Jump to content

Volvo Penta MD22 stopper ikke på nøkkel

goorf

Recommended Posts

Dette er jo ikke akkurat rakettforskning.

Tenningsbryteren gir spenning til stoppmagneten når du vrir tenningsnøkkelen til stopposisjon. Med voltmeter eller prøvelampe måler du om du får spenning til magneten. Får du ikke det må du måle om tenningslåsen gir spenning ut. Får du spenning til magneten så er den enten defekt eller det er dårlig kontakt.

Plutselig som fra i går til i dag, eller fra i høst til nå i vår?

Om det siste er tilfelle, så kan det være irret i en kontakt i løpet av vinteren.

Et generelt godt tips før vinteropplag er å ta av all spenning til brytere og så slå alle PÅ. Da står de innslått hele vinteren og det er mindre sjans for at kontaktflatene irrer.

Dette gjelder jo ikke i dette tilfellet da stoppreléet trenger spenning for å trekke til, men kommer du til med elektrospray kan jo det kanskje hjelpe. Det aller beste ville jo vært om du kom til kontaktflatene med litt smergel, men det vet jeg ikke om går.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Dette skjedde plutselig. Stoppet motoren på nøkkel mens jeg ventet på kran for oppløft. Når jeg skulle flytte båten 200 meter til kranen så ville den ikke stoppe på nøkkel.

Jeg skal måle litt i kveld så får vi se hva jeg finner ut. Kommer med tilbakemelding om hva jeg finner ut.

Har lyst å klare det selv uten å leie inn ett firma.

Nå kjenner jeg ikke opplegget i din båt, men det er godt mulig det er et relé mellom nøkkel og solenoiden. Solenoiden trekker nemlig en god del strøm i tilslagsøyeblikket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...