Jump to content

Ny "patent" for å koste bort groe undervannlinja, på sjøen.


Eureka

Recommended Posts

Stundom er jeg veldig tilfreds med meg selv....

 

Tar du ibruk dette "patentet" må du donere noen kroner til forumet i form av å kjøpe vimpel :)

 

Det finnes remedier for å koste av skroget undervannlinja. Vet om en svensk sak med stang og nal med oppdrift.

 

Jeg har brukt kost et par ganger, men det er tungt og tar litt tid. Kraften du får mot skroget er begrenset.

 

Du tar en vanlig kost, som du feier gårdsplassen med. -gjerne med ekstra langt skaft.

Rundt skaftet, helt inntil kostehodet , knytter du er tau som er litt lengre en skaftet. Tauet løper så frem og gjennom busten, og tilbake til enden av skaftet.

Du holder skaftet med en hånd og tauet med den andre hånden.

Tauet drar du til deg og oppover, mens du skyver kosten opp og ned. Utrolig effektivt og gir vesentlig større trykk mot skroget enn ellers.

 

Dette funka supert på seilbåten med selvpolerende bunnstoff.

 

Ja, jeg kjenner til trikset med å dra tau under båten mm.

 

bilde

bilde

Og det beste av alt, helt gratis. Kosten kom drivende i sjøen etter en storm.

Link to post

Og det beste av alt, helt gratis. Kosten kom drivende i sjøen etter en storm.

Spesielt ordet "gratis" klinger godt i mine ører :giggle: Kjempegrei løsning som letter arbeidet :thumbsup: Det er noe slit å drive og presse kosten opp under skroget for å skrubbe synes jeg.

 

Selv festet jeg en klosse med isopor på et vinklet kosteskaft, da fikk kosten nok oppdrift til at presset kom av seg selv under skrubbing. Effektivt og ikke på nær så slitsomt som den tradisjonelle metoden der man presser opp selv. Holder på å videreutvikle den løsningen, men nå med laminert buet skaft slik at jeg skal kunne få komme skikkelig til og få børstet under båten.

Link to post

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Lignende konstruksjon som jeg holder på å lage nå, bare min har en lengre og jevnere bue (ble inspirert av Scrubbis, men gnien som jeg er laget jeg heller en variant selv). Tenkte lage to hull i enden slik at jeg kan skifte ut endene og ha en ende med kost og en med "sandpapirsvamp" av typen 3M "grillsvamp". Den midlertidige kosten med oppdrift jeg brukte i fjor var veldig effektiv og kjekk å jobbe med, så håper den nye varianten blir enda greiere siden den blir laget slik at den kommer enda lengre og bedre til under skroget :smiley:

Link to post

Fordelen med å bruke treskaft, som på mitt kosteskaft, er at det er solid og har litt oppdrift. Kler man et skaft med ett eller annet flytemedium, så blir det enda mere oppdrift. F. Eks tre på sånn svart rørisolasjon. Eller tape fast et par 1,5 liters flasker til skaftet.

 

Fordelen med et kostehodet med tre i "basen" er at det er skånsomt mot skog og kan brukes som skrape.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...