Jump to content

Trykk i bensintank ved varmt vær


Viljesterk

Recommended Posts

Hei..

 

Etter en god dag med sol her fløt det med bensin i båten, og tanken var under mye trykk da jeg åpnet luftinga. Båten står på henger mens vi fikser på den - hadde helt glemt tanken.

 

Hva gjør dere andre med tanken når båten ligger i ro? Er utenbordsmotor og bærbar tank. Når den står ved huset nå, så har jeg tatt tanken ut - men det fønker jo ikke når man er ute på tur.

 

Her har jeg glemt ting merker jeg, så dette med lufting er jeg usikker på.

Link to post

Jeg har alltid lufteskruen på tanken åpen bortsett fra når jeg bærer tanken til og fra bilen. Enten tanken ligger i "rommet sitt" i moderskipet eller ombord i jolla er skruen litt åpen. Som også Helge er inne på; en kobling som ikke er tett vil kunne lekke under trykk. Har du oljeblandet bensin blir vanskejobben etter en lekkasje ekstra lei, totaktsolje er noe drit å vaske vekk.. Tanken trenger ikke stå i direkte sollys for at lekkasje skal kunne skje. I tiden vi er inne i nå kan temperaturen fort variere med mer enn 10 grader i løpet av et døgn, noe som vil kunne føre til at bensinen øker i volum og åpen lufting kan være fornuftig.

Link to post

Fine greier.

 

Da skal jeg lage en liten glipe på luftingen fra nå av.

Har heldigvis totakter med oljetank, så det er ren bensin.

 

Det er brukte tanker - uviss alder - så skal gå over de også før jeg hiver den på sjøen igjen.

 

Det var vått på tanken, og så nesten ut som om det var lokket som hadde løfta på seg når jeg tenker meg om.

 

Bare så rart det aldri har skjedd før - men kan være jeg har glemt å lukke luftinga de andre gangene.

Kan også være det har skjedd, men jeg har fortrengt det - blir ikke overraska av det heller...

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg prøver å finne 5-10 liters kanner med lufteskrue, men jeg finner ingen som fører slikt.

Har noen av dere hørt om at slikt finnes?

Det eneste jeg finner er de som har lufting idet man heller.

 

Jeg klarer ikke bære bensinen ned i båten, så må kjøre den på tralle - litt tungvit å ta med tralla hver gang jeg skal i båten.

Greit å bare kunne ha et par kanner stående i båten i solsteiken uten at jeg trenger å være redd for at det blir for stort trykk.

Link to post

Sjekk Youtube videoer ift bensindampens herjinger og potensielt ødeleggende kraft dersom dere lar bensindampen få fritt utløp. Bensindamp skal holdes unna lukkede rom og i friluft. Det kan hende kanna/tanken din lekker.

 

Skrevet av erfaring (det gikk heldigvis bra)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Tanken står jo i båten - om jeg lukker ventilen så buler den, og har jeg den åpen så er dampen en fare...

Så mye trykk det var i den sist gang jeg hadde ventilen igjen vil jeg tro det er det minst trygge alternativet.

Jeg monterte også nettopp ventil i front som alltid står åpen, og bak der tanken står er det bare kalesje - men lufter uansett før jeg starter motoren når jeg skal utpå.

Men nå skal jeg bygge en benk og slikt foran tankene, så skal da se om jeg kan få laget lufting over tankene samtidig.

 

Nå fikk jeg meg en slik sammenleggbar tralle fra Biltema - den fønka jo glimrende til mitt bruk.

Da tar jeg med meg kannene hver gang på denne, siden jeg allerede bruker den til å ha sekken på. Blir bra det.

Link to post

Satt i båten og funderte på dette i går.

Bensinlukten var absolutt tilstede da jeg kom ned i båten.

 

Hva med å bare montere en ekstra ventil i toppen av tanken, og huke på en lufteslange mellom den og toppen av motorbrønnen/rundt-der-en-plass?

Da vil tanken lufte i friluft gjennom en enveis-ventilløsning - og problemer burde da være borte...

 

Noen som har gjort dette, eller som vet noen grunn til at jeg ikke bør gjøre slikt?

Link to post

Kjenner ikke til båten du har, men kom på en annen ting med jolla/RIBen vår for et par år siden der jeg tror vi hadde den bærbare bensinkanna  stående i friluft med stengt lufteskrue. Den var tilkoplet motoren, som da ble druknet i bensin da solen sto på.

 

Tilsvarende har vi også kjørt uten å åpne lufteskruen og da fått motsatt problem, nemlig vakuum i tanken.

 

Jeg er med andre ord ingen ekspert:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Tankene er montert under motorbrønnen, så den får ikke direkte sollys.

De står også på en rist for å få mer luft til å sirkulere rundt dem, men uansett så blir det mye trykk.

 

Men det er klart at det er jo vindu i båten, og båtplassen jeg ligger på nå er slik at jeg får sol rett inn fra morgen til kveld.

Selv om den ikke treffer tanken så varmer den jo opp alt rundt tanken. Planen er å få et stort vindu bak i kalesjen også, så da blir kanskje problemet større.

Jeg tenker å lage en benk og oppbevaring i det bakre området, og da blir det jo enda tettere - derfor jeg lurer på om en ekstra ventil kunne fungert.

 

 

Jeg har kjørt med lufteskruen stengt flere ganger.. Før så merket man det på at motoren fusket - nå er tankene av plast, så man ser vacuumet trykke tanken i sammen. Føler seg ikke så høy i hatten når man finner det ut... igjen...

Link to post

Har nå kjørt joller og mindre båter med utenbordsmotor og løs tank med lufting i et par generasjon, og skjønner egentlig ikke problemet. Så lenge luftingen er åpen så kan da tanken stå hvor som helst i båten? Regner det så kommer ikke regnvannet inn i tanken og skinner solen på tanken så slippes trykket ut. Har aldri hatt, eller hørt om, noen som har hatt problemer med denne helt enkle løsningen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det advares jo i flere lærebøker om den farlige bensindampen som legger seg helt i bunn, så helt ukjent burde jo ikke problemstilligen være. Om den har noe for seg i praksis er jo noe helt annet - og er det jeg etterlyser tanker om (og som jeg nå får svar på).

 

Det som har vært vanlig i mitt båtliv er å ta tanken med seg når man er ferdig med kjøringen - da dette ikke er et alternativ lenger kommer jeg opp i en ny situasjon som gjør meg usikker. Når jeg ikke er sikker på noe som kan potensielt gå veldig galt, søker jeg informasjon før jeg utelukker annet enn det min intuisjon sier.

 

Dette er båt med overbygg og kalesje, så det er begrenset med luftstrøm i bunn av båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...