eirkabrev Startet 13.April.2016 Link til dette innlegget Startet 13.April.2016 (redigert) Hei, jeg er endelig på jakt etter drømmebåten, en Nauticat 33! Dette er båter jeg har sett på lenge og jeg har funnet et par preferanser. - Ønsker en fra 80-tallet, med popdekk og plastoverbygg - ikke tre. - Ønsker layout med 2 bad, dobbeltseng bak og helst U-formet sittegruppe både i øvre og nedre salong - Nytt eller godt vedlikeholdt teakdekk - Godt vedlikeholdt ford lehman/perkins eller nyere motor - Davitter bak - Jeg ønsker fortrinnsvis en båt med blått skrog (eller blå stripe), da jeg syns dette er det peneste, dette kan vel forståvidt lakkes om ved senere andledning – av profesjonelle - Ellers alle andre fasiliteter man må kunne forvente av en godt utstyrt Nauticat 33 - dvs godt elektrisk anlegg, gasskomfyr og ovn, dieselvarmer, navigasjonsutstyr, etc Hva må jeg passe meg for? Jeg har forstått at Nauticat 33 er kvalitetsbåter fra innsiden ut. Jeg har likevel bemerket meg et par ting man bør være obs på - Teakdekket bør være i god stand og ikke vise tegn til å skille seg fra dekket - Motoren (som regel ford lehman) er slitesterk, men må ha blitt vedlikeholdt godt. - Lekkasjer, spesielt rundt viduer ved døra og ved ankerbrønnen i forpiggen. - Rust i drivstofftanker/vanntanker? - Plastpest og skader i skrog? - Annen slitasje som går utover det man må kunne forvente av en 30+ år gammel båt? Høres de overnevnte momentene fornuftige ut? Er dette de riktige svakhetene å se etter? Er det flere ting man bør være obs på? Har foreløpig ikke klart å bestemme meg for hvilken innredning av akterdekket som er å foretrekke. Et tomt akterdekk gi rom for å lage fine sittegrupper med regissørstoler og bord når man ligger for anker. En cockpit-løsning lik den på nauticat 331 er vel langt mer praktisk under seilas. Har dere noen preferanser? Jeg håper å høre fra dere snart! Rop gjerne ut om dere har sett et slik eksemplar jeg snakker om! Redigert 13.April.2016 av eirkabrev (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Godt å se dette innlegget ditt. Jeg var der du er nå I 2011 og endte opp med en 1990 model live on board, du nevner mange riktige sjekkpunkter: Solide motorer er helt riktig. men sjekk oljekjøler til gear og motor, vanlig at de ryker rundt 20 års bruk har jeg forstått. Byttet selv begge oljekjølerene. Sies av fagfolk at med godt vedlikehold holder disse motorene over 15 tusen timer Ang. lekkasjer rundt vinduer er nok det et mindre problem etter vinduene ble rammet inn med aluminiumsprofiler. et annet sjekkpunkt du bør se etter er alle skroggjennomføringene, dersom du snakker om en båt på tredve pluss, har selv byttet alle mine til kompositt. Du nevner også U formet sittegruppe, men sørg for at begge dørene kan brukes. mang en gang jeg er glad jeg kan velge utgang når været står på "feil" side. Cockpit løsning som 331 er jo kjempe praktisk ved seiling, men det å ha hele pop dekket fritt til løse stoler og bord blir det en god plass for det sosiale og soling. selv rev jeg bort den benken som var montert hos meg.Så nå blir popdekket der man samles I finvær når flere båter er I lag. Rigg og seil bør du jo sjekke opp på en såpass voksen dame, men når det er sagt så blir jo som regel ikke disse båtene seilt så hardt. har selv ikke gjort noe med riggen, kun lappet/ettersydd på seil. Du vil også finne mye på disse sidene http://www.nauticatklubb.no/Nyheter.htm http://nauticat.nu/ http://nauticat.dk/ http://sulanderyachting.no/om_nauticat/ + facebook grupper norsk og internasjonal PS jeg er helt I starten på å vurdere en annen Nauticat med mer seilegenskap. ta kontakt pr mail om du vil ha info om min 33 foter. Ønsker deg lykke til med leit etter drømmebåten. mvh Kurt Helgesen Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Hjertelig takk for svar Kurt! Jeg skal undersøke de lenke du la ved og tar med meg de tipsene du har kommet med i betraktningen. Angående popdekk uten benker etc: Jeg kan helt klart se fordelen med å ha det helt fritt, men hvordan er det å oppholde seg der under seilas? Vil ikke krengning bli en utfordring? Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Hei, ang popdekk uten benker slik som 331 har, så har du et poeng at det kan bli risikosport å stå der bak ved krengning, men når det sies så krenger ikke disse skutene så mye ved moderat seiling. Men klart en bør stå med sikkerhets sele visst en vil stå ute og det ruller, for rekka er akkurat såpass lav at det er fort å bli vippet på sjøen. Noen har løst dette med å montere ekstra 20-30 cm høy rekke i syrefast over den eksisterende. Skal en ha benker slik som 331.må en jo lage et eller annet. Har sett mange løsninger på pop dekket, men det går stort sett ut på noen benker i kjøreretning å det hjelper ikke noe på dine bekymringer. Ser forøvrig det ligger endel 33 fotere i DK i forskjellige årganger + de som du selvfølgelig har sett på finn.no Du får holde meg underettet om du finner noe gode emner.Alltid kjekt å være med på båtjakt. Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) I sammenheng med seiling og krengning er nok forhøyet rekke en god løsning, eller evt ettermontere cockpit lik den som er på 331, det er visst mulig å få tak i. Har sett litt på markedet i Sverige og Danmark, men prisene blir relativt like som i Norge når man legger til MVA. Men for all del, mange fine eksemplar!Angående teakdekk på nauticat 33, hva kan man forvente av levealder? Jeg har forstått at billigere teakdekk har langt lavere levealder, men hva med nauticats? Du har vel en 1990-modell Kurt! Er ditt teakdekk fremdeles ship shape? Redigert 19.April.2016 av eirkabrev (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Er det noen i Fredrikstad-området som kunne tenke seg å vise fram sin Nauticat 33 i helga? Både jeg og samboeren kunne trengt en titt!Er det eventuelt noen i Oslo-området som kunne tenke seg å vise fram på sikt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.