Elmer Startet 13.April.2016 Link til dette innlegget Startet 13.April.2016 Ship o`hoi, folkens! Jeg lurer på om noen har forslag på hva som kan være galt med min vhf. Andre hører meg når jeg snakker, men jeg hører ikke dem. Jeg får ikke noe lyd inn til meg, heller ikke det som skjer på kanal 16. Har noen forslag på hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Har sendeknappen hengt seg opp? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Hva med squelch knappen, blir det noen forskjell når du dreier på den? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ezach Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Første sjekkpunkt bør være antennen: Står den loddrett? Er det skikkelig kontakt mellom koaksialkabelen og antennen, og mellom koaksial og radio? Dette er tips jeg fikk fra Tjøme radio i forbindelse med en radiosjekk i fjor. Problemet mitt var dårlig kontakt mellom kabel og antenne. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Hadde akkurat samme feil på min Raymarine 218e, trodde også det var antenne relatert men det var apparatet som var feil. Forsto det slik at dette ikke var ukjent problem på denne modellen. Ble sendt til England for rep. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 13.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Takk for gode forslag så langt. Sendeknappen virker som den skal, og "klikker" seg inn og ut. Squelch-knappen har jeg også forsøkt en rekke ganger, men uten effekt. Kanskje er det antennerelatert. Jeg har hatt litt utfordringer med å få festet kabelen til antennen godt nok, men det har fungert tidligere. Men dette skal jeg definitivt sjekke. En annen pussig sak, er at når jeg slår vhf`en av, går den på igjen av seg selv etter noen minutter. Hva kan det skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Å sjekke antenne, kabel og kontakter er ikke dumt, men iom. at andre hører deg, er nok ikke det årsaken til at du ikke hører noe. Det siste punktet ditt om at VHF'n slår seg på av seg selv, er definitivt en feil med apparatet som da trenger reparasjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lysekil Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Noen av de nyere VHF stasjonene, blant annet noen Icom modeller, har en MUTE funksjon på audio siden på mottakeren. Sjekk manualen din, eller finn manual på nettet og sjekk om det finnes en MUTE funksjon,, og om denne av en eller annen grun har blitt aktivert. Om denne står på vil mottakeren være helt taus. Forøvrrig helt enig med Lars at dette nok ikke er et antenneproblem siden TX funker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Hadde samme problem. Gammel vhf. Kabelen var våt inni. Bytta antenne og kabel og allt ok. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Hei Så lenge vhf'en sender og andre hører deg, er det ikke noe galt med antenne eller antennekabel. Er enig i at squelch og eventuelt mute er det første man sjekker. Kanskje unødvendig å spørre men har du skrudd opp volum? Kan det være en plugg i høyttaleruttaket som kobler ut den innvendige høyttaleren? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Hei Så lenge vhf'en sender og andre hører deg, er det ikke noe galt med antenne eller antennekabel. Er enig i at squelch og eventuelt mute er det første man sjekker. Kanskje unødvendig å spørre men har du skrudd opp volum? Kan det være en plugg i høyttaleruttaket som kobler ut den innvendige høyttaleren? Jeg opplevde nettopp dette, at Tjøme Radio hørte meg klart og tydelig. På min side var det stille. Vi feilsøkte litt sammen over telefon og fant årsaken i dårlig kontakt mellom koaks og antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.