seahunter_oslo Startet 9.April.2016 Link til dette innlegget Startet 9.April.2016 Hei folkens, jeg trenger litt råd og håper dette kan være plassen å spørre. jeg og en kamerat har planer om å kjøpe en båt, bygge denne litt om og deretter selge ut andeler i båten. Håpet vårt er at vi skal få tilbake innkjøpskostnadene. Båten skal benyttes til organiserte turer blant andelseierne, og det skal også være mulighet for den enkelte andelseier å benytte båten til eget bruk. Vi ser vel egentlig for oss å starte en klubb, hvor man kan ha anledning til å kjøpe andeler i båten, eller bare et medlemsskap i klubben. er det noen som har erfaringer som kan dele litt, eller bare hjelpe meg videre i drodlingen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 (redigert) Hmmm... Dette gir assosiasjoner til "timeshareleilighet i Spania" og all morroa det har ført med seg for folk oppigjennom. Klare og detaljerte vedtekter for andelslaget må være første bud slik at dere slipper konflikter rundt vedlikeholds- og driftskostnader. Dernest en lur måte å bestemme hvilken andelseier som disponerer båten når. Sommeren er kort, og det er vel nettopp da de fleste vil se poenget med en båt... Ikke for å være negativ, men er det virkelig marked for noe slikt? Edit: skrivefeil... Redigert 9.April.2016 av HerJo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Har ingen gode erfaringer med felleseie..... dog gjelder det hytte, men ser ikke for meg at det er noe bedre med båt. Sitér dette innlegget Link to post
seahunter_oslo Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Hallois Her i oslo oppfatter jeg at det er et stort ønske om å ha tilgjengelig en skikkelig båt som kan brukes både til dykking og havsfiske. Så er det jo gjerne slik at folk ikke ønsker å eie på egenhånd, men snarere betale et bidrag av en eller annen størrelse for å være med på turer, benytte båten på egenhånd osv osv. Jeg har en noenlunde plan for hvordan dette skal virke, men vil veldig gjerne høre hva slags erfaringer folk har, og andelslag kan faktisk være så enkelt som at man eier noe i lag med sine svigerforeldre. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Hallois Her i oslo oppfatter jeg at det er et stort ønske om å ha tilgjengelig en skikkelig båt som kan brukes både til dykking og havsfiske. Så er det jo gjerne slik at folk ikke ønsker å eie på egenhånd, men snarere betale et bidrag av en eller annen størrelse for å være med på turer, benytte båten på egenhånd osv osv. Jeg har en noenlunde plan for hvordan dette skal virke, men vil veldig gjerne høre hva slags erfaringer folk har, og andelslag kan faktisk være så enkelt som at man eier noe i lag med sine svigerforeldre. Tja, hvis du mener det er liv laga for noe slikt så for all del. Når det kommer til andelslag/sameie eller hva man måtte ønske å kalle det er min erfaring etter flere år som takstmann - på eiendom vel å merke - at slike arrangement er en kilde til feiltolkninger, misforståelser, plunder, heft og i mange tilfeller rettssaker. Derfor skriver jeg som jeg gjør; vanntette vedtekter og avtaler som regulerer alle tenkelige og utenkelige situasjoner må være punkt 1 for at slike avtaler skal ha en mulighet i det hele tatt. Dessverre kan det se ut til at det i praksis er svært vanskelig - for ikke å si umulig - å produsere en avtale/sett med vedtekter som klarer å ta opp i seg alle pussigheter folk klarer å komme opp med. Resultatet blir da en eller flere tvister i ett eller annet omfang. Dette er selvsagt bare mine erfaringer, og for alt jeg vet kan jo du ha løsningene på plass... Ellers; eie noe sammen med svigerforeldre = skrekk & gru i min bok... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 ser med gru for meg diverse scenarioer ved en slik løsning. en av de er f.eks at en andelseier opplever motorhavari, eller ryker på et skjær med most drev/aksling/propeller. påfølgende uke har en annen booket en ukes ferietur med barna sine, og får da ikke dratt og blir piss-sur for det og nekter å betale sin del. spørsmålet blir også, hvem skal betale for skadene, er den han som var uheldig, eller er det "fellesskapet"? han som var uheldig vil jo også få avkortet sin "tur" og har han rett til å tilbakeholde sin del av betalingen? hvem skal ha ansvaret for båten? skal denne betale større andel enn de andre? skal vedkommende ha noen fordeler, eller mer rettigheter enn de andre? osv osv... tror jeg ville styrt langt unna en sånn time-share løsning. det lukter trøbbel. just my two cents. