Jump to content

AIS mottaker fra USA til kun 500,- nkr. dAISy AIS Receiver

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Kom over denne varianten, dAISy AIS Receiver. Liten og snedig. Ikke fra noen stor produsent men så jo veldig grei ut, særlig til prisen. Usb uttak for bruk i pc, men også mulighet for nmea uttak (mot tillegg i prisen).

https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-ais-receiver/

-----------------

Specification
  • Single channel receiver
  • Receiving on channel A (161.975 MHz) and B (162.025 MHz)
  • Quickly alternates between both channels through frequency hopping (<10ms)
  • Real world sensitivity down to -100 dBm, better in very low noise environments
  • Very low power consumption, less than 100mW in receive mode (<20mA at 5V)
  • Message output in industry standard NMEA format (AIVDM)
  • 38400 baud serial over USB
  • No drivers required for Windows 10, Mac OS X and Linux (driver available for older versions of Windows).
  • Supported by Boat Beacon on Android devices with USB OTG.
  • Optional TTL serial output (3.3V, requires soldering)
  • Small size: 63 x 44 x 23 mm
  • Very robust aluminum enclosure
  • BNC connector for 50 Ohm VHF antenna (antenna not included)
  • Mini-USB connector for data and power (3ft USB cable included)
  • Made in USA
NMEA 0183 / RS-422 option

With this option, the dAISy AIS Receiver can directly talk to chart plotters and other marine electronics. In addition, the integrated DC/DC converter allows to power it from your boat's 12-36V power system, removing the need for a USB power source.

You can purchase this option fully assembled together with dAISy by selecting it on the top right of this page. It is also available as a separate add-on here.

For more information and detailed specification of this adapter see the NMEA 0183 / RS-422 Adapter for dAISy product page.

$15 introductory price for NMEA option - while supply lasts!

This is the remainder of the first batch I've built. It erroneously labels power in as 9-12V, even though the DC/DC converter supports up to 36V. The full price for this adapter will increase to $25 once these units are gone. I expect the final version, with corrected text to become available by end of April.

dAISy works great with OpenCPN

OpenCPN, an open source chart plotter and navigation software, can be used with devices like dAISy to track ships on a map. Any software running on a PC, Mac or small Linux computer that accepts AIS data from a serial input will work with dAISy.

opencpn%20screen%20small.png

Several of my customers built chart plotters based on Raspberry Pi 2, OpenCPN and dAISy. A detailed write-up can be found here. A similar project based on the UDOO Neo single board computer can be found here.

Disclaimer: I DO NOT RECOMMEND to rely solely on dAISy for navigation and collision avoidance!

Reporting to MarineTraffic

dAISy is well suited to report nearby ship traffic to websites and services like MarineTraffic,AISHub or Pocket Mariner.

dAISy%20Portland%20Station%201962.PNG

A user of an early prototype of dAISy documented how to configure a Linux system like Raspberry Pi to report directly to MarineTraffic here.

Recently he even did away with the Raspberry Pi and reports to MarineTraffic just with dAISy and an ESP8266 WiFi module running an Arduino sketch. This is based on the auxiliary serial output and definitely needs some tinkering, i.e. for advanced users only!

An alternative approach is to connect dAISy to a Linux computer (like the Raspberry Pi) runningKplex. Kplex is a NMEA-0183 Multiplexer which allows to feed the AIS data stream to multiple targets, including services like MarineTraffic and AISHub. Kplex also allows you to setup a NMEA server to distribute AIS to other devices on your network, like for example via WiFi to a navigation app running on an iPad. NMEA Router is a similar tool for Windows.

Auxiliary Serial Output

For tinkerers, an auxiliary serial data stream is broken out on the PCB. With a bit of soldering, advanced users can combine dAISy with a Bluetooth module to receive AIS on wireless devices, or connect a data logger like SparkFun OpenLog.

dAISy%20AUX%20serial.jpg

How dAISy compares

With our open source work, we pioneered a new category of AIS receivers designed around theSiLabs EZRadioPro single chip radio IC. This architecture is instrumental for the very low price, small form factor and low power consumption. The trade-offs are longer acquisition time, lower sensitivity and less range than traditional AIS receivers.

daisy%20size%20comparison.jpg

Field tests with conventional dual-channel receivers (like SmartRadio SR162, advanSEA RX-100) showed that dAISy indeed has lower range and is slower to acquire targets. However dAISy clearly outperforms receivers in USB stick form-factor that we've tested so far (Quark-elec, MarineGadget).

Our observation is, that with a good antenna dAISy is well suited to monitor local ship traffic. If you need maximum performance and are willing to pay for it, go with a receiver from the established brands.

