Jump to content

Andre hører meg på VHF, men jeg hører ikke dem. Hva er galt?

Elmer

Recommended Posts

• Takk for gode forslag så langt. :smiley:

• Sendeknappen virker som den skal, og "klikker" seg inn og ut. Squelch-knappen har jeg også forsøkt en rekke ganger, men uten effekt.

Kanskje er det antennerelatert. Jeg har hatt litt utfordringer med å få festet kabelen til antennen godt nok, men det har fungert tidligere. Men dette skal jeg definitivt sjekke.

En annen pussig sak, er at når jeg slår vhf`en av, går den på igjen av seg selv etter noen minutter. Hva kan det skyldes?

Å sjekke antenne, kabel og kontakter er ikke dumt, men iom. at andre hører deg, er nok ikke det årsaken til at du ikke hører noe. Det siste punktet ditt om at VHF'n slår seg på av seg selv, er definitivt en feil med apparatet som da trenger reparasjon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen av de nyere VHF stasjonene, blant annet noen Icom modeller,  har en MUTE funksjon på audio siden på mottakeren.  Sjekk manualen din, eller finn manual på nettet og sjekk om det finnes en MUTE funksjon,, og om denne av en eller annen grun har blitt aktivert.  Om denne står på 

vil mottakeren være helt taus.

Forøvrrig helt enig med Lars at dette nok ikke er et antenneproblem siden TX funker.

Hei

Så lenge vhf'en sender og andre hører deg, er det ikke noe galt med antenne eller antennekabel. Er enig i at squelch og eventuelt mute er det første man sjekker. Kanskje unødvendig å spørre men har du skrudd opp volum? Kan det være en plugg i høyttaleruttaket som kobler ut den innvendige høyttaleren?

Jeg opplevde nettopp dette, at Tjøme Radio hørte meg klart og tydelig. På min side var det stille.

Vi feilsøkte litt sammen over telefon og fant årsaken i dårlig kontakt mellom koaks og antenne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...