Batdilla Svart 9.Juli.2003 Del på Facebook Svart 9.Juli.2003 Takker for innspill. I mellomtiden har jeg vært på http://www.netthandelen.no/ og fått tilslag på komplett sett sprøyteutstyr for 301,- Sikkert ikke all verdens mht til kvalitet, men det må da gå ann å få sauset på noe med dette. En kamerat har kompressor. Så jeg får se hva jeg gjør. Ingar satte meg på tanken at det går jo ann å vente med lakkering til etter sesongen. Jeg har ikke tenkt tanken engang selv. Det løser i så fall den stadig økende frustrasjonen med at sesongen løper fra meg uten at jeg har kommet meg utpå. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Juli.2003 Del på Facebook Svart 13.Juli.2003 Hei igjen. Her kommer bildet av min nylakkerte båt med maskeringstape med folie montert. Snacsen maskering, kjapp og grei i bruk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
The Master 820 Svart 13.Juli.2003 Del på Facebook Svart 13.Juli.2003 Jeg malte over den gusjne brune fargen på min Sandvik med Jotun produkter. Det var en bra jobb med tynner og grunning og ny tynnerbehandling før påføring av to-komponent kutterrød med malepute. Prøvde å bruke en "hobbysprøyte som ble helt håpløst. Den største jobben var all maskeringen, men det var jo med tanke på sprøyting. Med litt prøving og feiling ble det kanskje ikke helt slett, men du verden jeg fikk ny båt i en mye penere farge enn Sandvik valgte seg i 1976. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Desember.2003 Del på Facebook Svart 13.Desember.2003 Har spurt om dette før, men vi har jo fått så mange nye.. Er det noen som har erfaring med den HVLP (High Volume Low Pressure) sprøyta som Clas Ohlson selger? HVLP sprøyter skal jo være så enkle å bruke. Er det noen som har prøvd slike sprøyter og har komentarer? Sitér dette innlegget Link to post
ss Svart 13.Desember.2003 Del på Facebook Svart 13.Desember.2003 Hei, har en Avanti 28 glassfiberbåt. Jeg ønsker å endre farge på skroget men synes det er litt dyrt å sette den bort til lakkering. Har noen noe erfaring med å rullemale båt, blir det bra og i tilfelle noen tips? Først: gratulerer med en god båt! Har samme selv, men 31 fot. Gjorde samme jobben i våres som du har tenkt gjøre. Jeg brukte sprøyte. Dersom du skal bruke sprøyte MÅ du bruke en skikkelig lakksprøyte, ikke noe dritt. Har selv en sprøyte til 1200 kr, men jeg fikk låne en sprøyte til 5000 kr og det er som natt og dag å jobbe med. En bra sprøyte gir mye bedre forstøving. Skal du bruke sprøyte er det alfa-omega med god belysning og skikkelig ventilasjon. Ellers vil du ikke se en dritt etter kort tid med sprøyting. Du kan heller ikke sprøyte uten å bygge inn båten. Kommer det et lite vindpust da så kan du glemme hele lakkinga. Dersom du ikke har endel trening med å sprøytlakkere tror jeg ikke dette lønner seg å gjøre selv. Store rette flater er det som er absolutt vaskeligst å få til. Var jeg deg ville jeg gjort grunnarbeidet og tilrigging med ventilasjon og belysning selv og deretter leid en lakkerer på timepris for å legge på lakken. Dersom alt er klappet og klart tar det mindre enn en time å lakke skroget. Dersom lakkereren da skulle ta 1000 kr i timen tror jeg det er vel anvente penger. Et så fint skrog må jo ha fin lakk, ikke sant? Når det gjelder å sprøyte fyller/grunning(bruk pp100) så er det noe helt annent enn å lakke. Du kan bruke en billigere sprøyte og det er ikke så nøye med flyt eller kontinuitet i lakkingen. Sitér dette innlegget Link to post
Joraja Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Hei Er helt ny som medlem på dette forum. Men jeg er meget imponert. Søkte på Toplac, og fant mange relevante innlegg. Men ingen med svar på mine spørsmål.... ennå Jeg har en stålbåt som nå er oppe på land for å få noe nødvendig vedlikehold. Den er tidligere malt med 2 komponent maling/lakk, men forrige eier tok en shortcut, og nå er det en-komponent Toplac fra International som teller. (går jo ikke å legge to-komponent på etter at det er brukt en-komponent) Toplac påføres med rulle, og resultatet blir helt ok. Dog er det slik at noe av fargen på skutesiden farver av på fenderene. Og jeg vil derfor spørre her i forumet om det er noen god ide å legge klarlakk utenpå Toplac for at den skal smitte av mindre? Er det noen fallgruber forbundet med dette? Det finnes ikke Toplac varient som er klar, så hva bør den hete? Og så et spørsmål til, i dag er båten mørk grønn, men International har sluttet å levere denne farven. Så enten blir båten i ny farve i år, eller så må jeg skifte produsent. Er den noen som har erfaring fra maling/lakk til stålbåter, og som kan anbefale hva som vil være riktig maling hvis jeg nå ikke lenger skal bruke Toplac? Håper på gode svar, da båteieren liker seg best når båten er i vannet Mvh Kaptein på Joraja https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5269/Joara_i_Sjoeen.