Jump to content

Webasto vannvarmer


bris

Recommended Posts

Hei igjen

 

Jeg ser på forskjellige oppvarmingsmåter i båten. Jeg har nå lest det som står i innleggene her på plassen, og har funnet masse god tips.

Er det noen som kan forklare hvordan en Webasto Termo Top (vannvarmer) virker, og hvordan denne kan utnyttes.

Kan den brukes både for oppvarming og produskjon av varmtvann?

 

Hilsen Øyvind

Link to post

Webasto Thermo Top C er en god og kompakt sak. Den gir deg en behagelig og jevn varme via radiatorer.  Via en sløyfe innom varmtvannstanken har du alltid varmt vann. Hvis du ønsker, kan du koble den via motorens kjølesystem også. Da gir den varm motor før start alternativt at du får varm båt og varmtvann via motoren. Da trenger du bare webastoen ved landligge.

 

Høres dette for godt ut til å være sant? Da skal du vite at det også finnes ulemper.

For det første er det et dyrt system. Vannvarmeren er dyr i seg selv. I tillegg trenger du diverse radiatorer og eventuelt defrostervifter. Og så har vi jo det økte strømforbruket. I tillegg er ikke plasseringen av varmttvannstank, varmer og radiatorer likegyldig ut fra et sirkulasjonssynspunkt. Luft i systemet fører til at sirkulasjonen stopper. Systemet må derfor legges opp slik at luften samler seg i toppen og enkelt kan luftes ut. Når luften først er ute, behøver du ingen påfølgende lufting. Et slik system betinger at varmeren monteres lavt. Helst som laveste punkt i sløyfen. Man lar tyngdekraften gjøre en del av sirkulasjonsjobben helt gratis. Varmt vann stiger opp gjennom sløyfen og synker tilbake i varmeren som kaldere vann. Det fine med systemet er at du kan regulere vanntemperaturen i sløyfen også. Ulempen er at varmeren krever en viss minimum sirkulasjon for ikke å slå seg av og på i ett sett.

 

La oss anta at du utelukkende bruker radiatorer i cabinene og cockpit. Da har du et lydløst system som gir en jevn og behagelig varme. Systemet avgir ikke varmen like raskt som en luftvarmer, men det er vanligvis ikke noe problem. Siden radiatorene uansett ikke kan bli varmere enn vannet, står du ganske fritt ang. plassering, tildekking osv. Jeg har det samme systemet i huset. Der holder jeg vanntemperaturen på omlag 40 grader via en 4-veis blandeventil. Beste varmesystem som kan kjøpes for penger. Behagelig gulvarmet og intet brent støv noe sted.

 

Kan du leve med det ekstra strømforbruket varmeren krever og i tillegg ofte en sirkulasjonspumpe til i kretsen, mener jeg personlig at dette systemet er det beste som finnes. Det økte strømforbruket kan du kopensere for ved en større batteribank eller et solcellepanel, men alt koster jo penger.

 

Lotus

 

PS: En kveil med vanlig mykt plastisolbelagt kobberrør i passende dimensjon blir plutselig til en kreativ og fleksibel radiator som avgir varme i passende mengder også på de steder som er knotete å komme til. I huset har jeg 500 meter slikt kobberrør i gulvene. Alt drives av en ørliten sirkulasjonspumpe og tyngdekraften.

Link to post
  • 1 år senere...

Ser her at Lotus foreslår bruk av kobberrør til radiator. Jeg tenkte benytte halvharde kobberrør, og lodde / bukke disse til en passende radiator for bruk under sittebenker mv. Dette fordi viftedrevne defrostere har to store ulemper:

1. Strømforbruk

2. Må kapsles helt inn ved montasje i køyebunn fronter. Hvis ikke vil tauverk og pargas sikkert havne i vifta ( Murphy ..)

 

Vil noen forsøke seg på å gjette effekten pr meter 15 eller 22mm kobber rør, ved tilførsel av 80oC vann, og 15 grader omg. temp ( fysikken min er omlag 50 år gammel, føles det som... )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Termo top c anbefales. Jeg har den i en 40 fots seilbåt. Systemet består av 4 radiatorer, 2 silencio 1,5 kw vifter (forpigg og toalett), en silensio 2 vifte (5kw i salongen), pluss en ardic 4,2 kw vifte også i salong. Fordelen med alle viftene er at man får skikkelig fart i oppvarmingensfasen så kan man hvile på radiatorene når båten først er blitt varm. En ekstra sirkulasjonspumpe gjør at det ikke er noe problem å få sirkulasjonen i gang hvis jeg har fått litt luft i systemet. Sløyfen går også innom varmtvannstanken. Jeg har også koblet mulighet for vann gjennom motoren. Dette gjør at båten er varm ved motorgange. Min båt er ikke isolert, men det har likevel aldri hendt at jeg ikke har fått 22 grader inne. Strømforbruket er ikke så noe stort problem men man har det jo i bakhodet. Silensioviftene bråker mindre og bruker lite strøm. Hvis båten er vesentlig større enn 40 fot og skal brukes hele året ville jeg heller installert en dickinson peis med mulighet for vannsløyfe.

 

god jul!

 

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jøje meg Viggo Vea. 4 vifter og 4 radiatorer.

Selv om båten min er betraktlig mindre, ender dette med konkurs før varmeren er på plass jo...

 

Suzuki

 

Selv har eg en 5,5 Kw vannvarmer og har liggende 10-15stk radiatorer som eg har tenkt å montere rundt omkring i hele båten der det er plass. Lengde på radiatorene variere, men ligger mellom 50 og 100 cm. Tilsammen 10 meter. Har i tillegg kjøpt en ebersprecher defroster med 2 dyser som skal opp på frontrutene.

Har også en liten sirkulasjonspumpe med tank. varmeren har innebygget varmtvannstankt på ca. 10 liter, i tillegg har eg en varmtvannsbereder på 30 liter.Har også 230V element innebygget i vannvarmeren. Så eg håper eg får varme i min 26 fots lukkede båt!

 

Har noen et tips/koblingskjema eller råd om hvordag eg skal koble for å veksle mellom å hente varme fra motoren og vannvarmeren? Og i tillegg ha mulighet til ekstra forvarming til motoren? Er det ambefalt med manuelle kraner, eller hadde det vert lurt å ha en elektrisk kran slik at når varmeren(bryteren) var på, henter eg varme fra motorens kjølevann når motoren var i drift, og når tenninga var avslått brukte eg vannvarmeren og når landstrømmen var påkoblet brukte eg 230V elementet?

Link to post

Jøje meg Viggo Vea. 4 vifter og 4 radiatorer.

Selv om båten min er betraktlig mindre, ender dette med konkurs før varmeren er på plass jo...

 

Suzuki

Du vet disse franske charterbåtene er ikke beregnet på Norge. Hadde klart meg med kun radiatorene og vifte i salongen, men da måtte varmeren gått hele døgnet. Nå varmer jeg båten fra 5 til 20 grader på en god halvtime.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...