Viljesterk Startet 8.April.2016 Link til dette innlegget Startet 8.April.2016 Hei, jeg kjøpte meg Fladen flytedrakt men lurer på om ikke den blir litt for varm for meg, og muligens blir litt overkill for mitt bruk. Jeg følte den var litt for posete, men det kan jo skyldes tivoli-kroppen min også. Jeg får veldig vondt i hele kroppen av å bli kald i beina, men samtidig så sliter jeg med at jeg er for varm på overkroppen. Velkommen til mitt liv. Er det noen som har testet den todelte i vannet? Blir det tett om man ikke har jakken skikkelig på (er jo ikke sikker man rekker det)? Og hvordan blir dette i forhold til Regatta drakten ? Den ser jo bedre ut å bevege seg i, men hvordan er den i vannet? Jeg skal primært sitte i ro, med litt fisking innimellom, og foretrekker å kjøre uten kalesjen oppe - så kaldt blir det jo. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Viljesterk Svart 11.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Da gikk jeg ned en størrelse i drakt, og alt ble så mye bedre. Jeg skal ta en test av drakten når vannet blir varmere, men spørsmålet over gjelder fremdeles. Har en mor som elsker å fiske, men som aldri har lært å svømme... Panikk for å falle uti. Så jeg vurderer å kjøpe en drakt til henne også - men da en lettere type som man ikke blir så voldsomt varm i. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Viljesterk Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Da har jeg kjøpt meg en Regatta drakt også... Fikk testet denne idag, og du som den fløt. Var veldig lett å bevege seg i vannet med den, og jeg svømte elns. bort til båten og fikk meg opp stigen uten problemer. Vel, nesten uten problemer... Jeg tok på drakta slik bildene viser - altså dra den godt opp over haka/munnen, men det synes ikke jeg var så lurt. Vannet kom jo med vanvittig trykk opp i nesen slik at jeg slet med å både svelge og puste etterpå. Vanligvis tar jo magen og haka av for en del av dette trykket (mer og mer etter som man blir eldre). Må jo regne med at man går i sjøen uten å forberede seg, så det var slik jeg testet. Nå har jeg litt problemer med halsen (den blokkeres av og til, og jeg glemmer å booke operasjon), så kan være det som gjør det - så skal prøve begge draktene i morgen - og da ikke dra den så langt opp i ansiktet, slik at haka tar av for trykket. Eller.. Dra den enda lenger opp slik at den dekker nesen også.. Må teste et par ganger, ja. Trenger ihvertfall ikke vest med Regattadrakten - den fløt høyt, og jeg følte meg helt trygg (bortsett fra å ikke få puste da ) Jeg følte jeg gled over vannet uten hindring.. Skal prøve litt lenger avstand i morgen. Brodern filma, så skal se om jeg kan få lagt ut noe film/bilder av galskapen. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Har den todelte varianten av Fladen. Har ikke prøvd den i vannet men kan si litt om det med temperatur. Ingen tvil om at det er enklere å "lufte ut" med todelt. Jakka sitter greit selv om glidelåsen er helt åpen pga skrittstroppen. Men hetta syns jeg ikke sitter noe særlig ifht hetter på dyrere tøy. Få justeringsmuligheter og jeg blir "sår" på ører og skallen når jeg har den på i flere timer. Ender som regel med å ha den av og på med i ei lue i stedet, eller har ei tynn lue under for å slippe "slipinga" fra hetta når jeg vrir på hodet. Og blir det varmt nok så hiver jeg jakka, men klart, blir vel ikke helt optimalt å ramle i sjøen med kun flytebukse, men en kan jo ta på vesten da. Samlet sett er dette grådig varme greier syns jeg. Blir klamt over tid men har brukt det vinterstid i rundt 0 grader over 12 timer i strekk uten å fryse, og da er det godt nok for meg og min bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Takker for inputen.. Der sier du noe - jeg har glemt å teste hetta. Jeg ser andre som går med dressene som ingenting, men jeg koker ganske kjapt i den - så det blir nok høst/vinterbruk. Ser jo for meg at fisking må bli mye mer komfortabelt med denne på. Du burde vel prøve den i vannet før du trenger den? Var veldig uvant, og tok meg litt tid før jeg var meg selv igjen.. men som sagt, det kan jo skyldes formen min. Med den oppdriften som var i overkroppen i forhold til beina, så kan det være du klarer deg med bukse på. Det var nesten som å ha på seg en ballong rundt brystet. Det kan jo være forholdet er likt i den todelte. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Er svære klasedonser av noen plagg dette. Ser for meg mye arbeid om jeg skal teste de i sjøen, så skylle i ferskvann og så tørke. Innbiller meg at de aldri vil bli tørre :-) Men ja, burde testa i sjøen egentlig. -------- Samtidig, dette er vel egentlig plagg i kvalitetsklasse middels... men jeg har ikke sett noen tilsvarende plagg med mer kvalitet. For detaljene er jo ganske, "så der", men forsåvidt gode nok egentlig. Mener jeg ga under tusenlappen for settet mitt på salg. Flytejakke i goretex og med ordentlige detaljer, mulighet for lufting under armer, god hette med flere justeringsmuligheter osv hadde vært noe. --------- Men de er supre på to ting, de flyter og det er varme som rakkern :-) Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Jeg heiv min dress i badekaret i 15-16-tiden, og hang den til tørk ute i vinden til 22-tiden - deretter inn foran varmepumpa.. Nå klarer jeg ikke presse mer vann utav kragen, og den begynner å føles tørr.. Så å tørke over natta skulle jo være kurant. Er mye verre å sitte inne og se ut på dem som jobber ute i regnver enn å jobbe ute... Bare å sette igang så blir alt bedre:) Trodde fladen var tingen jeg - dressen min kosta ihvertfall rundt 3000. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Trodde fladen var tingen jeg - dressen min kosta ihvertfall rundt 3000. Det er absolutt "tingen". Og om en havner i sjøen så vil jeg tro din hele dress er vesentlig bedre på å holde varmen enn min todelte. Så det praktiske ved å ha jakke og bukse har nok sin pris om en først virkelig får bruk for plaggene. Leste en historie om en seiler som gikk på sjøen en eller annen plass, var det i RS magasinet tro??. Og han hadde en slik flytedress, ble liggende lenge i vannet før noen, ved en stor tilfeldighet, skjønte at noe var galt. Han var kald og god når han ble funnet og ville høyst sannsynlig aldri overlevd uten den varmen flytedressen ga. Kanskje man akkurat får den halvtimen-timen ekstra som trengs for å bli funnet om det skulle gå galt. ---------------- Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) PS, er det noen som vet om flytedresser som er regntette? Det står at noen er vanntette, men etter samtale i en butikk sa de at de ikke var tette... Ser at det er noen ukjente merker som sier vanntett, noen med erfaringer fra vanntette dresser? Redigert 15.Juni.2016 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Viljesterk Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Betryggende å høre, Pinkvin. Planen er jo å bruke båten til bl.a. fisking hele året - gjerne alene. Når jeg tenker meg om så fikk jeg med meg et program på NRK om en fiskekonkurranse i Lofoten. Der hadde så og si alle Fladen-dresser på seg. Tror nok det er en grunn til det, ja. Det står følgende tall i dressen: temp | termisk beskyttelse <5 | 1 time 5-10 | 1,5 timer 10-15 | 1 timer >15 | 3 timer Jeg kjenner jeg blir veldig varm bare av å ha den i fanget nå mens jeg skriver. Vurderer også trådløs dødmannsknapp siden jeg har hund i båten - litt fælt å se den seile avgårde mens man ligger i vannet. Om min dress står det; "Fladen Pro flytedress er en av det beste flytedressene som finnes. Dressen er utstyrt med SOLAS-godkjente reflekser og har doble sømmer. Alle sømmer er i tillegg tapet på innsiden slik at den er vanntett." Den har type neopren-mansjetter i armer og bein, og tett innderdel, men ytterdelen ser nå veldig vannavvisende ut den også. Men når regnet står på, og dressen ligger helt inntil kroppen over lenger tid kan det vel lekke igjennom - akkurat som med presenninger. Regner vel nesten med at for å være regntett så må det være av helt glatt tøy, men de finner jo på så mye rart. Da jeg var i vannet med regattaen igår ble jeg ikke våt på ryggen i det hele tatt.. Bjellene fikk seg et sjokk, men det stoppet ved snøringen i livet. Det regner idag, så jeg tenkte jeg skulle teste det for deg - men kroppen brenner etter den lille svømme/klarteturen jeg hadde igår, så jeg sliter med å gå. Får prøve å unngå å falle uti vannet to ganger i samme uke ser jeg. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Jonas78 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Det regner idag, så jeg tenkte jeg skulle teste det for deg - men kroppen brenner etter den lille svømme/klarteturen jeg hadde igår, så jeg sliter med å gå. Får prøve å unngå å falle uti vannet to ganger i samme uke ser jeg. Ikke slit deg ut i kaldt vann! Blir spennende å høre erfaringene dine i regn. Har lurt på fladen 890 OS, men la det på is når de sa den ikke var regntett. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Har jugd hele veien. Ble litt usikker når jeg leste om neopren mansjetter osv. Det er Abu todelt jeg har, som er langt billigere og simplere enn Fladen! Men nå vet dere hvordan den er :-) , er på salg nå og da for under tusenlappen og absolutt verdt pengene. Man er varm og flyter. Men ikke noe veldig kvalitetsplagg på en måte. