Gnisten Startet 12.April.2016 Link til dette innlegget Startet 12.April.2016 For ca. et år siden ble det foretatt service på min 5.0 Mercruiser der bla. alle 8 tennplugger skulle skiftes. Jeg bestemte meg for å skifte disse selv i år. Når den første pluggen kom ut ble jeg noe betenkt. Den var i dårlig forfatning. Når de øvrige 7 var skrudd ut ble jeg enda mer i stuss. Kan disse pluggene være i underkant av 1. år gamle? Hva tror dere folkens? Lurt? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
bellen Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Vanskelig å sjå ut fra bildet, kan du ta nærbilde av elektrodene? Men normalt sett er det unormalt å skifte plugger hvert år. I dag er det normalt å kjøre 90000 km i en bil før enn skifter plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Viss pluggane dine ser slik ut etter eit år, - korleis ser då motoren ut..? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Så vidt jeg kan se ved å forstørre bildet, ser da elektrodene bra ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Draco24styling Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Bytta plugger på min 4,3 l i fjor. De var like fine. Grunnen til skifte var at jeg ikke viste hvor gamle de var Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Big Horn Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Vanskelig å sjå ut fra bildet, kan du ta nærbilde av elektrodene? Men normalt sett er det unormalt å skifte plugger hvert år. I dag er det normalt å kjøre 90000 km i en bil før enn skifter plugger. Og med snittfart 50 km/t blir det 1,800 motortimer..... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Og med snittfart 50 km/t blir det 1,800 motortimer......... Nesten uten belastning.......Kan jeg forresten spørre trådstarter hvilken årsmodell motoren er? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Om de pluggene er kun et år gamle har du et alvorlig lekkasjeproblem I motorrommet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Frå det eg kan sjå av så dårlig bilde, så ser pluggane bra ut. Anelse forskjell på fargen kan tyde på forskjellig forbrenningstemperatur, men er det forgassermotor så er det ikkje noko å bry seg med. Sjekk fordeler og kontakter o pluggkabler også. Litt fuktig i maskinrom pga rust utvendig på pluggane. Har du vert ute å kjørt i grov sjø så dras sikkert sjø inn luftinntak. Heilt normalt men irriterande. Trengs litt rutine med skylling og vask / lufting. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gnisten Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Om de pluggene er kun et år gamle har du et alvorlig lekkasjeproblem I motorrommet! ....og det har jeg altså ikke. Dette er et ikke alt for gammelt bilde av motoren. Mercruiser 5l LX 94 mod. Min konklusjon er at jeg har betalt for pluggskift men ikke fått det. Disse pluggene tror jeg ikke er 1.år gamle. Overflaterusten er for omfattende. Hvordan bevise det er antakelig en annen sak.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
tilplan Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Jeg hadde byttet pluggene og latt det være med det, selv om det ikke er slik det skal være. Dette har du kontroll på. Det som heller er kjedelig er hvis de har sluntret unna på andre servicepunkt som er vanskeligere å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Jada. Jeg har antakelig ikke mye å fare med. Pluggene er skiftet. Det var forresten en overraskende tidkrevende jobb da det var ganske trangt nedi der. Når jeg gjelder det øvrige av service som jeg betalte for har jeg mine mistanker. Heldigvis skal jeg aldri mer bruke dette verkstedet. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Bay_liner Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Ved service på båt/motor/drivverk som skal utføres av verksted anbefaler jeg alle å "merke" motordeler/skruer/muttre/plugger med tusj/riss ell før servicen og se om deler er byttet evt skruer/mutre vært løsnet. Når det gjelder denne motoren er vel servicepunktene så få og så enkle at en med fordel at man kan gjøre alt selv. Husk at koniske tennplugger som vist her kun skal dras til 1/16 del omdreining alt med momentnøkkel eller kan de bli vanskelige å få ut igjen. Setter selv aldri bort noe som helst av mekanisk karakter.. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.