goorf Startet 11.April.2016 Link til dette innlegget Startet 11.April.2016 Min Volvo Penta MD22 vil plutselig ikke la seg stoppe med nøkkelen lenger. Må ned på dieselpumpa for å dra i en spak. Noen som har forslag til feilsøking? Kan det være tenningslåsen? Eller kan det være magnetventilen på dieselpumpa? Isåfall hvordan kan jeg feilsøke meg frem til å finne ut hva som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Dette er jo ikke akkurat rakettforskning. Tenningsbryteren gir spenning til stoppmagneten når du vrir tenningsnøkkelen til stopposisjon. Med voltmeter eller prøvelampe måler du om du får spenning til magneten. Får du ikke det må du måle om tenningslåsen gir spenning ut. Får du spenning til magneten så er den enten defekt eller det er dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Plutselig som fra i går til i dag, eller fra i høst til nå i vår? Om det siste er tilfelle, så kan det være irret i en kontakt i løpet av vinteren. Et generelt godt tips før vinteropplag er å ta av all spenning til brytere og så slå alle PÅ. Da står de innslått hele vinteren og det er mindre sjans for at kontaktflatene irrer. Dette gjelder jo ikke i dette tilfellet da stoppreléet trenger spenning for å trekke til, men kommer du til med elektrospray kan jo det kanskje hjelpe. Det aller beste ville jo vært om du kom til kontaktflatene med litt smergel, men det vet jeg ikke om går. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
goorf Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Dette skjedde plutselig. Stoppet motoren på nøkkel mens jeg ventet på kran for oppløft. Når jeg skulle flytte båten 200 meter til kranen så ville den ikke stoppe på nøkkel. Jeg skal måle litt i kveld så får vi se hva jeg finner ut. Kommer med tilbakemelding om hva jeg finner ut. Har lyst å klare det selv uten å leie inn ett firma. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Nå kjenner jeg ikke opplegget i din båt, men det er godt mulig det er et relé mellom nøkkel og solenoiden. Solenoiden trekker nemlig en god del strøm i tilslagsøyeblikket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
goorf Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Nå har jeg funnet ut hva som var feil. Var ledningsbrudd. La opp ny ledning og alt fungerte. Takk for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.