Warranty, shipping, etc.

dAISy is professionally assembled by a local contract manufacturer here in Seattle, WA. I offer a 12 month warranty on the product (excluding physical or water damage). Please contact me if dAISy prematurely fails or if you encounter any other technical issues.

I ship with USPS First Class or Priority Mail. International delivery is very reliable, however tracking is only available for a few countries. Please contact me if you have special shipping requirements.

Note: For international shipping, VAT and other import or handling fees may be applied by your local customs. These are the responsibility of the recipient. I will always declare the purchase price excl. shipping.

whitespace.png

Guest Avmønstret#

Hvorfor ikke satse på en transponder, som også sender ut din posisjon. Det gir dobbel sikkerhet, da begge fartøy vil se hverandre AIS signal, og forholde seg til disse. Med kun en mottaker må du forholde deg til andre fartøy, uten at de nødvendigvis vet at du er der. 

Joda, transponder er alltid en vinner. Men denne er vel mer i lommeruskkategorien prismessig. Denne pluss en antenne så klarer man vel å få til en ais mottaker installasjon for  rundt 1500,- samlet sett. 

Bedre med ais mottaker enn ingen ais på en måte... 

Har sansen for at det dukker opp alternativer i økonomiklassen for "menigmann".

• 4 måneder senere...

Tenker du på dAISy så har jeg testet den litt ja. Fikk opp både info på båter i nærheten og kollisjonsvarsel når jeg var innom Trondheim for et par uker siden.
Har til vanlig bare en liten antennepisk hengende på, så jeg ser kun båter i nærheten men det er jo naturligvis det som er viktigst  :-)

Hovedsaken er å huske på å sette opp 38400 baud på input-porten, ellers funker det dårlig.

bilde

mvh, Arne
www.tiarora.no

Tenker du på dAISy så har jeg testet den litt ja. Fikk opp både info på båter i nærheten og kollisjonsvarsel når jeg var innom Trondheim for et par uker siden.

Har til vanlig bare en liten antennepisk hengende på, så jeg ser kun båter i nærheten men det er jo naturligvis det som er viktigst  :-)

Hovedsaken er å huske på å sette opp 38400 baud på input-porten, ellers funker det dårlig.

Artig :) Hvor langt unna "ser" du andre båter med en liten antenne?

Ser nå ihvertfall et par-tre mil vil jeg tro, så en hel drøss rundt meg i havna mens jeg lå der, og hurtigbåtene når de kom og gikk..

Fant ihvertfall ut at oppsettet mitt i OpenCPN må justeres, som det står var for stressende når det ble litt trafikk i nærheten, det spratt opp advarsler hele tiden.  :-)

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ser nå ihvertfall et par-tre mil vil jeg tro, så en hel drøss rundt meg i havna mens jeg lå der, og hurtigbåtene når de kom og gikk..

Fant ihvertfall ut at oppsettet mitt i OpenCPN må justeres, som det står var for stressende når det ble litt trafikk i nærheten, det spratt opp advarsler hele tiden.  :-)

Nautiske mil eller 10 km-mil? Å fikle med OpenCPN er vel halve moroa ;)

• 3 år senere...

Noe nytt om denne? 
Daisy vs Daisy 2+?

Jeg ønsker NMEA, men mulighet for USB. Transponder hadde vært fint, men orker ikke prisen. 

Holder på å mekke en annen løsning jeg kommer til å dele på sikt. MarineTraffic aksepterer automatisk oppdatering over e-post, så hvis man har 4G kan man bruke det. 
Vil selvsagt ikke vises på plotterne, kun på nett, men fint for evt logging. Man vil også vises til de som bruker OnCourse. 

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Guest Avmønstret#

Endte med å kjøpe en brukt mottaker på finn med usb og nmea. Koblet den til en 500,- boks som lager egen wifisone med ais signalene. Fungerer som snus både på mobil, pc, nettbrett og navionics, opencpn osv. 

Wifiboksen er på størrelse med en veldig liten fyrstikkeske. http://www.yakbitz.com/Yakker.aspx

-----

Siden 2016 har det også dukket opp alternativer til daisy hvor wifi er integrert. 

https://www.quark-elec.com/product/qk-a023-ais-wireless-receiver/

Quark- elec har mye "morro" båtelektronikk.

