Eddiken Startet 9.April.2016 Del på Facebook Startet 9.April.2016 Hei, var på havet igår og alt funka fint. Hadde på lanterner, dekkslys og radio. Plutselig ble det mørkt og ingenting fungerte. Målte batteriet da og det var på 9v. Når jeg kpm på land var det på 13.1v Men fortsatt så funker ikke noe elektrisk, har målt og det kommer 12.8v inn på bryterpanelet, men det går bare 0.2v ut.. er det noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Er dårlig kontakt eller irr på en kobling i bryterpanelet? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Bryterpanel og alt e helt nytt Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 (redigert) 9 (ni) Volt på batteriet, så 13,1V, ...Glasskulen tenner ikke her hos meg . Du må nok fortelle litt mer om det du eier (batterier, fordeling mm.) og hva som skjedde. Hvordan målte du og hva har du gjort både før og etterpå?Jørg NB: Om panelet er nytt betyr ikke at den funker. Redigert 9.April.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Eddiken Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Altså med en gang det skjedde, så målet jeg batteriet og da var det nede på 9v. Men etter en times gåing på land, så viste det 13v igjen. Nei eg skjønne ingenting.. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Målte du rett på batteri? Uten å ha motor igang? Kan virke som batteriet ditt har tatt kveld. 13v kan være dynamo som leverte... Ville tatt av polenne å målt eller tatt det med på verksted å få testet bateriet Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Har vært ombord idag igjen. Å det vise 13.1v før start, etter eg har starta vise det 13.9 Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Kan det være at det e brukt feil type ledninger? Ikke eg som har kobla det, men ser at det er benytta lampett-ledninger ifra bryterpanelet og ut til strømforbruker. Kan det ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Kan det være at det e brukt feil type ledninger? Ikke eg som har kobla det, men ser at det er benytta lampett-ledninger ifra bryterpanelet og ut til strømforbruker. Kan det ha noe å si? Det kommer an på hvilken strømforbruker det er snakk om. En lampettledning er vel normalt (2 x) 0,75mm2 og da er det bare å måle lengden på ledningen (total) og strømtrekk for å finne hva den tåler over tid og om den kan være medvirkende. I mitt hode har ikke lampettledning noe i båt å gjøre med mindre den faktisk er koplet til en lampett, men det er en annen sak. Viser ledningen tegn til varmgang? Skade på isolasjon? Svidd/fargeendring på isolasjon ved termineringspunktene? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Det kommer an på hvilken strømforbruker det er snakk om. En lampettledning er vel normalt (2 x) 0,75mm2 og da er det bare å måle lengden på ledningen (total) og strømtrekk for å finne hva den tåler over tid og om den kan være medvirkende. I mitt hode har ikke lampettledning noe i båt å gjøre med mindre den faktisk er koplet til en lampett, men det er en annen sak. Viser ledningen tegn til varmgang? Skade på isolasjon? Svidd/fargeendring på isolasjon ved termineringspunktene? det er ingen tegn til varmgang eller noe sånn, alle ledningene ser helt fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Hvilket bryterpanel er det snakk om? Enkel sak med noen brytere eller noe elektroniske saker? Som Jørg skriver er ikke nytt alltid ensbetydende med OK. Selv nye saker tar kvelden når man minst venter det... Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 det er fra biltema. Helt simpel med røde lys i bryterne. Har jo funka fint før så det va jo litt merkelig Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Du skriver at du har 12.8V inn på bryterpanelet og 0.2V ut. Da trenger du egentlig ikke lete lenger.. Slå på forbrukerene enkeltvis og se om noen av de får nok spenning. Finner du en bryter/utgang som er dårlig har du kanskje en i reserve? Men hvis den er brent er det kanskje lurt å finne ut hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Kan det være at du har brukt mer strøm enn generatoren har levert og derfor tappa batteriet fram til hovedsikringen i det nye bryterpanelet har slått ut? Da blir alt svart, og uten belastning lades batteriet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Hvis du måler 13v inn på bryteren og ikke noe ut er bryteren defekt. Gjelder dette alle bryterene elle bare den ene? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 Det gjelder alle, men det er veldig variert. En bryter har 2v en annen viser 4v. Har målt kontakten til ekkoloddet og der viser det 7v. Så det er veldig variert. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 (redigert) Men du vet at man ofte ikke kan måle spenning på en nyttig måte hvis vedkommende utganger er koblet til en forbruker?Spenningsmåling med multimeter kan også alminnelig sett være litt "trikky".For å teste brytere og slik er det derfor ofte bedre å bruke noe helt normal prøvelampe / gløde pære (ikke LED) isteden.For det må den opprinnelige kretsen frakobles.JørgNB: Før vi diskuterer "hvor og når".Så klart kan man måle spenning også foran forbrukere, men det kan variere ganske betydelig.Så er det ofte enklere å frakoble kretsen og bruke en helt vanlig prøvelampe med glødelampe (last) rett på bryteren.Lyser pæren da finnes det ikke bare "noe" spenning, men også "tilstrekkelig" strøm. Redigert 10.April.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jens Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Hvis du måler med multimeter på volt over bryteren ser du om den er hel. Hvis du måler noe spenning når bryteren er på er den def, måler du 0 volt er bryteren hel. Prøv det. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 Var ombord og så på det, kom borti en hovedstrømbryter som bare går til panelet, og da var det i orden. Hvis man er litt borti den så blir det svart så den ska skiftes :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Hvis du måler med multimeter på volt over bryteren ser du om den er hel. Det er nettopp det jeg prøvde å si med innlegget ovenfor: Dette stemmer ikke nødvendigvis. Multimetere måler spenning uten at den krever effekt/belaster kretsen. Det betyr at den også kan vise spenninger når det finnes en lekkasje "et sted", men ikke tilstrekkelig strøm. Slik kunne være tilfellet hvis det finnes støv eller annet som leder inne i bryteren, eller instrumenter som lekker "gal vei", feil på halvledere, minusfeil, og t.o.m. LED som er koblet inn-line, osv. osv. Dessuten kan det være det samme med gamle (svart sulfaterte) batterier. Masse spenning men "null strøm" = spenning borte ved minste belastning. (NB: Prøvelampe brukes -ikke- på elektroniske komponenter/halvledere mm.) Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 ... kom borti en hovedstrømbryter som bare går til panelet, ... så den ska skiftes :) Fint at du fant det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Eddiken Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 Ja det var en lettelse :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.