Jump to content

Lakkering av dekorstripe - Hva slag lakk og redskap?

Lazyjack

Recommended Posts

Ja, jeg vet det det har vært skrevet en del om dette men prøver å innhente ny kunnskap.

Jeg vil ha en lakk som holder seg pen og blank i mange år med riktig stell og den må finnes eller kunne blandes til farge RAL 5013.

Hva er best redskap for godt resultat? Skumgummirulle, pensel/fordriver eller annet? Sprøyting er ikke aktuelt, ei heller foliering.

Bruk en to-komponent maling. Alt annet blir et kompromiss ift holdbarhet og glans. Jeg valgte nylig International Perfection til båten min. Malte ny stripe øverst på båten i helga. Jeg påførte med rull, etterstryking med pensel. Gir bortimot perfekt finish! Men husk å tynne malingen med korrekt tynner etterhvert som man holder på, siden herdingen og fortykningen starter umiddelbart i spannet etter at man blander i herderen

bilde

Før:

bilde

Etter:

bilde

Redigert av OC-Drage (see edit history)

Jeg kjøpte en standardfarge - Mauritius Blue - Selges mange steder, jeg kjøpte på seasea.

Ideelt skal man bruke en skumrull med lukkede porer. Jeg fant ingen skumrull som tåler løsemidler fra to-komponent lakk. Jeg gikk derfor for Jotun sin "premium - for glatte underlag", en mikrofiberrull. Men dette gikk ikke bra! Hele rullen gikk I oppløsning og det ble masse lo i lakken. Heldigvis hadde jeg en annen rull liggende - Jotun for Bunnstoff. Denne fungerte greit nok. Ble litt pussing mellom første og andre strøk.  

Tok små partier på 40 cm med rullen om gangen. Så dro jeg over med pensel. Jeg hadde en premium pensel liggende, så tok den. Husk at penselstrøkene skal være vertikale!

Husk også å fukte pensel og rull med litt tynner før man beginner jobben, da slipper man at verktøyet stivner underveis.

Jeg leste opp og ned, så youtube-videoer og kom frem til at følgende prosedyre:

1. Grundig vask med båtshampoo 

2. Fjerning av alle gamle kristremerker og dekorstriper. Brukte en dampmaskin for tapetfjerning. Så Label off fra biltema og aceton for å løse opp alt lim. 

2.1 Sparkling av striper og småskader med egnet sparkel. Jeg brukte gelcoat putty

3. Pusset, først med 180 korning, så 600

4. Ny vask med aceton

5. Inn i garasje med båten. Minimumstemperatur 5 grader. Det bør også være relativt støvfritt, og ikke noe vind, insekter osv.

6. Brukte trykkluft og mikrofiberklut for å få vekk siste rest med støv

7. Maskering med maskeringstape av god kvalitet. Jeg brukte Tesa

8. Temperering av maling til ca 20 grader

9. Blande maling omhyggelig, vente 20 min for å sette i gang herdingen. Jeg brukte ca 3 dl maling per strøk

10. Fukte rull og kost med tynner (finn rett tynner for valgt maling)

11. Først kost der man ikke kommer til med rull, langs kanten osv.

12. Rulle på en lite stykke på ca 40 cm. Ikke prøv å få det heldekkende på første strøk, da vil det bare begynne å renne. Samtidig nok maling til å få "flyt"

13. Dra over med kost i vertikale strøk. Lette strøk med 45 graders vinkel på kosten

14. Gå raskt over til neste seksjon og gjenta.

15. Tynne malingen etterhvert, etter ca 20 min begynner malingen å tykne. Max 10% tynner. Tipper at jeg var oppe i 7% mot slutten.

16. Vent til neste dag med å pusse. Malingen var fortsatt så myk at jeg kunne lage merker med neglen når jeg pusset, men det gikk bra. Pusset først med 240 grit, så 340

17. Støvfjerning med fuktig klut (vann)

18 Støvfjerning med tørr mikrofiber

19. Nytt strøk, samme metode

20. Ferdig! 

Alt i alt var dette en trivelig jobb, og jeg tror de fleste vil kunne få et godt resultat. Jeg forsøkte meg med Jotuns Vinyl Primer (anbefalt til Jotuns Top Gloss 2-kom maling) som grunning på et testfelt, men det hindret herding, og gav ikke bedre heft enn å male rett på gelcoat.

Hjertelig takk for detaljert forklaring. Da håper jeg på at vi klarer å få skviset også dette inn i arbeidsleiren på New Zealand om noen uker.

Resultatet ditt ser kjempefint ut! Har tilgode å prøve selv, erfaring om man kan benytte samme metode for mindre skader/slitte områder bare man får blandet en riktig fargekode?

Blir det ikke vanskelig å få overgangen jevn mellom det gamle og nye?

Blir det ikke vanskelig å få overgangen jevn mellom det gamle og nye?

Skal man lage overgang mellom to strøk maling med rull og kost anbefaler jeg å pusse det underliggende laget med maling med grovt sandpapir i overgangssonen. Så maler man over og sliper ned med fint sandpapir i overgangen. Da vil den nye malingen "fade" over den gamle i en mer sømløs overgang. 

Men på en liten reparasjon ville jeg brukt gelcoat i rett farge, evt sprøytelakk og påfølgende rubbing. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...