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Så enten blir båten i ny farve i år, eller så må jeg skifte produsent. Er den noen som har erfaring fra maling/lakk til stålbåter, og som kan anbefale hva som vil være riktig maling hvis jeg nå ikke lenger skal bruke Toplac? IKKE SKIFT FARGE..... spør du meg. Joraja er fin som den er. Har vært bortom og myst på båten din i hele vinter og vært inne på tanken om å rulle over min med samme fargen. Vil helst ha svart, men mor sier maken farge som deg eller ingen forrandring. Forløpig blir det som det er. Jeg bruker Star sin tokomp lakk. Jeg er temmelig sikker på at om du på en eller annen måte får tatt ei prøve av fargen du har i dag kan de blande den hos Star. Slå på tråden eller Stikk innom Star på Husebysletta i Lier og forhør deg. Forøvrig sies det at det ruster mindre i en mørk båt....så det frister. mvh Sigurd...som ruster seg for sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Det finnes sperre primer å få kjøpt, slik at du kan bruke to-komponent lakk. JOH Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Det finnes sperre primer å få kjøpt, slik at du kan bruke to-komponent lakk. JOH <{POST_SNAPBACK}> Noen som vet hva denne primeren heter? Har rotet meg bort i et lignende problem, men ønsker ikke å fortsette med en-komponent.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordutsikt Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Noen som vet hva denne primeren heter? Har rotet meg bort i et lignende problem, men ønsker ikke å fortsette med en-komponent.... <{POST_SNAPBACK}> Hei Kanskje finner du noe i denne tråden? http://www.hempel.no/Internet/inenoc.nsf/v...39?OpenDocument Gå deretter til Yacht, Båttype ..... osv. Sitér dette innlegget Link to post
Joraja Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Her er en oppdatering fra International båtmaling på spørsmål jeg stilte på deres web side ang. mitt spørsmål rundt Toplac, klar lakk osv... "Vi beklager men din forhandler har rett. Toplac 077 Green gikk ut for nær 2 år siden. Fargen har ikke vært en stor selger og ble fjernet av den grunn. Når det er sagt finnes det helt sikkert en del av produktet igjen hos en del forhandlere rundt om i landet. Du kan selvsagt overmale Toplac med en hvilken som helst 1-komponent lakkmaling. Vask ned og bare rubb overflaten lett med et 220 papir. Fjern slipestøv og påfør ny maling som om det skulle vært Toplac. 077 er dessverre ingen international standard, men vårt unike farge nummer. Det som må gjøres hvis du ønsker tilsvarende farge er å ta med en prøve av fargen til en forhandler som kan lage den å sammenligne med et NCS eller RAL fargekart å få koden ut fra det. Pr. i dag har vi ikke noe klarlakk til Toplac. Å bruke en annen klar lakk tror ikke jeg ville bli en suksess. De inneholder UV filtre som gir lakken en gylden tone, noe jeg ikke tror ville være heldig. Hvor ikke prøve å polere overflaten og så legge et lag med voks tilslutt. Da vil vær, vind og fendre slite på vokslaget og trolig redusere problemet du har med avfarging." Og til slutt vil jeg da si at hun som ofte bestemmer, valgte nå å gå over til mørk blå. Maling er kjøpt, og rullet på. Nå gjennstår det å vokse den litt, før sjøsetting til uken... eller neste :-) Mange takk for inspill! Mvh Kapteinen på Joraja Sitér dette innlegget Link to post
turbobjørn Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Hei alle sammen! Jeg er helt ny her,og har ikke all verden greie på båt, men jeg er billakkerer, og har nettop kjøpt meg en Fjord 24DC, og har lakkert den. Når det gjelder lakkering, så er det ALLTID grunnarbeidet som gir finishen. Dersom det ikke er i orden, hjelper det ikke uansett hvor fin sprøyte du har, eller hvor flink du er til å sprøyte, det blir ikke topp resultat. Det jeg ville gjort, var å gjøre meg flid med grunnarbeidet, og sørge for å slipe med riktig korning på pairet i forhold til hvilken lakk som skal brukes. Dette er viktig for å få rett flyt i lakken. Jeg har ikke lakkert store båter før jeg lakkerte min, og jeg bruke Jotun HardTop lakk. Den er 2k, og tynnes til sprøytekonsistens. Dersom man har et skikkelig grunnlag, er denne lakken grei å legge. Det er ikke så veldig vanskelig å sprøyte selv, prøvelakker på et underlag som er liknende med det som skal lakkes, og vent med å begynne lakkeringen på båten før dere ser hvor stor mengde som skal til for å få rett flyt. Det viktigste ang. sprøyta, er å justere den riktig. Jeg sliper med rondell, og brukte 240 korning på min båt. Det funket godt, men dersom man skal våtslipe må man bruke finere papir, ikke grøvre enn 400. Det går fint å lakke utendørs, men sørg for at det er noenlunde vindstille, og ta det tidlig på morgenen etter at dugget er borte, da er det minst insekter i luften, og lakken har hele dagen på å herde. Vann og fuktighet gjør lakken matt dersom den utsettes for det for tidlig. Jeg ville alltid anvendt 2k lakk, den har en helt annen holdbarhet enn 1k. Lykke til alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.