ElDart Startet 14.April.2016 Del på Facebook Startet 14.April.2016 Mitt gamle DP280 drev ser ut til å være ødelagt, eller iallfall at nye deler vil koste svært mye. Når jeg leter etter et erstatningsdrev er det ikke mye å finne. Derimot virker det lettere å få tak i et DP290 drev. Jeg har forstått det slik at det er nødvendig med noe arbeider i skroget fordi de har ulike former på skjoldet, men kan 290-drevet kobles på min AQAD40B-motor uten videre? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 AQAD40B har blitt levert med 280 og 290 drev. Gå inn på nettsidene til f. eks Ragnar Ringstad AS så kan du selv se hva som er forskjeller mellom disse. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 Hvorvidt den kan kobles inn på motor er det krysset og splines på krysset som avgjør. Disse finnes vel i flere variasjoner, men er sikkert ombyttbare. Ellers riktig mener jeg at du må bytte hele transomsystemet skal du gå for 290. Tror 290 er litt større i åpningen en 280 på transomhullet. Hvis du googler så finner du sikkert noen som har gjort denne ombyggingen. Solgte for ett par år siden ett drev til 280 for diesel. Dette var veldig tungsolgt. Måtte til slutt nesten gi det bort til pris 2000,-. Synes derimot at mye av 290-drevene er veldig høyt priset. Ville nok ikke betalt dyre dommer for å kjøpe nye deler til ett 280 drev, får du ikke igjen. Men kjøpe ett brukt å overføre deler den ene eller andre veien kan jo være verdt forsøk, får du tak i ett. Du skal vel ha flaks for å få tak i ett med samme gearutveksling som du har, men man vet jo aldri :) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=73837635 Her finner du en som har DP 280 drev. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
adeneo Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 (redigert) AQ280 i duoprop, altså AQ280DP, er relativt sjeldne i forhold til AQ290DP, for å ikke snakke om singelprop drev som det finnes langt flere av. AQ280 med powertrim, med betegnelsen AQ280DP-PT, er omtrent like lett å få tak i som hønsetenner. Dersom du vet litt mer hvilke deler du trenger, så er det nok enklere. Mellom AQ280 og AQ290 går det meste om hverandre, du kan for eksempel bolte hele det nedre huset fra AQ290 på et AQ280 drev, å slippe å bygge om transomfestet. Det en hel del ting som går om hverandre mellom singelprop og duoprop drevene også, hele det øvre huset er det samme. Redigert 14.April.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 AQ280 i duoprop, altså AQ280DP, er relativt sjeldne i forhold til AQ290DP, for å ikke snakke om singelprop drev som det finnes langt flere av. AQ280 med powertrim, med betegnelsen AQ280DP-PT, er omtrent like lett å få tak i som hønsetenner. Dersom du vet litt mer hvilke deler du trenger, så er det nok enklere. Mellom AQ280 og AQ290 går det meste om hverandre, du kan for eksempel bolte hele det nedre huset fra AQ290 på et AQ280 drev, å slippe å bygge om transomfestet. Det en hel del ting som går om hverandre mellom singelprop og duoprop drevene også, hele det øvre huset er det samme. Der kom riktig mann på banen :) Sitér dette innlegget Link to post
ElDart Svart 14.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2016 http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=73837635 Her finner du en som har DP 280 drev. Takk, den så jeg ikke på tross av mine søk ... AQ280 i duoprop, altså AQ280DP, er relativt sjeldne i forhold til AQ290DP, for å ikke snakke om singelprop drev som det finnes langt flere av. AQ280 med powertrim, med betegnelsen AQ280DP-PT, er omtrent like lett å få tak i som hønsetenner. Dersom du vet litt mer hvilke deler du trenger, så er det nok enklere. Mellom AQ280 og AQ290 går det meste om hverandre, du kan for eksempel bolte hele det nedre huset fra AQ290 på et AQ280 drev, å slippe å bygge om transomfestet. Det en hel del ting som går om hverandre mellom singelprop og duoprop drevene også, hele det øvre huset er det samme. Takker. Ja, jeg har skjønt at det er små forskjeller på visse deler av disse drevene. Det som har gått i stykker på mitt drev er den nedre akslingen, samt at det er rustskader på den vertikale akslingen (har hatt oljelekkasje over tid i drevet). Men, da kan det jo være en mulighet å skaffe et 290-drev iallfall for den nedre delen - og kanskje kan jeg også få byttet det øvrige som er ødelagt i 280-drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.