Maika Startet 8.April.2016 Link til dette innlegget Startet 8.April.2016 Etter mye kommunikasjon på mail var jeg ikke så langt unna å kjøpe noe fra utlandet, men spurte for sikkerhet skyld om moms var inkludert i pristilbudet, noe jeg trodde da det bla. står i salgsbetingelsene "Prices and fees quoted by (navnet på selskapet) specify the applicable VAT but exclude any other taxes and duties." Selger sa han mende det ikke var det, men ble svært usikker da jeg refererte til betingelsene, måtte legge på og sjekke, og ringte meg så opp og sa at moms ikke var inkludert, men at teksten nok var litt uklar, og at de nok måtte endre på den. Jeg syntes litt at det hørtes ut som at selger først trodde de oppga pris uten moms, og ga meg en pris deretter, men at han så rodde værre enn Tufte da han fant ut at han hadde gitt meg en veldig lav pris da det var inkludert moms. Han som i utgangspunktet hadde ringt meg opp, virket uvanlig glad til selger å være da jeg sa at det da ble for dyrt for meg og vi avsluttet samtalen. (Det kan jo selvfølgelig hende at han skjønte at det da jo ble uaktuelt, siden jeg hadde forhandlet ned prisen mye.) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Ved kjøp fra utlandet må du betale moms ved innførsel til Norge selv om båten er registrert i landet den selges og VAT er betalt der. Er det en brukt båt så får ingen av partene refundert VAT med mindre selger er et registrert selskap. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Euklid Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Det står strengt tatt ikke at MVA er inkludert i prisen, men at MVA skal være en spesifisert del av tilbudet. Så det kan raskt bli en interessant juridisk problemstilling når det ikke er eksplisitt angitt noe MVA-beløp, men den generelle policyen er at MVA inngår som en del av deres pristilbud. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Mva er IKKE inkludert i prisen. Men den er spesifisert. Fordel for deg for da slipper du å betale to ganger. Norsk mva skal uansett betales Norge. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
alfaalfa Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Hva er stedet for leveranse? Dersom du mottar båten i Norge er applicable VAT, ment å være norsk moms. dersom du henter båten og den er ny for eksport (eller eid av et firma som kan selge ex mva) og leveranse er i UK er det ingen applicable VAT. Dvs den er solgt uten VAT i UK, og du må selv betale moms inn i Norge. Er båten brukt og eid privat og leveranse er i UK - har den VAT i UK inkludert og du må betale VAT inn i Norge. Dette med "applicable VAT" og "leveransested" samt "eierstatus" er de tre begrepene du må få med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Dette gjelder ny båtmotor fra leverandør i et EU-land der momsen (VAT) er på 24%. Det sto ikke spesifisert i selve prisen at VAT var inkludert, men det trodde jeg at jeg kunne gå ut i fra når det sto i betingelsene. Dvs. jeg gikk ut i fra det var inkludert 24%, og at dette så skulle trekkes fra ved utførsel og deretter legges på ved innførsel til Norge. Jeg ser at det også står: "Customer may order the quoted Products from (firmanavn) within the validity period of the quotation and the order shall become binding to (firmanavn) upon the confirmation thereof in writing by (firmanavn) and the payment by the Customer of the part of the purchase price invoiced upon the issuance of the order confirmation." Noe som vel kanskje uansett betyr at tilbudet ikke er bindende før firmaet har bekreftet min bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Hvis du driver og kjøper ting fra utlandet uten å være det minste orientert om fremgangsmåter ved import, innførsels-mva og annet, lever du farlig. Kanskje du skulle gjøre noe annet på fritiden. Det du har gitt deg ut på kan nemlig fort gi deg overraskelser du ikke er forberedt på. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Maika Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Jeg har kjøpt mye fra utlandet og ikke bommet på dette før. Da jeg mottok tilbudet så var det første jeg gjorde å se om det sto noe om moms. Det eneste som stod var teksten jeg refererte til, og jeg gikk derfor ut i fra at momsen var en del av tilbudet. Dersom den setningen ikke hadde stått, hadde jeg gått ut i fra at momsen ikke var en del av tilbudet. Mener du at den teksten sier noe annet, så er du kanskje bedre i engelsk enn meg. Å mistenke at jeg ikke er det minste orientert om hvordan dette foregår mistenker jeg er et utslag av at innleget er skrevet relativt sent fredags kveld;) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Min erfaring er at applicable tax er excempt altså ikke tatt med i tilbudet dersom dette gjelder eksport. Jeg tror og oppfatter at den teksten det sto i ditt tilbud er basert på internt salg i landet. Men igjen dersom tilbudet er FOB noe det ofte er, vil det bety at den som mottar betaler applicable tax. Ettersom det ikke er en applicable tax for selger om de selger varen FOB dvs med levering i landet det eksporteres fra. Så de har nok sitt på det tørre med at de ikke har tilbudt seg å betale importavgifter eller skatter til Norge. Der er det nok du som har misforstått. Som huskeregel: det er svært sjelden at et selskap/firma som er registrert utenfor Norge tar på seg å betale særeegne norske avgifter og skatter. Og applicable tax vil være relatert til hvor deres leveranse juridisk stanser. Ikke hvor de frakter til. Slik at det er å forstå at de leverer inkludert applicable tax i forhold til FOB som er leveringens avgrensing, dvs uten VAT i eget land ettersom dette er levert til ekporthavn eller lignende. Dermed er applicable tax et så kjekt begrep fordi det kan bety inkludert VAT dersom leveransen er hjem til kunden i eget land og det betyr helt uten VAT dersom de eksporterer og leveransen er FOB. Herlig! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Ja, jeg har innsett at det er jeg som har misforstått, og at mine mistanker om at selger kanskje fikk kalde føtter var feil. Som sagt går jeg aldri ut i fra at selger fra utlandet tar på seg å betale norsk moms dersom det ikke er spesifisert, men her trodde jeg altså at dette var prisen levert i det respektive landet, og dermed inkludert det landet sin moms pga teksten i betingelsene. De nettbutikkene jeg ellers har handlet fra i utlandet har alltid oppgitt prisen med sitt eget lands moms (med unntak av de landene som ikke har moms), og når dette sendes til Norge blir den momsen trukket fra. Unntaket er noen butikker jeg handler fra som oppgir spesifikt at norsk moms er inkludert. Jeg syns altså ikke at jeg var helt på jordet ut i fra egen erfaring. Takk for oppklaringen:) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Nettbutikker og vanlige småvarer er litt anderledes ettersom det oftest er nevnt i teksten mye tydeligere om prisene er ink/ex VAT. Men det er Europa. I US er de vant til å oppgi alle priser ex VAT eller lokal TAX, mens dette kommer i tillegg litt avhengig av stat og skattesystemet der, uansett om dette eksporteres eller ikke... Så derfor: sjekk alltid en gang til før man bestiller fra utlandet om hvilke skatter vil trekkes fra eller legges til ved eksport av varen. Kjekt at vi oppklarte noe rundt prisingen av dine varer Maika! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Ja, jeg hadde heldigvis vett nok til å sjekke med selgeren før jeg avtalte kjøp. (De aller fleste selgere er jo bra folk, men å spørre om noe sånt midt i forhandlingsrunden er jeg litt skeptisk til, så jeg skulle jo dobbeltsjekket med en gang jeg fikk det første tilbudet, noe som hadde spart selgeren for å kaste bort tiden på meg, men som jo gjorde at jeg fikk svar på mange detaljer jeg lurte på:) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 (redigert) Det skal også sies at selv om dette ikke var en nettbutikk, så har de en forklaring på produktet som er for relativt dummies, de oppfordrer veldig tydelig å be om pristilbud, samt at de oppfordrer til at man montere selv, så jeg mener de må forvente å få endel henvendelser nettopp fra dummies som meg. Ergo, jeg syns de burde tydeligere spesifisere at pristilbudet er helt uten moms og jeg synes derfor ikke så veldig synd på selgeren. (Hadde jeg selv vært selger, så hadde jeg sikkert blitt irritert, men det kan jeg ikke si han ga uttrykk for, så all ære til ham for det.) Redigert 9.April.