Fredrico Startet 3.Mai.2003 Del på Facebook Startet 3.Mai.2003 Hei, har en Avanti 28 glassfiberbåt. Jeg ønsker å endre farge på skroget men synes det er litt dyrt å sette den bort til lakkering. Har noen noe erfaring med å rullemale båt, blir det bra og i tilfelle noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Mai.2003 Del på Facebook Svart 3.Mai.2003 Kjem ann på kor kresen du er. Bruk rett måling og skumgummi-rulle Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 3.Mai.2003 Del på Facebook Svart 3.Mai.2003 Ta en titt her: http://www.westsystem.no/ De er også veldig hjelpsomme hvis du ringer dem. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 3.Mai.2003 Del på Facebook Svart 3.Mai.2003 International har en lakk serie som heter "Toplac", og som er beregnet for maling på plast med pensel etc. Denne får du kjøpt i ganske mange båtutstyrs foretninger, og den gir et ganske bra resultat. Det er et malerverktøy som heter "male pute" eller noe i den dur? Det er en firkantet flate, med en slags fin skomgummi eller filt på, og et håndtak, denne gir en blank og fin overflate uten renninger. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 3.Mai.2003 Del på Facebook Svart 3.Mai.2003 Har i denne uken brukt International sin Toplack med pensel, med meget bra resultat, hvis du ikke skal bruke sprøyte , må dette etter min mening ble det beste resultatet. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
eysteind Svart 3.Mai.2003 Del på Facebook Svart 3.Mai.2003 For å gjøre det billi: Qvic(??) Emaljemåling. Meget blank og lett å få pen(1.komp.) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 En liten advarsel om Toplac (og sannsynligvis også andre tilsvarende produkt). Jeg malte overbygget på en båt med Toplac med pensel/bakomrull. Resultatet så svært bra ut. Herdingen gikk fort og var berøringstørr etter 10 minutt (godt og varmt vær). Da jeg 6 timer senere skulle flytte båten fikk jeg en del sjøsprøyt over båten og dette satte tydelige merker i lakken. Generelt ble overflaten matt og der var tydelige ringer etter dråper over mer og mindre hele overbygget. Det tar tydeligvis litt tid å gjennomherde lakken selv om den tilsynelatende er "tørr" og vel så det.......... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Chrian Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Har selv litt erfaring med malerpute når det gjelder lakkering. Har brukt dette på en eldre bil og resultatet ble veldig bra. For meg var dette en rimelig og god løsning. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Har spurt om dette før, men vi har jo fått så mange nye.. Er det noen som har erfaring med den HVLP (High Volume Low Pressure) sprøyta som Clas Ohlson selger? HVLP sprøyter skal jo være så enkle å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Krogh Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Disse sprøytene er nok beregnet mer for små hobbyjobber ikke for store flater(vanskelig å få det jevnt) Kan med det samme nevne at Fredrico som var mitt tidligere b. navn ikke fungerte lenger, så nå går jeg under navnet Kaptein Krogh Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Disse sprøytene er nok beregnet mer for små hobbyjobber ikke for store flater(vanskelig å få det jevnt)Mulig, men i utgangspunktet har jeg fått inntrykk av at HVLP sprøyter nettopp gjør det enklere for en amatør å oppnå jevnt lag uten "runs"."Kompressoren" som følger med oppgies til hele 1900l/min. Her er omtalen: Malersprøyte BX 2000 av type High Volume, Low Pressure. En turbin produserer en stor luftmengde (1900 l/min) som finfordeler malingen under lavt trykk, nærmest uten tåke, hvilket gjør at maling kan utføres med minimalt spill og maskering. Oppvarmet luft reduserer risken for renn samt forkorter tørketiden. For lakk, lasur og impregneringsmidler. Justerbart sprøytebilde og matemengde. Malingskopp 1 l. Luftslange 3,5 m. 230V/850W. Vekt 6 kg. Kan med det samme nevne at Fredrico som var mitt tidligere b. navn ikke fungerte lengerHmm. det var merkelig. Hva mener du med at det ikke fungerte? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Krogh Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Høres ut som en allright sprøyte, hadde vært gøy å prøvd. Hmm. det var merkelig. Hva mener du med at det ikke fungerte? Gikk ikke å logge seg inn Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Gikk ikke å logge seg innOk, vi har ikke fått andre "feilmeldinger" og etter hva jeg kan se fungerer den gamle kontoen din normalt. Så hva som skjedde er vanskelig å si. Hvis noen opplever noe tilsvarende så ta kontakt via ingar@baatplassen.no så skal vi ordne opp i det. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Krogh Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Tror faktisk jeg skal kjøpe den sprøyta der, har forhørt meg litt og folk er positive. Jeg gir tilbakemelding når den event. er prøvet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Tror faktisk jeg skal kjøpe den sprøyta der, har forhørt meg litt og folk er positive. Jeg gir tilbakemelding når den event. er prøvet. Flott! Claes Ohlson er ikke det første sted jeg går hvis jeg skal kjøpe verktøy..., men akkurat denne virket intr. En profesjonell HVLP fra f.eks. DeVilbiss koster fra $200-400 i USA, men man skal ha en ganske stor kompressor til en slik sprøyte. Etter hva jeg har sett er de fleste sprøyter i dag av "gravity feed" typen (overliggende kopp), mens Claes's sin er av suge-typen. Finnes endel info på http://www.autorefinishdevilbiss.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 På min stålbåt bruker jeg en type kost som kan ligne på en bred skrape, den er laget av en slags skumgummi som jeg drar malingen nedover med, dette fungerer fint, og blir blanke flater... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 Fredrico,ligger båten din på Nøtterøy? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Krogh Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 Nei, den ligger i oslo, på bildet er det manipulert skrog, den er hvit. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 Var som et snarest hjemom for å konfirmere jentungen i helga og da så jeg det lå en Avanti 28 på brygga.Den er ny i havna så jeg tenkte det var deg. I Oslo kjenner jeg ikke noe til lakkering av båt.I Tønsberg kan du snakke med Lakk&Sveis og i Sandefjord er det et firma som reklamerer med at de lakkerer plastbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.Juli.2003 Del på Facebook Svart 8.Juli.2003 Det begynner å nærme seg lakkering av prosjekt konebåt - Selco'n. Jeg har nå begynt research for å finne ut av hvordan det best kan gjennomføres og hva slags produkter jeg bør satse på. På grunn av en stadig større tidsnød, kommer jeg til å satse på å rulle på lakken denne sesongen, og blir ikke det bra nok, får jeg heller ta det igjen til våren og sprøyte da. Tilstand: Under vannlinjen er det rett innpå glassfiberen enkelte steder. I baugen er det et par sår hvor det er klint på en masse glassfiber utenpå. Ellers er skroget i vanlig brukstilstand - vanlig nivå med riper og veldig lenge siden det er gjort noe med det. Båten kommer til å bli satt på land hver vinter. Den skal gå bare i ferskvann og jeg regner med at det blir brukt såpass ofte at jeg kommer ikke til å legge på noe bunnstoff. Jeg sliter litt med begrepsforvirring. Det er mange uttrykk og komponenter ute og går, uten at jeg helt sikkert kan si når de forskjellige blir brukt, og hva som gjelder i mitt tilfelle. Gelcoat, primer, topcoat, antipest, osv... Kan noen komme med litt råd om hva jeg bør påføre, fra innerst til ytterst, hva slags kompontenter jeg bør bruke og gjerne med anbefaling om fabrikat som egner seg for påføring for hånd? Og hva jeg bør bruke for å