Jump to content

Redningsflåter og ompakkingsdato ved kjøp av ny flåte

goorf

Recommended Posts

Her om dagen leverte jeg inn min redningsflåte for ompakking til et firma her i området jeg bor.

Der fikk jeg en fin gjennomgang av flåten med alt utstyret som følger med og hvordan man skulle bruke den. Samtidig ble jeg gjort oppmerksom på at flåten skulle vært ompakka og kontrollert i 2014, og at flåten var fra 2011. Jeg stussa litt på det siden jeg hadde fått den levert ny i 2013. Men sa ikke noe mer når jeg var hos dette firmaet.

Når jeg så kommer hjem til båten (ja bor i båten), så sjekker jeg kvitteringa fra det firmaet som solgte meg flåten. (som ikke er det samme som pakket om flåten). Der står det at den ble levert i 2013.

Er det bare jeg som syns det er rart at et firma kan selge meg en 2 år gammel flåte? Eller er det leveringsdato som normalt gjelder? Pyroteknisk og vann i flåta hadde utløpsdato i 2014.

Nå har jeg seilt rundt med en flåte som skulle vært godkjent for 2 år siden. Jeg vet jo at dette i og for seg ikke er noe krise. Men er det ikke litt rart når man kjøper ny flåte?

Jeg velger å utelate navnet på de respektive firmaene, ihvertfall til jeg har fått pratet med det firmaet som solgte flåten.

Guest Avmønstret#

Syns det er rart ja. For båter i næring vil det gjøre at en utgift kommer to år tidligere. 

Private båter har ikke noe krav til godkjent flåte, eller godkjenning av eksisterende flåte ombord, så der er det kanskje litt mindre rart, men jeg ville hatt et prisavslag ved kjøp om det var viktig for meg å ha godkjent flåte og jeg hadde planer om å holde godkjenningen aktiv. 

Så ja, dette er rart. Burde vært opplyst og evt. grunnlag for prisavslag eller gratis førsteservice eller noe i den dur. 

---------

Om du hadde tatt redgodkjenning hos samme firma som du kjøpte, tror du ikke at du hadde hatt en bedre posisjon til å få noe igjen for de to årene? Feks slippe å betale for regodkjenningen du tok nå?

Jeg hadde ikke tenkt å kreve noe egentlig. Var egentlig mest ute etter å finne ut av hva som var vanlig praksis når man kjøper redningsflåte. 

Nå vet jeg at det med godkjenning av flåter er en smule overdrevet, men fikk en klump i magen når jeg tenkte på at flåten har vært med over Atlanteren fram og tilbake uten godkjenning, ihvertfall deler av turen. 

Er det ikke krav i enkelte land å godkjent flåte? Selv for private?

Jeg burde jo tatt regodkjenningen sammen plass som jeg kjøpte flåten, men det hadde blitt 40 mil å kjøre. Derfor ble den tatt en annen plass. Dessuten er ikke den forhandleren godkjent, så vidt bekjent, på det merke jeg har.

Guest Avmønstret#

Det store utland vet jeg ikke noe om, men pleier det å være store avvik på akkurat sånt mellom land? Er vel ofte internasjonale standarder på slikt (men nå er jeg på veeeldig tynn grunn, egentlig 100% spekulativ). 

Syns det er dårlig å selge vare med "dårlig dato" uten å opplyse eller gi et passende avslag hvis man fortsatt er interessert. Men er det ulovlig? Tja? Flåten er jo godkjent i salgsøyeblikket og en god stund frem, men dårlig gjort, ja absolutt. En mangel ved varen vil jeg si, en mangel som kanskje utløser reklamasjonsrett innen rimelig tid. Siden det med godkjenning og dato for det er så viktig på denne varen vil jeg også tro at du rammes av undersøkelsesplikten og kanskje har gått over fristen for hvor lenge det er rimelig å vente før du undersøker noe så viktig?

Samtidig, så dyr vare på lager kan jo bli liggende en stund. At den skal være årsfersk er kanskje mye å be om. Og det at de regodkjennes gjør jo på en måte at de aldri går ut på dato så da blir kanskje produksjonsåret mindre viktig igjen? Og ergo en mindre viktig sak ved salg utover at ny godkjenning kommer tidligere...