Den Daisy'en som er omtalt her er ein single channel mottakar, som "hoppar" mellom dei to AIS frekvensane.  Det medfører at telegramma frå A-transponderar blir "klipt", noko som resulterer i at diverse data, som t.d. båtnavn, ikkje blir mottatt. Har hatt ein slik Quark https://www.quark-elec.com/product/qk-a021-ais-receiver-dongle/ tilkopla Raspberry Pi med OpenCPN.  Veldig irriterande å ikkje få fram navn på skip med A-transponder. :headbang:  Har no skifta den ut med ein Comar-HAT, som er dual-channel mottakar.  Det fungerer "meget bedre":clap:.  Både Quark-elec og Daisy har dual channel-mottakerar.  Quarc-elec sin dual-channel mottakar kostar £53, så det er vel fortsatt "lommerusk-pris", sjølv om det kjem moms i tillegg.

Redigert av Mixer'n (see edit history)

Spennende å høre om anders erfaringer her. Selv pusler jeg med å bygge opp en raspberry pi 3 (jeg hadde liggende)  som skal ha ais,  gps og digitalt kompass tilkoblet som kjører opencpn (backend / headless). Tenker å kjøre den uten skjerm (headless) og bruke et android nettbrett (jeg har liggende) til å vise opencpn med kart fra o-chart / kystverket og da motta gps/retning/ais fra raspberry pi'en. Ifht hardware så har jeg bestilt vhf-antenne og digitalt kompass på ebay/aliexpress og alt sammen koster i sona 100kr om det blir levert før 1.april... Ais mottaker har jeg ikke bestilt enda, men hadde tenkt å bruke daisy sin pi-hat som er to-kanals mottaker  ( https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-hat-ais-receiver-for-raspberry-pi/ ). Er enig i at det hadde vært bedre å få på plass ais sender/mottaker, men pris betyr jo litt i denne typen prosjekter. Sending av ais har vist seg å være veldig mye dyrere enn bare å motta. Den dagen jeg skulle kjøpe større båt ønsker jeg å få koblet dette opp mot radar som nå er mulig med bla navico/garmin nyere radarer. Da tar jeg nok også kostnaden med å få på plass ais sender, men i mindre båter så kan en ikke forsvare å bruke like mye på en ais-sender som en ville fått for å selge båt (uten motoren)... Ellers har Yacht Devices også spennende enheter (nmea 2000 / nmea 0183 / wifi multiplexer med mer) som kan brukes i slike prosjekter: https://www.yachtd.com/products/

Redigert av rebop (see edit history)

Jeg har en førstegenerasjon dAISy som står og surrer og går som en Marinetraffic stasjon hjemme.

Den mottar både Ch.A og B. uten problemer. Husker ikke helt når jeg aktiverte stasjonen, men er vel fort ett par år den har stått og mottatt kontinuerlig.

@rebop 

Til din bruk så ville jeg sett på å bruke en signalk server som backend.

Jeg gjør det på samme måte selv, signalk som samler all info på en RPI (backend) og ett Samsung nettbrett med OpenCPN i cockpit (frontend).

Siden jeg har elektronikk til det så multiplexer RPI da NMEA0183, NMEA2k, Seatalk/NG etc. Så alt av data er tilgjengelig på alle plattformer.

Noe offtopic mht kjernen av temaet, men:

Det er synd at sikkerhetsrelaterte funksjoner som AIS transponder skal være dyrt. Det betyr, som man kan slutte av innleggene i denne tråden, at færre tar seg råd til det. Det må man ha forståelse for, alle vil ikke legge masse penger i utstyr, bruken av båten variere mye blant båteiere. Men generell sikkerhet for småbåter blir dårligere. Er man ute i mørke eller dårlig vær, er AIS et godt hjelpemiddel til å unngå å komme for nær andre båter. Under seiling er det lettere å følge vikepliktsreglene når en tydelig ser annen båts kurs. Men hvis brorparten av småbåtene bare har mottaker, faller jo hele hensikten egentlig sammen. Mottakeren din blir null verd hvis nesten ingen har sendere. 

Jeg har selv opplevd å komme inn i mer omfattende tåkeområder enn forventet. Har AIS og radar, så det er ikke helt krise. Men har truffet på båter i tett tåke som damper på uten hverken AIS eller radar. Uten egen radar er det usikkert hvordan det hadde gått med møtende kurser. Full AIS vil hjelpe alle i lignende situasjoner. Det er da også lettere å forsøke å kalle opp en spesifik båt på VHF når en kan avlese data.

For å ha transponder må man jo også ha MMSI nummer, og det igjen må man betale VHF avgift for (heller ikke bra med Telenors høye VHF avgift som sikkert drar inn  mye mer enn admin kostnader). Men aller fleste har kanskje VHF lisens fra før, så den er nok vanligvis ikke en ekstrakostnad.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...