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Polarbear1 Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Jeg er privatfly pilot og medlem av flere flyklubber på østlandet, og der fungerer det aldeles utmerket med fly (som er en dyr fornøyelse, kan jeg love) som flyklubben eier, og hvor medlemmene leier til en fast timepris. Dette er gjerne organisert med et bookingsystem på nett slik at prinsippet om first come, first serve gjelder. Flyklubben er eier av alle flyene, og sørger for vedlikehold og finans arbeidet. Hvis du bor i Oslo området kan du kontakte en av de to store flyklubbene på Kjeller. Jeg er sikker på at de med glede vil forklare deg hva som funker og hvordan det bør organiseres. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Jeg er privatfly pilot og medlem av flere flyklubber på østlandet, og der fungerer det aldeles utmerket med fly (som er en dyr fornøyelse, kan jeg love) som flyklubben eier, og hvor medlemmene leier til en fast timepris. Dette er gjerne organisert med et bookingsystem på nett slik at prinsippet om first come, first serve gjelder. Flyklubben er eier av alle flyene, og sørger for vedlikehold og finans arbeidet. Hvis du bor i Oslo området kan du kontakte en av de to store flyklubbene på Kjeller. Jeg er sikker på at de med glede vil forklare deg hva som funker og hvordan det bør organiseres. Eller du kan høre med AVIS eller Hertz åssen de organiserer bilutleie... Som jeg forstod TS, så var saken et andelslag, hvorav alle eier en del av båten, noe som kan by på problemer. hadde TS kjøpt inn en båt for utleie hadde ting vært helt anderledes, og lett å organisere. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Tror det største problemet her er at det er båt.. Som Navic er inne på, så er en båt mye mer utsatt for skader. Tenker da på blant annet grunnstøtinger som får store konsekvenser. Det eneste fornuftige der, er vel å ha en fast skipper. Men da er vel noe av poenget borte. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Andelslag er en fin mulighet til å bli uvenner på, har jeg hørt. Vet at andelslag kan fungere på "et vis" hvis den ene eieren er rik nok til å ta alle utgiftene og de andre jobber dugnad. Ellers må en ha en driftskonto på 250 00 som buffer etter båtkjøp og stipulere alle utgifter i et år pluss litt ekstra og dele det på medlemmene som årlig innbetaling, så en vet ca. hva en går til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
seahunter_oslo Svart 10.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Hei igjen folkens Jeg er litt usikker på hva den beste løsningen er, om det blir andelslag eller medlemsskap La meg være litt mer konkret: Jeg og kompisen kjøper inn båten la oss si at den koster kr 300.000 hvorpå vi betaler 1/2 hver. I miljøet rundt oss finnes det kanskje 30-50 personer som har et brennende ønske om å få dykket de vrakene båten gir oss tilgjengelighet. Hva kan egentlig bli den beste løsningen, organisere hele greia som en klubb? men hvordan skal vi som investorer få tilbake noe av investeringen via medlemsskap?, Min tanke var at det kunne være lettere å få noe tilbake via andelslag- men her er jeg på gyngende grunn. Tanker ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 hvem skal betale for skadene, er den han som var uheldig, eller er det "fellesskapet"? han som var uheldig vil jo også få avkortet sin "tur" og har han rett til å tilbakeholde sin del av betalingen? Det er akkurat sånne ting det går an å bli enige om på forhånd og nedfelle i reglene for sameiet. Og det må man nok, ellers blir det bare krangling, for "ting" vil jo skje. Tilbakebetaling høres litt "eksotisk" ut, men hvis flertallet er interessert i dét, kan alle betale litt ekstra til en "forsikringskasse" for sånne formål, for eksempel. Hvis hver enkelt skal være økonomisk ansvarlig for eventuelle ulempe alle andre blir påført, i tillegg til å betale for skaden, vil antagelig ingen være interessert i melde seg inn. Grunntanken her er vel at det skal bli litt billigere enn å eie egen båt alene, som bare ligger i båsen mesteparten av tiden, og med lavere pris følger det naturlig nok noen ulemper og litt mer risiko også. Hadde delt eierskap for mange år siden, fungerte brillefint, og hvis begge ønsket å bruke båten samtidig så gjorde vi dét. I et sameie med fler enn to blir det selvsagt ikke så enkelt, men så lenge man har klare regler og avtaler, og ikke alle går rundt og tror de eier båten, burde det funke. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Min tanke var at det kunne være lettere å få noe tilbake via andelslag- men her er jeg på gyngende grunn. Tanker ? Hva som er "lettest" er vel ikke godt å si ... men hvis du ønsker å få tilbake mest mulig av investeringen, og ikke forventer at båten skal stige voldsomt i verdi, er vel det mest opplagte å selge ut eierskapsandeler. Skulle du fått inn tilsvarende med medlemskap ville prisen vært urimelig, bortsett fra hvis man tenker på veldig lang sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.