reparerer sår og hakk? Fargemessig tenkte jeg å bruke litt spreke farger i rødt og gult. Ellers hadde det vært kjekt om Jotun sine produkter kunne anvendes. Den beste lokale malingpusheren fører Jotun og der får jeg også gode prosenter... Og i tidsnød er det veldig greit å kunne plukke opp ting i en lokal butikk istedenfor og måtte vente på at ting sendes. Rengjøring, temperatur og miljø der lakkering skal foregå tror jeg at jeg har slik noenlunde klart for meg. Har ellers merket meg at mange anbefaler Fincellet skumgummirulle og en flatpensel som fordriver når det skal påføres. Jeg ser en del anbefaler International sin serie Toplac for bra resultat. Hvordan er det med klarlakk og båtlakk? Jeg har tenkt litt på å kante overgang mellom rødt og gult med en smal sort dekortape. Kanskje kommer jeg til å sette på dekorbokstaver med båtnavn o.l. også. Er det kurrant å avslutte lakkeringen med klarlakk slik at dekoren beskyttes? Ulemper med å klarlakkere? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 8.Juli.2003 Del på Facebook Svart 8.Juli.2003 Heisann Baatdilla! Gøy å høre at det nærmer seg sjøsetting. Jeg har ikke selv utført noen av de arbeidene du skal igjennom, men har lest mye rundt omkring, her, på Båtplassen og på et par svenske sider. Mitt inntrykk er at mye er et spørsmål om to ting; økonomi og tid. En ting synes helt sikkert, og det er at epoxy i en eller annen form er uovertruffent under vannlinjen. Siden du har nedlagt et slikt stort arbeid med båten, ville det være synd om den igjen skulle begynne å trekke vann. Det vil i praksis si at alle sår og hakk, pluss de steder hvir gelcoaten er borte, bør sparkles med epoxy. Enten kjøper du sparkel, eller du kjøper lim og fyller dette med cilica, som er et fyllstoff som i liten grad reduserer styrken i limet. Fordelen med epoxylim er at du kan først stryke på ufortykket lim på utsatte steder for så å sparkle opp etterpå med en blanding av lim og cilica. Dette blir meget sterkt, og det ufortykkede limet gir også meget bra vedheft. Husk å mattslipe forsiktig mellom strøkene. Når sparklingen er unnagjort, kan du sette inn hele bunnen med epoxylim, ufortykket. Gjerne et par-tre strøk. Dette blir like bra som epoxyprimer, og faktisk noe strekere, og ikke blir det dyrere heller. West system er en produsent, men du har også Trebåten i Drøbak som selger aeropoxy til ca halve prisen av West. Jeg restaurerte hele bunnen på en gammel mahognyWith med produktene fra Trebåten for noen år siden, og var meget godt fornøyd. Hva lakkering angår, vil jeg anbefale en tur til nærmeste billakkerer. Båten din er såpass liten, at det umulig kan koste mer enn et par lapper å få den sprøytet, du har jo gjort grunnarbeidet. Men som sagt, dette er et spørsmål om økonomi. Toplack er bra, det samme er Topcoat. Bruk rulle og fordriver, jo dyrere fordriver, jo bedre resultat. Snakk med malingspusheren din, han kan burde kunne gi deg gode råd om fremgangsmåten for det enkelte produkt. Og så gleder vi oss til bildene mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Batdilla Svart 8.Juli.2003 Del på Facebook Svart 8.Juli.2003 Takker for tipsene, Marna. Jeg har nok vært inne på tanken å la en billakkerer ta selve lakkeringen. Kjenner en som driver eget lakkverksted, så jeg skal sjekke med ham. Tanken er egentlig å ta grunnarbeidet selv og la noen andre sprøyte på lakken. Men jeg sjekker samtidig dette med å rulle på lakken for å ha en utvei i tilfelle det er vanskelig å komme inn på lakkverksted i disse ferietider. Du antar korrekt - det er et ufravikelig krav at det under vannlinjen skal være så tett som overhodet mulig. Ellers blir det ... Ellers, - yepp, begynner å øyne mulighet for prøvetur om ikke altfor lenge. Siste støp ifbm støpingen av ny bunn ble lagt i går. Virker som jeg har fått til en ganske stiv konstruksjon. Før siste støpen ble lagt på topp, tok Batdillerinnen og jeg oss en polka på dørken, og det var ikke mye som gav etter. Nå er det igjen bare å lage noen fester til setene og støpe dem fast, og påføring av topcoat, så er bunnen ferdig. Det blir litt av en milepæl. Dobbeltbunn prosjektet har vært en fæææl jobb jeg ikke gjør opp igjen med det første. Filmer hver steg ifbm med bunnen. Skal røske ut noen bilder etter hvert og legge inn i skumtråden. