskapet du valgte var billigst og best på alle de enkelte forsikringene? Skeptisk!

Nei, egentlig ikke utenfor temaet i tråden for det er vel sluttprisen som er interessant også for forsikringen på båten. Man kan også eksempelvis få totalbruker eller storbrukerrabatt ved å "kaste" inn en varehenger til et par hundrelapper, ja sågar forsikre denne tre steder og dermed ha tre (eller flere) forsikringer i flere selskaper og oppnå denne totalrabatten i flere selskaper samtidig! Medlemskap i Bondelaget, fagforening og de underligste foreninger kan gi rabatter. Forsikring er svindel satt i system som en god venn av meg sier litt spissformulert, og ja, hun jobber i bransjen og selger forsikringer!

Men så klart er man fornøyd med ordningen man har så er man fornøyd med den ordningen man har uten at det alltid (som regel ikke) at man har hverken den beste eller billigste totale løsningen på sine forsikringsbehov!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...