Jump to content

Erfaringer med Raymarine E og ES serie kombinert med IPTV kameraer

offpist

Recommended Posts

Hei.

Kunne ikke finne noen tråd om dette så tenkte å dele mine erfaringer.

Raymarine sin nye E serie og ES har støtte for IPTV kamera og kan faktisk ta opp både film og bilder over på SD kort. (ES serien har 2 kortlesere.

Vi har en E127 i cockpit og en E78 nede ved kartbordet.

De er koblet sammen i nettverk og det er også en RD418HD radar i samme nettverket.

Raymaine kaller det Raymarine HS, men det er bare vanlig nettverk.

Raymarine ES78 har innebygget CHIRP Sonar + DownVision sonar og den deler også denne over nettverket med E127 oppe.

Så til poenget. Raymarine anbefaler så klart sitt eget kamera Raymarine CAM200IP og det koster omtrentlig 8000 kr stk! Til å bli svimmel av. Heldigvis er det også mange andre kamera modeller som støttes men følgende kriterier:

- Must support H.264 video compression

- Must support RTSP (Real Time Streaming Protocol)
- Must support ONVIF Service Detection (ONVIF User Authentication must be disabled)
- Must have DHCP enabled & Dynamic IP set to ON
- 720p resolution

Etter litt søking har jeg kommet frem til at Dahua IPC-HFW4300E er et godt alternativ.

De selges på nettet for rundt 890 kr + frakt og mva, så jeg har bestilt 3 stk.

(tenker et fremover, et bakover og et som peker ned i cockpit)

Eget inntak for 12V, eventuelt POE. Og den har IR sendere så den kan lyse opp cockpit selv om natten.

Teknisk data her:  http://www.dahuasecurity.com/de/download/DH-IPC-HFW4300E-new.pdf

Jeg har også en QNAP NVR liggede vi skulle kunne sette opp.. da kan den stå og ta opp 20/7 fra alle 3 kameraene når vi ligger i havn.  

Så.. hvorfor bruke IP i stedet for vanlig videosignal? 

-Mindre kabler, siden man kan bruke POE.

-Man kan hente opp kameraene på alle kartplottere på nettverket.

-Bedre bildekvalitet. 720P (1280×720) er langt bedre enn analog (854x480), ingen tap i kabel.

Mer info kommer når jeg har fått koblet det opp.

• 2 uker senere...

Takk for demo av IP kameraene i dag offpist :-)

Utrolig god bildekvalitet.

Kunne tenkt meg både ryggekamera og i motorrom, men gruer meg til kabeltrekkingen. IP og POE er også litt skremmende forkortelser for en som ikke er god på IT greier...

Så i dag et par større båter som hadde noen små, nette kameraer på hver side av overbygget for å kunne se skutesidene ved tillegging. Vet du om det finnes mindre IP kameraer som oppfyller kriteriene du skrev i første post?

Mvh. SAP

Ja det Mobweeweiletron kamera er analogt med videosignal.

IP-kamera har mange fordeler:

-Bedre oppløsning, 1280×720 piksler, sammenlignet med 625X380 analogt.

-Lossless overføring, siden det er digitalt.

-Bildet kan enkelt programmeres til å bli speilvendt, opp ned, 90 grader osv.

-Kun en kabel.. som fører både strøm og signal.

-Ofte bedre i mørke forhold. Bilderaten går litt ned siden eksponeringstiden blir lengre..

-Og samme bilde kan hentes opp på flere skjermer samtidig siden alt deles på nettverket.

For å svare på spørsmålet ditt JørgenL:

Raymarine sine switcher har nok ikke POE innebygget så du må ha en inserter, eller bare bytte switchen med en POE switch.

Kameraene har også inngang for 12V, så det er også enkelt.

Bruk bare en slik for eksempel:

bilde

380

Offpist, som jeg skev til deg på Facebookgruppen båtfolk, jeg håper virkelig jeg ikke møter deg i en havn.. Ser du har slettet innlegget ditt på Facebook, så jeg tar opp tråden her.

Jeg håper du ser at plasseringen av kameraene dine, bryter med personverloven. Du filmer på offentlig plass, og med kamera plassert slik at du overvåker både fremover og bakover i båten. Du vil du filme rett inn under min sprayhood om jeg ligger med min akter mot deg.

Tenker du at det er ok? Det er selvsagt kult med gode kameraer til overvåking av båt og motorrom, men du filmer jo fremover og bakover mot alle andre båter som ligger rundt deg... Jeg håper virkelig ikke dette blir vanlig på båter fremover, og at du forstår at dette ikke er noe ok mot de som ligger rundt deg?

Bruk vest!

