Jump to content

omlakkering

ean019

Recommended Posts

P40 og P60 hører ikke hjemme i nærheten av en lakkjobb! det stemmer at du lager deg mer arbeid med dette. 

Jeg ville BEGYNT med P320-P400 og avsluttet med P800-P1000. da vil du unngå "grisehaler" når lakken får satt seg. 

Merk at om du sliper med oscillerende maskin så kan du gå ned på korningen. altså, få et lakk-klart produkt med P500, som tilsvarer omtrent P1000 for hånd. 

Lykke til.

Uffda, den er kjip.

Har du i tillegg slippet for hånd å laget deg skikkelig riper nå ?

Er dette en plastbåt har du problemer.

Er det en trebåt har du begynt riktig.

Siden du ikke har skrevet noe om det kan jeg fortelle deg en riktig fremgangsmåte på plast.

Eneste sjansen for en ok lakk jobb er å bruke en roterende/vibrende rondell maskin på luft/strøm og slipe NØYE.

Først blir du nødt til å slipe med rekkefølge p80-p120-p180-p220-p320-p400-p600-p800- og deretter p1200 vannslipepappir for siste finich om du er ekstra nøye.

Du kan bare glemme å slipe for hånd for da må du se lenge etter å sjøsette båten i år.

Om du ikke følger disse korningene for å slipe vekk all p40 og p60 så skal jeg garantere deg 100% sikkert på at du skal få en skikkelig overraskelse etter 1-3mnd i herdeprossesen.

For da vill lakken synke, og deretter dårlig grunnarbeid snike seg frem sakte men sikkert igjenom.

Jeg er fagmann med 10års erfaring innen yrke. ?

Redigert av .Torstein. (see edit history)

Støtter opp under rekkefølgen for å utbedre evt P60 riper i gelcoat. 

Dog kan du fint droppe p1200 til slutt. p800 vil være fint nok for overlakking uansett hvor nøye du er! 

til daglig ferdigstiller jeg en jobb før lakk med oscillerende maskin og P500, går over for hånd med P800 tørt på papir med myk bakside, og tar en siste tur over med en fin matteklut. 

dette gir en fullgod, ripe- og synkefri flate. om det er utstilling og show, så mellomsliper jeg en runde med samme prosedyre eller evt vått med P1000 for hånd + fin matteklut, og legger et siste runde med kun klarlakk med litt ekstra tynner. klarlakken "strekker" seg bedre uten fargesjikt under. 

Jeg er fagmann med 16 års erfaring innen yrket, samt norske og amerikanske premieringer innen lakkering. ;) 

MERK: jeg hoppet rett på at det var glassfiberbåt du jobbet med. trebåt er en helt annen sak!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...