Jump to content

Service på 5.0 Mercruise - Lurt?


Gnisten

Recommended Posts

For ca. et år siden ble det foretatt service på min 5.0 Mercruiser der bla. alle 8 tennplugger skulle skiftes.

Jeg bestemte meg for å skifte disse selv i år. Når den første pluggen kom ut ble jeg noe betenkt. Den var i dårlig forfatning. Når de øvrige 7 var skrudd ut ble jeg enda mer i stuss. Kan disse pluggene være i underkant av 1. år gamle?

 

Hva tror dere folkens? Lurt?

 

bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Frå det eg kan sjå av så dårlig bilde, så ser pluggane bra ut. Anelse forskjell på fargen kan tyde på forskjellig forbrenningstemperatur, men er det forgassermotor så er det ikkje noko å bry seg med. Sjekk fordeler og kontakter o pluggkabler også.

Litt fuktig i maskinrom pga rust utvendig på pluggane. Har du vert ute å kjørt i grov sjø så dras sikkert sjø inn luftinntak. Heilt normalt men irriterande. Trengs litt rutine med skylling og vask / lufting.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Om de pluggene  er kun et år gamle har du et alvorlig lekkasjeproblem I motorrommet!

 

....og det har jeg altså ikke. Dette er et ikke alt for gammelt bilde av motoren. Mercruiser 5l LX 94 mod. 

 

bilde

 

 

Min konklusjon er at jeg har betalt for pluggskift men ikke fått det. Disse pluggene tror jeg ikke er 1.år gamle. Overflaterusten er for omfattende. Hvordan bevise det er antakelig en annen sak....

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Jada. Jeg har antakelig ikke mye å fare med. Pluggene er skiftet. Det var forresten en overraskende tidkrevende jobb da det var ganske trangt nedi der. Når jeg gjelder det øvrige av service som jeg betalte for har jeg mine mistanker. Heldigvis skal jeg aldri mer bruke dette verkstedet. 

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Ved service på båt/motor/drivverk som skal utføres av verksted anbefaler jeg alle å "merke" motordeler/skruer/muttre/plugger med tusj/riss ell før servicen og se om deler er byttet evt skruer/mutre vært løsnet.

 

Når det gjelder denne motoren er vel servicepunktene så få og så enkle at en med fordel at man kan gjøre alt selv.

 

Husk at koniske tennplugger som vist her kun skal dras til 1/16 del omdreining alt med momentnøkkel eller kan de bli vanskelige å få ut igjen.

 

Setter selv aldri bort noe som helst av mekanisk karakter..

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...