Her må det nok en jurist til hvis en skal ha konkrete svar å slå i bordet med. Tenker du på muligheten for reklamasjon eller å få noe penger tilbake eller lurer du bare på om du har blitt "lurt"? Om det er det siste så tror jeg de fleste vil si sånn ca tja, det har du vel til en viss grad. Men du har jo en godkjent flåte nå, og du har uansett måtte godkjenne den igjen og du undersøkte ikke noe så viktig som datoen for neste godkjenning...

Så kanskje en sak å bli sur over en stund og bite i seg :-) ?

Det er en frivillig sak å ha flåte i fritidsbåter så det stilles ingen krav til sertifisering. Jeg kjøpte en flåte i 2010 som hadde lagt på lager i et år, og fikk noe redusert pris på den. Leverandøren mente jeg godt kunne vente opp mot 10 år før jeg tok ny service i og med at den var vacumpakket, og det at de aldri fant feil på dem når de hadde service. Stort sett hadde de bare å bytte vannposer, medikamenter og pyroteknisk som var utgått på dato, eller ville gå ut på dato i løpet av de nærmeste 3 år. Tror ikke jeg ville ventet så lenge som 10 år, og skulle jeg dratt ut på langtur ville jeg uansett fått en gjennomgang på flåten før jeg dro.

Det samme skjer jo ofte i mange andre sammenhenger også. Det selges feks ofte brannslukingsapparater som er flere år gamle, og disse skal jo på kontroll hvert 5 år. Jeg kjøpte nylig dette i en båtbutikk her i området uten at dett evar oppgitt. Jeg fikk levert dem tilbake men det virket ikke som de brydde seg med at jeg kommenterte årsaken. Bildekk er anbefalt å bytte 5 år etter produksjon pga at gummien blir hard, men butikkene selger ofte eldre uten å opplyse om det osv. Dårlig praksis, men nok ikke ulovlig.

Forøvrig; vi kjøpte en brukt Autoflug kvalitetsredningsflåte i bag av forhandler i Tyskland som ble kontrolert av dem før vi dro videre. Denne sto på dekk hele seilasen. Da vi fikk sjekket flåten da vi kom hjem etter et snaut år, fikk vi beskjed om at vi skulle være glade for at vi ikke fikk bruk for den, fordi noe hadde rustet hull i den. Neste gang jeg skal ha flåte blir det ikke brukt, og pakket i tett container.

Er det ikke krav i enkelte land å godkjent flåte? Selv for private?

Har ikke hørt om noe som er relevant for norske båter. New Zealand har en ganske sær ordning der de ikke lar lokale båter få de nødvendige stempler for å sjekke ut av landet uten bestått sikkerhetssjekk, men med norsk flagg på hekken kan vi gjøre som vi selv vil. Kan ikke huske å ha opplevd eller lest om noe lignende i andre land.

Vi kommer nok til å gå litt over de tilmålte tre årene før vi kommer oss hjem og får flåta inspisert, men det kommer nokså langt ned på lista over ting jeg gidder å bekymre meg over.

Jeg fikk opplyst det der jeg pakket om flåten at Frankrike og Island var meget strenge på det. Og som Hulda skriver, så kunne dem holde igjen privatbåter hvis man ikke hadde godkjent flåte. Har selv en kompis som ble holdt igjen i Portugal fordi nødrakettene var gått ut på dato. Så noe ulik praksis er det sikkert.

Det første som slo meg når jeg fant ut dette at det her er jo sikkerhetsutstyr. Det er også brannslukkere som nevnt over. Men brannslukkere får man jo kjøpt over alt. Til og meg på Biltema. Redningsflåter er ikke å få kjøpt over alt. Dessuten er det jo dyrt utstyr. Tror flåten min koster over 30 båtlapper i dag.

Nå har ikke dette så stor betydning for meg at flåten hadde gått ut, jeg har ikke hatt behov for å bruke den. Og den hadde garantert funket hvis jeg hadde hatt det behovet. Jeg driver å klargjør for langtur, så om flåten ikke hadde gått ut før om et år så hadde jeg fått den pakket om nå uansett. 

Jeg er mest nysgjerrig på praksis blant dem som selger sånt sikkerhetsutstyr. Er det vanlig at dem selger en flåte som bare har et år igjen før den må regodkjennes? Tenkte også at det er andre som lever i troen om at flåten dem kjøpte ny er godkjent i tre år. Jeg burde ihvertfall ha sjekket det bedre. Nå er imidlertid klistrelappen som sitter på containeren til flåten min så solbleket at det er umulig å lese noe. Derfor jeg gikk ut fra kvitteringen jeg har. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...