Jump to content

Kjøp av båt som må fikses litt på....hva koster det tror dere?

Frissy

Recommended Posts

Jeg har funnet en båt som jeg skal se på. 

Det er denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74105504#

Er svært usikker på om dette er noe da jeg egentlig ikke har lyst på masse ekstra arbeid....

Eier er ikke kapteinen, men har vel vært med en del på tur. 

De har hatt båten siden den var ny og i følge selger aldri vært på grunn. Men som sagt så er det ikke kapteinen kun passasjer som selger.

Båten har liggi i boblehavn de siste 5 årene, og ingen puss siden i fjor.

Service på motor tatt for 2 år siden. Selger kan ikke svare på hvor mye som er gjort.

septik pumpa er gåen så den må byttes. Selger var også usikker på om det var noe annet galt da hun ikke hadde vært i båten på en stund.

I tillegg ønsker jeg varme-anlegg og baugpropell i båten. 

Hva tenker kjære forumet om dette? Er det noe å gå for? Hvor mye må jeg regne med i kr på det over nevnt.

Litt av noen data oppgitt!! Lystall 1.17, noe som sier meg at det er en superracer.....

Hva med resten av oppgitte data?

Lys 1.17 er vel omtrent der den skal ligge.

Nå er LYS borte og Rating kommet, så den har vel ca 0,93 i rating.

Service på motor bør du gjøre selv. Det tar lengre tid og du må kanskje spørre om hjelp til tider, men du lærer deg motoren og det kan være av meeeget god nytte den dagen motoren stopper og du er langt fra hjelp.

Jeg synes vel egentlig ikke det så ut som det nødvendigvis er så veldig mye å gjøre på den båten ut i fra bildene, men det kan jo være ting vi ikke ser.

Dieselbrenner trenger du, men jeg kan ikke helt skjønne hva du skal med baugpropell på denne. Det er bedre du lærer deg og håndtere den uten og så heller gå for en med pysevisp når du senere eventuelt kjøper en vesentlig lengre båt. (Jeg har 34' og seiler aller mest alene uten mannskap. Jeg har ikke visp)

Dieselvarmer kan du få for 6.900,- for en 2000W eller 7.900,- for en 5000w

http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/5000w

Jeg har en på 2000W derfra som jeg er strålende fornøyd med nå på 3. året.

(Kjøper du samme varmer selv fra Kina, så blir det enda billigere)

Da trenger du luftslanger og litt ymse i tillegg, men det er langt igjen til 15.000,- som er nevnt over.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tittelen på tråden fikk meg til å tenke at dette blir slitsomt og dyrt, men å skrape litt rur og rulle på bunnstoff er ikke noe jeg ville bekymret meg for mye for. Formodentlig en tidligere charterbåt, men det trenger ikke være noe problem – de har kanskje vært brukt mer og hardere enn andre båter, men om det var et seriøst firma som leide den ut har det også gjerne vært proffe mekanikere ombord svært ofte. At det ikke er tatt service på motoren er ikke normalt sett det beste tegnet, men i dette tilfellet må vel det kunne tilskrives omstendighetene ...

Ikke mye arbeid det der. Glem baugtruster i første omgang. Lær deg manøverteknikker.

Motoren er god, ingen fare.

Ekstra, ubrukte, seil er god knall. Har vel en verdi på 50-60 tusen. ( storseil og forseil)

Om det ikke har vært varmer montert fra før, så ligger det nok mest arbeidstid her, men ikke store jobben heller. Borre hull her og der, trekke isolerte rør, el-opplegg. Godknall.

Sprayhood må du ha. Om den medfølgende "kalesjen " kun er bimini, bare taket, så må du ordne full kalesje.

Stod det noen plass hva modellen heter?

Boding.se kan ha standard sprayhood og kalesje.

Prisen har jeg ingen formening om. Men det ser ut som en enke som selger, så det kan jo være noen følelser som følger båten.

Usikkerhet om tilstand og hva som er gjort med båt og motor skal normalt trekke ned.

Tenker prisen er noe høy, tatt i betraktning at den mangler "norsk" utrustning og er charterseilt.  Hva hadde en pent og jevnt brukt norsksolgt båt, med 800 timer på telleren kostet?

Husker i fjor og forfjor da mange sun Fast 37, tidligere charterbåter fra England, men med mye nytt utstyr og nye motorer lå for noenlunde samme pris

Budsjettet mitt er egentlig noe høyere, så det er noe av grunnen til at jeg er skeptisk til alt ekstra arbeidet. Har egentlig lyst på en nyere båt og er villig til å legge på 2-3 ekstra hvis det alt er på plass. 

Tror ikke båten er charterseilt, men er litt overrasket over at det ikke er varme i denne? Selger har hatt båten siden den var ny. 

Enig med arkmarin. Prisen bør nok noko under 500. Sprayhood, varmeapperat, ev cockpitkalesje blir nokre kroner. Har båten foldepropell? Bør også ha litt ekstra prisavslag grunna litt usikker historikk. Baugpropell er ikkje nødvendig. Dersom dei ekstra seila er dei orginale frå 2003 som framleis er ubrukte, så er dei ikkje verdt så mykje. Hadde vurdert å sett på denne sjølv, men vil ikkje ha 3 kabiner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...