TGR Startet 8.April.2016 Link til dette innlegget Startet 8.April.2016 Hei alle båtfolk. Jeg har kjøpt meg en eldre Fjord 28 CS, fra 1976. Skal ha den på land til høsten, men har jo allerede begynt å gruble litt på hva som venter meg når jeg får den opp, og hva jeg bør få gjort under vannlinja, utover stoffing, kontroll / fornying av skrog-gjennomføringer osv. I den forbindelse så finner jeg ikke helt ut av denne båtens kjølinnfesting. I Owners Manual står det bare at båten har en jernkjøl på 1600 kg, men intet om innfesting. Fra innsiden av båten er det ikke synlig, pga bl.a. en dieseltank på 140 liter. Er det noen her på forumet som vet hvordan dette er skrudd sammen? På forhånd takk hvis noen vet, og tar seg tid til å forklare Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Ok, da har jeg funnet svar. Fikk tak en eier fra tilbake i tid, som kunne fortelle at jernkjølen er støpt inn i glassfiberskroget. Kan jo bare la denne stå, i fall noen andre lurer på det samme :) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Skroget er støpt sammen fra to halvdeler. På langs. (med jernkjølen støpt inn som du sier) Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Akkurat. Da ble jeg enda klokere. Men han jeg fikk tak i, en av de tidligere eierne, fortalte at det var litt rust i bunnen av kjølen. Kan det være som resultat av skade og inntrenging av vann? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Det ligger brosjyre på denne båten i Dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Takk. Jeg er klar over, har sett den. Den inneholder lite teknisk info, men fin er den :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.