Jump to content

Feil i det elektriske, lav spenning


Eddiken

Recommended Posts

Hei, var på havet igår og alt funka fint. Hadde på lanterner, dekkslys og radio. Plutselig ble det mørkt og ingenting fungerte. Målte batteriet da og det var på 9v. Når jeg kpm på land var det på 13.1v

 

Men fortsatt så funker ikke noe elektrisk, har målt og det kommer 12.8v inn på bryterpanelet, men det går bare 0.2v ut.. er det noen som har peiling?

Link to post

9 (ni) Volt på batteriet, så 13,1V, ...

Glasskulen tenner ikke her hos meg . :confused:

Du må nok fortelle litt mer om det du eier (batterier, fordeling mm.) og hva som skjedde.

Hvordan målte du og hva har du gjort både før og etterpå?

:seeya:
Jørg

 

NB: Om panelet er nytt betyr ikke at den funker.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Kan det være at det e brukt feil type ledninger? Ikke eg som har kobla det, men ser at det er benytta lampett-ledninger ifra bryterpanelet og ut til strømforbruker. Kan det ha noe å si?

Det kommer an på hvilken strømforbruker det er snakk om. En lampettledning er vel normalt (2 x) 0,75mm2 og da er det bare å måle lengden på ledningen (total) og strømtrekk for å finne hva den tåler over tid og om den kan være medvirkende. I mitt hode har ikke lampettledning noe i båt å gjøre med mindre den faktisk er koplet til en lampett, men det er en annen sak. Viser ledningen tegn til varmgang? Skade på isolasjon? Svidd/fargeendring på isolasjon ved termineringspunktene?

Link to post

Det kommer an på hvilken strømforbruker det er snakk om. En lampettledning er vel normalt (2 x) 0,75mm2 og da er det bare å måle lengden på ledningen (total) og strømtrekk for å finne hva den tåler over tid og om den kan være medvirkende. I mitt hode har ikke lampettledning noe i båt å gjøre med mindre den faktisk er koplet til en lampett, men det er en annen sak. Viser ledningen tegn til varmgang? Skade på isolasjon? Svidd/fargeendring på isolasjon ved termineringspunktene?

det er ingen tegn til varmgang eller noe sånn, alle ledningene ser helt fin ut.
Link to post

Du skriver at du har 12.8V inn på bryterpanelet og 0.2V ut. Da trenger du egentlig ikke lete lenger.. Slå på forbrukerene enkeltvis og se om noen av de får nok spenning. Finner du en bryter/utgang som er dårlig har du kanskje en i reserve? Men hvis den er brent er det kanskje lurt å finne ut hvorfor.

Link to post

Men du vet at man ofte ikke kan måle spenning på en nyttig måte hvis vedkommende utganger er koblet til en forbruker?

Spenningsmåling med multimeter kan også alminnelig sett være litt "trikky".
For å teste brytere og slik er det derfor ofte bedre å bruke noe helt normal prøvelampe / gløde pære (ikke LED) isteden.
For det må den opprinnelige kretsen frakobles.

:seeya:
Jørg

NB: Før vi diskuterer "hvor og når".
Så klart kan man måle spenning også foran forbrukere, men det kan variere ganske betydelig.
Så er det ofte enklere å frakoble kretsen og bruke en helt vanlig prøvelampe med glødelampe (last) rett på bryteren.
Lyser pæren da finnes det ikke bare "noe" spenning, men også "tilstrekkelig" strøm.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvis du måler med multimeter på volt over bryteren ser du om den er hel.

Det er nettopp det jeg prøvde å si med innlegget ovenfor: Dette stemmer ikke nødvendigvis.

 

Multimetere måler spenning uten at den krever effekt/belaster kretsen.

Det betyr at den også kan vise spenninger når det finnes en lekkasje "et sted", men ikke tilstrekkelig strøm.

Slik kunne være tilfellet hvis det finnes støv eller annet som leder inne i bryteren, eller instrumenter som lekker "gal vei", feil på halvledere, minusfeil,

og t.o.m. LED som er koblet inn-line, osv. osv.

 

Dessuten kan det være det samme med gamle (svart sulfaterte) batterier.

Masse spenning men "null strøm" = spenning borte ved minste belastning.

 

(NB: Prøvelampe brukes -ikke- på elektroniske komponenter/halvledere mm.)

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...