Jump to content

Seilbåt - romslig - 250'-500' - tips!

Rocksolid

Recommended Posts

Hei!

Da var det på tide igjen med litt research, nå med et litt større budsjett.

Hvilke alternativer kan være tenkelig med bra ståhøyde i pentry og salong(195 og oppover)! Dette blir høyt prioritert da båten vil fungere som bopæl over lengre perioder. Siste seilbåt var en maxi 95, det gikk akkurat, men i det minste laget, spesielt hvis man er to som skal bo(fotsyken?) Budsjett på 250.000-500.000 NOK.

Tusen takk for alle tips, alle båter er av interesse så lenge den kan seiles, men seilegenskaper prioriteres og en Svalbardtur står høyt på listen.

Redigert av Rocksolid (see edit history)
  • 2 uker senere...

Aktuelle båter kan være Arcona 36, clipper 323, maxi 100 eller delphia 29(?). Førstnevnte blir vel dessverre for dyr.

Hvis det er noen meninger så takker jeg svært for dem eller tips til andre båter!

Regner med du mener Maxi 108.

For en som er 195 cm høy (og noe påbygning i bredden?) vil jeg tro at 108-en vil oppleves som trang.  Det er ikke så romslig å bevege seg til akterkabinen, eller i akterkabinen for en som er lang. Å komme seg inn bak salongbordet i sofaen er også litegranne trangt for meg som er 178 - og jeg ville nok ikke trives i den som bobåt hvir jeg var 180 og oppover.

Gå heller for en båt du kan føle diu beveger deg lett i.

Hva med Bavaria, der er en del av disse som har bedre høyde og kanskje litt mer armslag (36 - 38 fot?)

• 5 uker senere...

Sun legende 41 er en vellykket båt fra jeanneau. Olympic sea er vel de båtene som ble bygd i hellas på lisens fra jeanneau. Sikkert derfor den er såpass billig. Vet ikke om det er kvalitetsforskjellen. På en så gammel båt er vedlikeholdet avgjørende. Denne ser bra ut på bildene. Sjekk under maststøtten, her var ikke rustfritt stål originalt. Kjølboltene kan være korrodert òg. Men generelt skal dette være en bra båt. Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvis du liker Maxi 95, men både vil prioritere seilegenskapene litt mer og gå litt opp i størelse, kan kanskje Maxi Mixer være et alternativ?  Den er 35 fot (10,55 m) og seiler godt.

Christian 8-)

Takk for tips, ingen dum båt, liker at det ikke er seperat akterkabin slik i gamlebåten min, ble ikke brukt annet enn til flagget og flåten. Ingen til salgs men skal følge med, sto ikke noe om høyde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...