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 (redigert) Har brukt div flytedrakter i jobbsammenheng siden midten av 80tallet. Vi hadde oppblåsbare vester i tillegg. Vester som var på service hvert år. Før de skulle på service utpå våren tok vi oftest og hoppet i sjøen med de for å se at de virket. Da var drakten god å ha på seg. Selv om det er varmt i luften tar det som kjent tid før sjøtemperaturen stiger. Som flere nevner her så er de godt varm og tett når lufttemperaturen stiger. Vi brukte underbekledning da vi oftest ble våt av svette. Midtvinters hadde vi 2typer underbekledning. En type for å få svetten vekk fra kroppen. Lue var påkrevd med hette oppe. Hansker og isolerte støvler likeså. Noen ungdommer prøve joggesko når temperaturen tillot det. De begynte fort å fryse på beina etter de var blitt våt. Draktene holdt sjøskvett og regn ute. Belive me! I de verste regnbygene vestpå hadde vi vært skjortevåt etter bare minutter hvis de ikke var tett. Men falt du over bord ble du våt. Er jo en form for våtdrakt. Vannet som kommer inn i drakten varmes opp av kroppsvarmen og da er det viktig å ha snurpet sammen alle åpningene i armer og bein på forhånd så du får minst mulig utskifting av vannet.. Vi prøvde ut noen drakter som hadde lufting under armene. Reklamen fortalte om glidelås for varme dager, men de lakk som bare det i regn og når sjøskvetten slo over oss. De siste 12-15 årene brukte vi Fladen sine med god erfaring. Men nå var vår bruk kanskje litt ekstremt i forhold til de som bare er på fjorden når solen skinner og badenymfene er full i aktivitet. Har selv en slik drakt i båten hjemme, med oppblåsbar vest. Blitt en vane. Hvorfor vest og? Får du et ørlite kakk i hodet idet du går over bord blir du liggende med ansiktet ned i vannet hvis du er bevisstløs. Vedr vask så fulgte vi anvisningen inni. La vi de i en stamp med lunket vann og litt vaskemiddel. Skylte deretter med vann til det kun var reint vann i stampen og hang de opp til tørk. Tørr neste morgen. Redigert 16.Juni.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Ang de todelte : Er det farlig å havne på havet med bare buksa på , eller greier man å holde seg rett vei selv om oppdriften er ' i feil ende' ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Viljesterk Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Har jugd hele veien. Det er Abu todelt jeg har, som er langt billigere og simplere enn Fladen! Men nå vet dere hvordan den er :-) , er på salg nå og da for under tusenlappen og absolutt verdt pengene. Man er varm og flyter. Men ikke noe veldig kvalitetsplagg på en måte. Kjenner jo at det jeg har kjøpt er litt overkill med mindre man går godt utpå, men det er ikke første gang jeg har tatt hardt i. Da mangler bare forbrukertesten fra sjøtesten da, pinkvin! Hopp uti :) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Viljesterk Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Mye god info, Gudrun.. Fottøy har jeg helt glemt. Jeg er mest temperaturfølsom i beina, så her er det jo viktig å sikre seg. Hvilke støvler brukte dere? Jeg vurderte vest, men slo det fra meg fordi drakten fløt godt nok - nå minnet du meg på hvorfor jeg skulle ha det på i utgangspunktet. Takk. Hva med å dra drakten opp over haka slik jeg gjorde - gjorde dere også det? Når jeg så på videoen igjen så ser jeg tydelig at jeg ikke får puste, og klarer heller ikke svelge ned sjøvannet - var ikke imponerende å se på. Men, som sagt, jeg har problemer med en hals som blokkeres, så det er nok det som gjør det. Erik: Er fristet til å kjøpe en bukse for å teste, men når jeg leser infoen om buksa så ser det jo ut som om det ikke er en god ide. "Flytebukse som i kombinasjon med Fladen flytejakke er godkjent som 2-delt flytedress." Ser http://www.aalesund-oljeklede.no/ har en bukse (http://www.aalesund-oljeklede.no/?page=7&cat=32) de har laget i samarbeid med Baltic. Den vises på hovedsiden deres uten jakke eller vest på. Så jo ikke så verst ut. Her ser det jo ut som om det er et ekstra flyteelement høyt oppe for å motvirke kork-effekten. (100-0260) Doggerbank flytebukseLakkert PVC belagt bomull/polyester 480 g/m2,. kraftig materiale (for mekanisk slitasje),. ekstra glatt overflate gir lettere renhold, ekstra god rivestyrke. i både tørr og våt tilstand, kulde- olje- og fettbestandig, lun innside. Sydde og sveisede sømmer • Mobillomme med vannavvisende glidelås. • Høyere liv, vifte med trykknapp, kraftig hempe for oppheng. • Refleks . • Avtagbart flyteelement festes til buksen med glidelås.. For komplett flytebukse må følgende også bestilles: 990-0261 Doggerbank flyteelement. EN 343 • Med Doggerbank flyteelement: EN ISO 12402-6 (50N). (990-0261) Doggerbank flyteelement• Avtagbart flyteelement med regulerbare seler med fix-lock • Festes til buksen med glidelås. • Skylles i ferskvann, tørkes og oppbevares i ventilert rom. • Selges separat. • EN ISO 12402-6. For komplett flytebukse må også følgende bestilles: 100-0260 Doggerbank flytebukse. Art. nr. 990-0261 Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.