Jeg tror du misforstår, det er ikke noe opptak på kameraene og de står heller ikke på når båten er i havn. Alle nye biler i dag har kameraer både fremovet og bakover.. alle har mobiler med kameraer. Ferger og båter har kameraer. Ikke bare fremover og bakover men også til siden. Man har droner med kamera osv. Jeg mener ikke å provosere og har ikke til hensikt å spionere på noen. Er bare glad i gadgets og tekniske løsninger. Jeg ber om at denne tråden holdes til det den er ment for.

Vi setter seil for Karibien i juli og vi er bare to ombord. Å ha bildr på kartplottern nede fra kamera fremover og bakover kan være et hjelpemiddel for lenger kryssinger eller når vi ligger for anker. Spesielt når kamera er mer lysfølsom enn menneske øyet er. Men mest høy gadgets faktor så klart, men likevel..

Redigert av offpist (see edit history)

Føler ikke at dette er off topic, så jeg vil få frem viktigheten av at du må ta hensyn til andre i denne sammenhengen.

Det handler ikke om at du ikke kan gjøre opptak osv, det handler om at de rundt deg ser at du har et kamera rettet mot sin private sfære- og det er ikke ok. Forøvrig forstår jeg grunnene til at du kan ha nytte av det i den sammenhengen, men du hadde ødelagt hyggen for meg om vi lå ved siden av hverandre, og du hadde kamera rettet mot meg. Argumentet med ryggekamera osv er irrelevant i denne sammenhengen, for det er ikke et ryggekamera du har montert, så det faller på sin egen urimelighet. Når det gjelder de andre poengene dine ang kamera over alt- så ja det stemmer- og derfor finnes det regler, og det er i alles interesse at det blir vernet om disse. Jeg vil sterkt råde deg til å finne en måte på å dekke disse slik at du tar hensyn til de rundt deg når du er i havn.

Det skal være sagt i denne sammenhengen at jeg ikke har noe imot denne type kamera, jeg var nok en av de tidlige ut med dette, som laget digitale overvåkingsløsninger tidlig på 2000 tallet...

Bruk vest!

Trist at du er så lite opptatt av hensynet til andre, det er andre enn meg i verden- som du bør ta hensyn til, og som sikkert ikke liker kikkere som sitter nedi kabinen sin og kikker inn under andre sin sprayhood.

..du kunne bare svart at det er et godt poeng, det har jeg ikke tenkt på at andre vil være ukomfortable med mine kamera rettet mot seg. Jeg monterer en løsning for å dekke de når de ikke er i bruk...

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

• 2 uker senere...

Kjører forøvrig radar og plottere inn på samme switchen og det fungerer helt fint.

En Raymarine Switch til 3500 kr er nok mer rubust og tåler fukt bedre, men tipper dette fungerer greit i noen år.

Har også knekt nøtten for Raynet til RJ45.

Det finnes overganger som så klart koster nesten 600 kr!. Men det er bare å klippe av Raynet pluggen og krimpe på RJ45.

Fargekoden på kablene er samme som vanlig nettverkskabel.

Skulle ønske jeg fant ut det litt tidligere, så hadde jeg spart et par båtlapper på dyre Raymarine kabler.

Kjører forøvrig radar og plottere inn på samme switchen og det fungerer helt fint.

En Raymarine Switch til 3500 kr er nok mer rubust og tåler fukt bedre, men tipper dette fungerer greit i noen år.

Har også knekt nøtten for Raynet til RJ45.

Det finnes overganger som så klart koster nesten 600 kr!. Men det er bare å klippe av Raynet pluggen og krimpe på RJ45.

Fargekoden på kablene er samme som vanlig nettverkskabel.

Skulle ønske jeg fant ut det litt tidligere, så hadde jeg spart et par båtlapper på dyre Raymarine kabler.

Men koster ikke ein raynet til raynet kabel også mykje det samme? Eller kva kabel brukar du som utkangspunkt?

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei og takk for bra tråd på IP kameraer.

Har kjøpt dette kameraet http://www.cinema-shop.no/nexus-154f.html  som skal støtte kravet fra Raymarine.

Jeg har C125 plottere, men får ikke kameraet opp på plotteren (DHCP er enablet på kamera og softwaren er oppdatert på plotter). Oppsettet er en overgangskabel fra C125, (Raynet utgangen) til en RJ45 som går mot en std. Netgear switch. I følge Raymarine skal C125 dele ut DNS adresse, men det virker ikke slik da kameraet ikke dukker opp ved søk på pc koblet til Netgear switchen ( noe det gjør ved tilkobling av router hjemme som deler ut DNS adresse)

Noen som har gode forslag?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...