Jump to content

Kartplotter i seilbåt

Andreas Manstad

Recommended Posts

Enig med Framtia. Kjøp en kartplotter for fastmontering. Har båten ratt er det kanskje en pidestall foran rattet hvor plotteren kan monteres. Er det rorkult så er kanskje montering over nedgangen et alternativ.

Uansett er en fastmontert plotter gull verdt i ruskevær. Det er vanskelig å holde både ratt/rorkult og et nettbrett hvis det gynger litt. For ikke å nevne at en plotter er laget for å stå ute, mens kun et fåtall nettbrett tåler vær og vind uten ekstra beskyttelse.

Når det er sagt så er et nettbrett med Navionics et veldig godt hjelpemiddel, men jeg ville ikke hatt et nettbrett som primær-navigasjon i cockpiten. Det funker best når man planlegger eller hvis man vil sjekke noe underveis.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er enig i at fastmontert plotter, med nettbrett som backup er beste løsningen. Det finnes etterhvert en del gode løsninger for fastmontering og beskyttelse av nettbrett, men den største problemet er at det fungerer dårlig i sterkt sollys. Husk uansett å ta god nok sikkerhetsmargin for feil posisjonering i kartplotteren - helst minst 100 m. - og bruk øynene. Se andre tråder her med diskusjon m.h.t nøyaktighet på kartplotteren.  

Dere bør også ha papirkart - etter min mening gir det bedre oversikt enn kartplotter (med mindre du har en diger en)  - og jeg synes det er mye bedre når man seiler på fyrledene på nattseilasen. 

Preferanser er individuelt og jeg skal ikke mene at andre tar feil, men for min egen del synes jeg Navionics på iPad gjør jobben helt fint. Papirkart har jeg kastet, men beholdt noen få for å ha som pakningsmateriale.

Ofte følger det med en litt enkel versjon av kartene når du kjøper plotter. Fullversjon koster en del mer, men det bør være mulig å komme seg trygt frem med den enklere varianten.

Garmin EchoMap serien synes jeg gir best/mest skjerm per krone. Den har ikke touchscreen, men jeg synes ikke det er noe stort poeng. Kompletter heller med en tablet/ipad for å se på det store bildet, ruteplanlegging osv. Grunnen til at jeg mener man bør ha en robust plotter ved rattet er at man kan følge med på en helt annen måte når man seiler i skjærgården. Og den mest sannsynlig fungere selv om det er røffe forhold der ting ellers flyr rundt i cockpit. Selv har jeg tre plottere i cockpit for å kunne ha oversikt avhengig av hvor jeg står og styrer. Nede bruker jeg PC-kart, eller jeg bruker kart på mobilen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

King cruiser 29.

Nødvendig med VHF radio?

Rorkult-båt. Da ville jeg gått for fastmontert plotter. Hvis det gufser litt så må du bruke begge hender på roret, og da slenger et nettbrett veggimellom.

Flåsete: VHF er nødvendig hvis du får problemer. Hvis alt går bra trenger du den ikke. Tilsvarende er det med forsikring. Har du forsikret båten?

Jeg har kartplotter. Jeg har rorkult og har plotteren montert på veggen ved døra til salongen. Der er det fester til plotter, ekkolodd og mobil.

Så kommer poenget. Jeg bruker aldri plotteren. Sist gang jeg brukte plotteren var når en seilekompis maste om det. Han ga seg etter en stund og var enig i at mobiltelefon og pad var bedre. Nå skal det sies at jeg har vanntett mobiltelefon og pad. Sikkert like dyrt som en kartplotter, men titusen ganger mer anvendelig.

Man får kjøpt kart til mobil/pad som er offline, slik at man ikke er avhengig av dekning for å bruke dem. Man har all mulig slags software tilgjengelig på dem, og de er enkle og bruke. Man kan ta dem hjem og sitte og legge inn apper og ruter hjemme. Man kan oppgradere dem med nye apper/kart/tjenester etter hvert som det kommer.

Jeg tror plotteren er noe av det dyreste jeg har i båten som jeg ikke bruker.

