Lazyjack Startet 11.April.2016 Link til dette innlegget Startet 11.April.2016 Ja, jeg vet det det har vært skrevet en del om dette men prøver å innhente ny kunnskap. Jeg vil ha en lakk som holder seg pen og blank i mange år med riktig stell og den må finnes eller kunne blandes til farge RAL 5013. Hva er best redskap for godt resultat? Skumgummirulle, pensel/fordriver eller annet? Sprøyting er ikke aktuelt, ei heller foliering. Sitér dette innlegget Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 (redigert) Bruk en to-komponent maling. Alt annet blir et kompromiss ift holdbarhet og glans. Jeg valgte nylig International Perfection til båten min. Malte ny stripe øverst på båten i helga. Jeg påførte med rull, etterstryking med pensel. Gir bortimot perfekt finish! Men husk å tynne malingen med korrekt tynner etterhvert som man holder på, siden herdingen og fortykningen starter umiddelbart i spannet etter at man blander i herderen Før: Etter: Redigert 11.April.2016 av OC-Drage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 (redigert) Wow var meget flott resultat! Hvilken fargekode? ? Redigert 11.April.2016 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Fantastisk flott! Hvor kjøpte du lakken, fikk du blandet eller brukte du en standardfarge? Hva slag rull og pensel brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 (redigert) Jeg kjøpte en standardfarge - Mauritius Blue - Selges mange steder, jeg kjøpte på seasea. Ideelt skal man bruke en skumrull med lukkede porer. Jeg fant ingen skumrull som tåler løsemidler fra to-komponent lakk. Jeg gikk derfor for Jotun sin "premium - for glatte underlag", en mikrofiberrull. Men dette gikk ikke bra! Hele rullen gikk I oppløsning og det ble masse lo i lakken. Heldigvis hadde jeg en annen rull liggende - Jotun for Bunnstoff. Denne fungerte greit nok. Ble litt pussing mellom første og andre strøk. Tok små partier på 40 cm med rullen om gangen. Så dro jeg over med pensel. Jeg hadde en premium pensel liggende, så tok den. Husk at penselstrøkene skal være vertikale! Husk også å fukte pensel og rull med litt tynner før man beginner jobben, da slipper man at verktøyet stivner underveis. Redigert 11.April.2016 av OC-Drage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Fargekart Sitér dette innlegget Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Hvis du er heldig, så er Royal blue relativt lik RAL 5013. Lik nok? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Veldig flott jobb, kan du si litt om hva du eventuelt gjorde før første strøk? Pussing, primer eller annet ... ? Fristet til å gjøre et fremstøt på de etter hvert ganske slitte dekorstripene på båten (men jeg nøler litt med å gå løs på dette, for det er fem i høyden). Sitér dette innlegget Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 (redigert) Jeg leste opp og ned, så youtube-videoer og kom frem til at følgende prosedyre: 1. Grundig vask med båtshampoo 2. Fjerning av alle gamle kristremerker og dekorstriper. Brukte en dampmaskin for tapetfjerning. Så Label off fra biltema og aceton for å løse opp alt lim. 2.1 Sparkling av striper og småskader med egnet sparkel. Jeg brukte gelcoat putty 3. Pusset, først med 180 korning, så 600 4. Ny vask med aceton 5. Inn i garasje med båten. Minimumstemperatur 5 grader. Det bør også være relativt støvfritt, og ikke noe vind, insekter osv. 6. Brukte trykkluft og mikrofiberklut for å få vekk siste rest med støv 7. Maskering med maskeringstape av god kvalitet. Jeg brukte Tesa 8. Temperering av maling til ca 20 grader 9. Blande maling omhyggelig, vente 20 min for å sette i gang herdingen. Jeg brukte ca 3 dl maling per strøk 10. Fukte rull og kost med tynner (finn rett tynner for valgt maling) 11. Først kost der man ikke kommer til med rull, langs kanten osv. 12. Rulle på en lite stykke på ca 40 cm. Ikke prøv å få det heldekkende på første strøk, da vil det bare begynne å renne. Samtidig nok maling til å få "flyt" 13. Dra over med kost i vertikale strøk. Lette strøk med 45 graders vinkel på kosten 14. Gå raskt over til neste seksjon og gjenta. 15. Tynne malingen etterhvert, etter ca 20 min begynner malingen å tykne. Max 10% tynner. Tipper at jeg var oppe i 7% mot slutten. 16. Vent til neste dag med å pusse. Malingen var fortsatt så myk at jeg kunne lage merker med neglen når jeg pusset, men det gikk bra. Pusset først med 240 grit, så 340 17. Støvfjerning med fuktig klut (vann) 18 Støvfjerning med tørr mikrofiber 19. Nytt strøk, samme metode 20. Ferdig! Alt i alt var dette en trivelig jobb, og jeg tror de fleste vil kunne få et godt resultat. Jeg forsøkte meg med Jotuns Vinyl Primer (anbefalt til Jotuns Top Gloss 2-kom maling) som grunning på et testfelt, men det hindret herding, og gav ikke bedre heft enn å male rett på gelcoat. Redigert 11.April.2016 av OC-Drage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Flott, takk for mye nyttig informasjon. Bare en ting, i det ene innlegget skriver du om vertikale penselstrøk, i det andre horisontale. Hva var det du brukte? Sitér dette innlegget Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 (redigert) Takk, nå er det redigert - vertikale, det er viktig. Horisontale strøk fremprovoserer rennende maling. (Erfart) Redigert 11.April.2016 av OC-Drage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Resultatet ditt ser kjempefint ut! Har tilgode å prøve selv, erfaring om man kan benytte samme metode for mindre skader/slitte områder bare man får blandet en riktig fargekode? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Hjertelig takk for detaljert forklaring. Da håper jeg på at vi klarer å få skviset også dette inn i arbeidsleiren på New Zealand om noen uker. Resultatet ditt ser kjempefint ut! Har tilgode å prøve selv, erfaring om man kan benytte samme metode for mindre skader/slitte områder bare man får blandet en riktig fargekode? Blir det ikke vanskelig å få overgangen jevn mellom det gamle og nye? Sitér dette innlegget Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Blir det ikke vanskelig å få overgangen jevn mellom det gamle og nye? Skal man lage overgang mellom to strøk maling med rull og kost anbefaler jeg å pusse det underliggende laget med maling med grovt sandpapir i overgangssonen. Så maler man over og sliper ned med fint sandpapir i overgangen. Da vil den nye malingen "fade" over den gamle i en mer sømløs overgang. Men på en liten reparasjon ville jeg brukt gelcoat i rett farge, evt sprøytelakk og påfølgende rubbing. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Jeg burde selvfølgelig forklart nærmere hva jeg tenkte på. Har blått skrog med noen skjønnhetsriper og slitasje i gelcoat. Takk for innspill, tenkte selv at kanskje det enkleste er som du sier sprøytelakk og rubbing til ønsket resultat. Får prøve å skaffe lakken først ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.