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 9.Juli.2003 Del på Facebook Svart 9.Juli.2003 Løfter opp igjen denne tråden i håp om å få noen flere innspill på innlegget jeg startet med nederst på forrige side i denne tråden. I tillegg til tingene jeg alt har nevnt: Hvis jeg skulle overlate lakkeringen til en billakkerer - går det like rundt om vedkommende lakkerer med vanlig billakk, eller er det et must å bruke dedikert båtlakk? I tilfelle hvorfor? I tilfelle jeg ikke kommer inn på noe lakkverksted i disse ferietider og isteden må lakkere for hånd - hva er best å påføre med? Noen sverger til rull (Hva slags rull er best? Skumgummi - korthåret, osv), mens andre hevder malepute er overlegent. I tilfelle jeg må rulle på selv - hva velger jeg - enkomponent eller tokomponent lakk? Er virkelig slitestyrken til enkomponent så mye dårligere? Hvorfor bruke lakk? Har sett en del bruker topcoat istedenfor lakk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juli.2003 Del på Facebook Svart 9.Juli.2003 Du får ALDRI samme glansen i Topcoat som i lakk...... Jeg hadde båten på land nettopp for å bygge om rorflyndra. Når jeg fikk nesen så tett i skroget fant jeg ut at her var bare en ting å gjøre: Pusse, sparkle og lakke. Pusset først med eksentersliper med 160 papir (og delvis 60 papir på utsatte plasser). Etter et par omganger med sparkling og pussing grunnet jeg med Jotun Antipest. Jeg vurderte sterkt om jeg skulle droppe grunningen men fant fort ut at grunningen trakk inn i alle sprekker og fylte også ripene etter 60 papiret. Våtslipte grunningen med RIKELIG med vann og 400 våtslipepapir. Sprøytet deretter 3 strøk men Jotun HardTop. Jeg har aldri sprøytet noe før, unntatt med sprayboks, men resultatet ble ganske så akseptabelt. Brukte en gammel sprøyte som jeg fant på jobb og denne var ikke særlig god. Fikk bare 5-6 cm bredde i hvert strøk og den la på ganske tynt lag. Grunningen skulle tynnes litt men HardTopen var ferdig sprøytekonsistens iflg. bruksanvisningen. Lakken strakk seg fint utover uten sig noen plasser. En plass fikk jeg på et litt tykt lag slik at lufta fra sprøytepistolen laget kraftige bølger i lakken, men dette jevnet seg ut av seg selv og viser ikke i dag. På Obs-Bygg fant jeg alt jeg trengte og der fant jeg også en maskeringstape i dispenser som hadde påmontert 1.8 meter plastfolie.Gikk rundt fenderlista med tapen og dro opp folien over flybridgen og båten var ferdig til lakking. Enkelt og greit. En rull kostet ca 150.- med dispenser og refill ca 120.-. En rull var rikelig til min 28 foter. Så svaret på spørsmålet: Hvis du har en plass å stå der ikke lakkstøv sjenerer andre så sats på sprøyting på større flater. Jeg kommer selv til å rulle mindre flater (tror jeg...) med korthåret lakkrulle. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 9.Juli.2003 Del på Facebook Svart 9.Juli.2003 Hvis du først skal bruke rulle så kan jeg anbefale en godt rengjort korthåret rulle. Vask den godt i vann og la den tørke før bruk. Dette fjerner løse hår/lo, som det alltid er litt av. Skumgummirullene er noe dritt å jobbe med, jeg har i alle fall aldri fått noe særlig godt resultat med dem. Men med korthåret rulle, lite støv i lufta og gunstig temperatur så burde resultatet bli riktig bra. Kan ikke se noen god grunn til å bruke fordriver etter rullen, da rullen normalt ellerlater en glattere flate enn fordriveren ville ha gjort. Lykke til Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.