Jump to content

Wallas 1800 Sail, forlate båten mens den er i drift?

EinarHermod

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Wallas 1800 sailor montert i min Sjømann og har lite eller ingen erfaring med disse varmerne.

Jeg er litt skeptisk til å forlate båten med den i gang og jeg lurer på om noen har erfaring med disse da jeg er redd for brann.

Har noen hørt om brann eller opplevd det i denne typen varmere?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Wallas 1800 sailor hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Uproblematisk så lenge ingen sover ombord, barn etc.

Men det gjelder generelt.

Er mere betenkt med å sove i båt med varmer på.

Foretrekker alltid elektrisk varmer dersom det er god tilgang på landstrøm.

Godt vedlikehold er alltid en forutsetning. Kontroller eksosslangen, at den er fri for hull og klemmene sitter skikkelig. Likeså alle andre luftrør.

Uproblematisk så lenge ingen sover ombord, barn etc.

Med både CO-varslere og brannvarslere så føler jeg meg rimelig trygg.

Foretrekker alltid elektrisk varmer dersom det er god tilgang på landstrøm.

Elektrisk varme er heller ikke risikofritt.

http://www.baatwiki.no/wiki/Brannrisiko_med_elektriske_varmeovner

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Har aldri og kommer aldri til å sove over natt med dieselvarmer på selv om vi har CO2 alarm osv. For mange feilkilder som jeg ikke har kontroll på og det dør jo som regel noen i Norge hvert eneste år pga CO2 forgifting, så akkurat det har jeg respekt for. Men ja, sikkert farligere å kjøre til til båten enn å overnatte i den med varmeren på...

-------

Det med å la den stå på over lengre tid uten tilsyn ville  jeg vel hatt en "prøverunde" på først. Først grundig sjekk av installasjonen, særlig rundt eksosslangen.  Latt den gå over et døgn eller noe og gått over varmeren mens den var i drift etter mange timer og sjekket, lyttet osv om alt høres bra ut. Litt trinnvis tilnærming mao. 

Ville ikke bare klinket til og latt den gå i fire uker uten at den var brukt til det før hvis det er en eldre installasjon. 

Har aldri og kommer aldri til å sove over natt med dieselvarmer på selv om vi har CO2 alarm osv. For mange feilkilder som jeg ikke har kontroll på og det dør jo som regel noen i Norge hvert eneste år pga CO2 forgifting, så akkurat det har jeg respekt for. Men ja, sikkert farligere å kjøre til til båten enn å overnatte i den med varmeren på...

Forskjell på CO2 og CO.

Kan du gi meg en eneste referanse til noen som har dødd ila 2014, 2015 eller 2016 som følge av feil ved dieselvarmeren?

Kan du gi meg en eneste referanse til noen som har dødd ila 2014, 2015 eller 2016 pga CO-forgiftning, til tross for CO-alarm?

Kan du gi meg en eneste referanse til noen som har dødd ila 2014, 2015 eller 2016 pga CO2-forgiftning?

Risikoen er der, helt klart, men jeg tror den er nokså marginal. Det er risiko forbundet med å stå opp om morgenen, det er risiko forbundet med å gå i trapper og krysse gata ... noen risiki er det verd å leve med.

Dieselvarmeren vår er forøvrig kaputt for tiden. Sist barna sov over i båten våknet vi opp til +2C. De voksne i barnehagen fikk virkelig høre hvor kaldt det hadde vært å våkne opp. De fikk heldigvis også vite at han ikke hadde frosset ila natta (dekket med to dyner), så forhåpentligvis unngår vi bekymringsmeldinger til barnevernet ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Jeg sover veldig godt med dieselvarmer på. Å bruke båten i munusgrader uten å kjøre varmer døgnet rundt funker ikke. Kunne blitt løst med å montere en varmer til for å få båten raskere varm, nå må varmeren gå kontunuelig, skrus den av er ikke båten varm før på kvelden. Ikke bekymret, hverken for å sove med den på eller forlate båten med varmeren gående.

For å svare meg selv litt angående 2015 ... i Norge var det frem til september 3 ulykker med CO i båt. https://www.sjofartsdir.no/om-direktoratet/aktuelt/nyheter/co-gass-arsak-til-flere-ulykker-om-bord-i-fritidsfartoy/

I den første saken er det ikke oppgitt noen årsak. http://www.sb.no/fire-menn-ble-slatt-ut-i-baten/s/5-73-64987 - dieselvarmer kan ha vært greia, men det vet vi ikke. Alle fire overlevde. Vi vet heller ikke om det faktisk var CO som var problemet. I de andre to sakene er det aggregat og tomgangsdrift som er problemet.

I samme artikkel fra Sjøfartsdirektoratet kan man lese at i 2013 i England var det en dødsulykke hvor defekt CO-alarm var én medvirkende årsak (ulykken skyldtes aggregat, ikke dieselvarmer).

CO-varslere er notirisk vanskelige å teste. CO er ikke en gass det er lett å produsere, det er heller ikke en gass man ønsker å leke med. Jeg har tre varslere i egen båt, men har aldri lest høyere verdier enn 000 på dem.

Redigert av tobixen (see edit history)

Apropos CO-alarm; Jeg har en Deltronic CO7BD i båten. Den hylte godt i fjor på denne tida, en dag jeg var ombord. Hadde dårlig tid, så tenkte det var feilalarm. Båten var fortøyd i hjemmehavn og ikke i bruk. Var ombord igjen dagen etter, hørte alarmen på kaien og da jeg åpna kalesjen slo den kjente eimen av fosskokt batteri mot meg...

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Jeg har driver nå å runder av min andre vinter som båtboer.

Dieselvarmeren har ruslet og gått nærmest kontinuerlig. Ikke vært bekymret for det.

Men, da må man være sikker at alt er i orden. Sjekke spesielt eksosrøret til varmeren. Skifte batteri i CO-varsler. Gjerne ha en varsler pr. lugar.

Min varmer står i et stuerom ute.

Jeg har hatt Wallas parafin apparater i 27 år og etter min mening blant de sikreste varmere i sin klasse på markedet.   Wallas 1800 utmerker seg ved  veldig lavt strømforbruk, og stille gange.  Men det er viktig at du bruker riktig brennstoff :  Kemetyl Fritidsparafin skal brukes på alle Wallas parafinapparater.  Jeg hadde  1800 i mange år, aldri tull med  apparatet. Skiftet det ut fordi det var for lite i min båt.

Og jeg har drevet med salg/service av Wallas siden 1983, og har ikke hørt om noen som har forårsaket brann i disse årene selv om de har stått på mer eller mindre kontinuerlig i flere dager.

Om du går tom for Fritidsparafin slukker den bare, men viftemotorene og pumpen går til du er tom for strøm.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...