Har kun ansvarsforsikring. Vi har pusset opp båten, da den var i veldig dårlig stand. Har aldri seil før, så det blir en spennende tur! Så vi trenger ikke VHF? Tenker på værmeldiner som visstnok sendes der....

Poenget mitt er at man ikke trenger noe så lenge alt går bra, men man sikrer seg gjerne og sørger for å ha ryggdekning i tilfelle noe skulle skje. En VHF gir deg en mulighet til å kontakte andre hvis noe skulle skje: Motortrøbbel, ankerproblemer, personskade, lekkasje eller helt andre ting.

Jeg har seilt mange år uten VHF, men nå som jeg har en er det en ekstra trygghet for meg når jeg er på tur med familien.

Guest Avmønstret#

Har kun ansvarsforsikring. Vi har pusset opp båten, da den var i veldig dårlig stand. Har aldri seil før, så det blir en spennende tur! Så vi trenger ikke VHF? Tenker på værmeldiner som visstnok sendes der....

Blås opp datamengden på mobilabonentene dere før dere drar. Sjekk dekningskart for telefoni. Tipper dere har telefondekning mesteparten av veien og datadektning store deler av veien. Da kan dere sjekke værmelding osv.

Om dere skal være flotte på det kan dere bestille en datatvilling og stappe i en egen (avdanka) telefon som kan være koblet til lader og være lokalt wifi punkt. Da klarer dere dere med ett abo med ekstra data. Holder lenge med en eldre 3G telefon, 4G er kjekt men strengt tatt holder 3G hastigheten lenge og det reduserer også databruken. 

Hadde nok kjøpt pyro i stedet for VHF og VHF kurs for en sånn tur om sommeren. Om penger har noe å si da. Hvis ikke hadde jeg kjøpt begge deler og tatt VHF kurset. 

--------------

Min oppskrift hadde vært vanntett nettbrett og mobil med app for ruteplanlegging og en skytjenste slik at jeg enkelt kan dele ruta mellom enhetene (kjekt å ha samme rute på mobilen som brettet). Evt lagt penger i vanntettløsninger på eksisterende brett og mobiler. 

Lagt opp ladepunkt (vanntett) i cockpit pluss en stor sånn "nødbank" (ekstrabatteri) som kan plugges i hvis strømgreine i båten skulle trøble og et ordentlig feste eller god plass å ha brettet. En plass for hver legg (styrbord/barbord) som du fint rekker mens du holder rorkulten. 

Og pyro. 

Og ja, en radio som tar inn både FM og DAB. Gjerne en reiseradiovariant men pass på at det er mulig å lade den på 12V eller at den tar løse batterier. Bruk helst FM båndet da DAB suger batterier. Der har du løpende væremeldinger hele tiden på egen kanal. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Hvis dere er to trenger du bare karter. Du har jo kartleser. Som i rally. Neste stake til babord, hold godt klar av det neset, osv, osv.

Jeg har en diger plotter nede i bestikken, men jeg bruker bare kart ute i cockpit. Eller kart på iPad.

VHF er liksom som en brannslukker. Alle har en, men de færreste har hatt bruk for en. Det er bare det at når du trenger en, så trenger du den veldig mye.

Ja, hvis man ser på saken i et "jeg" perspektiv.

VHF er mer enn kjekt å ha.

Du går glipp av det hvis noe alvorlig skjer i din nærhet.

Og hvis det er situasjoner hvor du kan gjøre en forskjell, så vet ikke kyststasjonen telefonnummeret ditt.

En kringkastet opplysning spres ganske effektivt.

Hvis jeg kun kan beholde en elektronisk duppeditt i båten blir det VHF'en.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Dere bør også ha papirkart - etter min mening gir det bedre oversikt enn kartplotter (med mindre du har en diger en)  - og jeg synes det er mye bedre når man seiler på fyrledene på nattseilasen. 

helt enig ......... mye bedre med sjøsportkart innaskjærs........men det forutsetter att man vet hvor man er og hvor man skall :smiley:

vet man ikke hvor man er.....ja da er plottern klart bedre !

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...