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Jeg har kjøpt mye fra utlandet og ikke bommet på dette før. Da jeg mottok tilbudet så var det første jeg gjorde å se om det sto noe om moms. Det eneste som stod var teksten jeg refererte til, og jeg gikk derfor ut i fra at momsen var en del av tilbudet. Når priser oppgis inklusive "applicable taxes" gjelder det selvsagt avgifter på selgers sted for selgers omsetning. Hvordan skulle de kunne prise på samme nivå hvis det inkluderte alle tenkelige importavgifter i alle tenkelige land verden rundt? Hvis du tenker at en selger i utlandet skal betale norsk innførsels-mva for deg, uansett hva du mener at "teksten sier", trenger du en realitetsorientering. Hvordan skal en selger i et fremmed land ha den minste forstand på hvordan mva beregnes av norsk tollmyndighet ved innførsel til Norge? Enten innførselen skjer sent en fredags kveld eller tidlig lørdag morgen??? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Maika Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 La meg gjenta meg selv: Jeg tenkte IKKE at selger i utlandet skulle betale norsk innførsels-mva for meg. (Det er kun noen få butikker jeg handler fra som gjør det, og det ser jeg på som unntak.) Jeg trodde (etter å ha lest betingelsene) at selger oppga prisen med sitt eget lands mva inkludert, slik det er svært vanlig at nettbutikker gjør. Eller for å sitere meg selv tidligere i tråden: "leverandør i et EU-land der momsen (VAT) er på 24%"...jeg gikk ut i fra det var inkludert 24%, og at dette så skulle trekkes fra ved utførsel og deretter legges på ved innførsel til Norge" (Her mente jeg altså at leverandør trakk fra moms, og at fraktselskapet som normalt kom til å legge til momsen, samt fortollingsgebyr). Og: "Som sagt går jeg aldri ut i fra at selger fra utlandet tar på seg å betale norsk moms dersom det ikke er spesifisert, men her trodde jeg altså at dette var prisen levert i det respektive landet, og dermed inkludert det landet sin moms pga teksten i betingelsene." Men jeg innrømmer altså at jeg slet med å forstå hva "applicable" betydde i denne sammenhengen, noe som jo var grunnen til at jeg startet denne tråden. Jeg beklager på det sterkeste hvis du føler at det var et dumt spørsmål som ikke skulle vært stilt på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Men hvis selgers pris var inkl alt ut fra hans land, hvorfor skulle du interessere deg for om det var inkl eller ekskl en eller annen kjent eller ukjent avgift? Da skulle du jo kun betale den averterte prisen, uansett? (Vær trygg på at Baatplassen er et sted for dumme spørsmål. det er nemlig de spørsmålene som er gode. Og jeg har stilt usannsynlig mange av dem selv ) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Maika Svart 11.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Hehe, vi snakker nok forbi hverandre: Jeg trodde altså at selgers pris var inkl moms innad i hans land (ikke pris ut fra hans land som du skriver). Dersom det var slik jeg trodde, skulle altså den momsen vært trukket fra da varen ble sendt ut fra hans land. Eksempelvis trodde jeg regnestykket ble slik: Pristilbud = 1240 euro (inkl 24% moms i det respektive landet.) Pris til meg ville da blitt 1000 euro + frakt, så norsk moms av dette, samt fortollingsgebyr. Prisen ble i stedet 1240 + frakt, norsk moms av dette og fortollingsgebyr, (siden 1240 var uten moms i det respektive landet). For å understreke igjen, jeg har altså forstått at det var jeg som hadde misforstått betingelsene:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.