Jump to content

Kartplotter i seilbåt

Andreas Manstad

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hvis jeg kun kan beholde en elektronisk duppeditt i båten blir det VHF'en.

Nja... en vanntett mobil hvis jeg kun skulle seile i dekningsområde for mobil. Med RS appen så er det kjapt å varsle med posisjon, og den er også navigasjonsverktøy med gps og forsåvidt også telefon. Må man i flåte/jolle så drukner den ikke sammen med moderskipet. Så det blir mange fluer i en smekk ;-)

Sjøsportkart syns jeg er ett mareritt, helt koko skala om man skal inn i små trange greier, mye bedre med en app på brett eller telefon da. Men for oversikten er det bra. Hadde spart pengene og heller kjøpt et vanntett brett med større skjerm. 

Men all min argumentasjon henger i en tynn (strøm) tråd. Alt forutsetter at man har strøm ombord. Men igjen, innenfor dekningsområde for mobil så vil en under alle omstendigheter ha strøm lenge nok på enheten til å karre seg i land. Ryker strømmen ombord så vil en vanlig plotter gå svart. 

----------

RS appen burde forresten videreutvikles slik at båter i området også fikk varsel om noe skjedde. RS kan jo hente posisjonen til de som har appen. 

RS appen burde forresten videreutvikles slik at båter i området også fikk varsel om noe skjedde. RS kan jo hente posisjonen til de som har appen.

Det forutsetter at de som har appen aksepterer at appen kan logge GPS-posisjon selv om appen ligger i bakgrunnen. Og appen må vel startes (om enn i bakgrunnen). Det holder ikke at den er installert. Er den ikke startet så kan den heller ikke logge posisjon. Så det blir litt som VHF - hvis ingen har den på så reduseres nytte .

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

helt enig ......... mye bedre med sjøsportkart innaskjærs........men det forutsetter att man vet hvor man er og hvor man skall :smiley:

vet man ikke hvor man er.....ja da er plottern klart bedre !

Alle bør kunne lese fyrkarakter, og ser du to fyr samtidig har du god peil på hvor du er, og om du seiler riktig kurs.

Lag en plan for seilasen før dere legger ut, med en liste over fyrlyktene, så er det bare å følge de hvite sektorene

Hei!

Jeg og en kompis har kjøpt en gammel seilbåt, vi skal seile Trondheim -Tønsberg i sommer. Hvilken kartplotter skal vi ha til hvilken pris? Å hvordan er det med kart til kartplottern,dyrt? Eller er det lagt inn i plottern som ny?

Takk for svar.

Ville sett på de mindre modellene til Garmin.

Monter plotteren utvendig på et sted der den ikke er i veien men der skjermen er godt synlig fra styreposisjon.

Dere bør også ha papirkart - gjerne sjøkart.

Hva med denne? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74209684

Må være båten til Erlend Sand dette - på vei tilbake til Østlandet :lol:

Søk på baatplassen så finner du masse info om henteturen da den kom til Vestlandet i 2013 , den turen er blitt legendarisk.

Båten har bevist at den er sjøverdig, det er sikkert!

Kanskje den er som en gammel hest og finner veien tilbaketil stallen av seg selv - uten kartplotter :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...