Jump to content

VP 63P med EC gir bare 900 omdreininger

Ludde

Recommended Posts

Har 2x 63P i båten med EC, Ikke EVC, og på vei inn til Aker Brygge i dag fikk jeg ikke opp turtallet på babord motor. Det stopper på 900 omdreininger med giret innkoblet, men ikke noe problem med kassa i fri.

Har byttet BB girkasse i vinter, og på lavt turtall er alt i orden. Noen som har vært borti noe lignende, eller har tips til hvor jeg skal begynne å lete? Denne løsningen har en sikring og et relé men det har jeg ikke funnet ennå.

NB! Installasjonen har ikke noe CPU med feilmeldinger etc. bare elektriske spaker med en servo/ aktuatorkasse og masse kabler.

Hilsen Ludde

Inte nödvändigtvis, motorn behöver ju mer bränsle för att öka varvtalet med belastning.

Utan belastning behöver motorn bara ett par liter i timmen för att varva till fullvarv, men med belastning vill den ha 78 liter i timmen.

Så värt att prova - dvs byt bränslefilter. Det är den billigaste åtgärden att börja med.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Turboen lader først ved belastning, ikke i med gearet i fri

Eeehhhh ?? - Skjønte ikke den jeg ! Er det noe som stenger for eller holder igjen turboen når gearet er i fri ?

I mitt enfold så trodde jeg at turboen ble drevet av eksosen og varierte i hastighet etter eksostrykket uavhengig av om gearet er koblet inn eller ikke.

Hvis motoren ruses opp i fri blir det vel mer enn nok trykk i eksosen til å snurre turbo - eller ????

Redigert av WGM (see edit history)

Ble litt usikker på dette jrg også. Har ikke fått byttet filtre ennå, men skal prøve det først, etter at jeg har sett at wire går som de skal. Må bare få en kompis til å bruke spakene men jeg ligger i kjelleren med lommelykt.

Får fullt turtall i fri, og turbo slår vel inn på turtall ikke belastning eller?

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Det jeg tror Bitteliten mener, er at det ikke er helt uvanlig at en turbinen i turboen på en båt med våt eksos kan sette seg fast i turbohuset pga sotrester og rust ved lengre tids stillestående. Som f.eks ved et halvt års vinterlagring.

Motoren starter og går fint uten belastning da eksosen lett passerer turbinen selv om den står fast, men man vil altså ikke få ladetrykk.

Ofte løsner de av seg selv på litt turtall med belastning, men i noen tilfeller må den løsnes med hånda eller pipenøkkel.

For å sjekke ut dette, ta av luftfilteret og sjekk om turboen spinner lett med fingrene (motor avskrudd). Evt start opp og se om den snurrer på tomgang (men hold fingrene unna).

Fyra opp motoren min på land i går før sjøsetting. En av tingene jeg sjekker er at turboen spinner.

Ett lynkjapt jokk på gassen opp til ca 1500 rpm og ned igjen, så hører jeg turboplystringen ett lite øyeblikk, ergo spinner den.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

En turbo virker kun på belastning, men den vil så klart begynde å snurre med en gang du starter opp. Men du får kun turbotrykk ved belastning av motor, og det får du ikkje med gearet i fri.

Dette tror jeg du må forklare litt nærmere og gjerne dokumentere sannhetsgehalten av. Etter min oppfatning (gammel mekaniker) henger ikke dette på greip i det hele tatt og er villedende informasjon, mer beregnet på å skape frykt og frustrasjon enn å bidra til å løse problemet til Ludde.

For øvrig kjøper jeg forklaringen til sap_2000 og skjønner han har god greie på hva han snakker om :smiley:

Sjekk drivstofflinjen/filtre. Husk å kontroller wastegate og overflowventil, en av mine wastegateventiler låste seg ifjor pga tett/rust i stigrør - resultatet var maksturtall på 1500rpm i min båt da. Ikke sikkert relevant, men "enkle" ting å sjekke/kontrollere (selv for meg). Kan høres noe lignende ut det jeg opplevde. Mine er 63p fra 99'

Det er vel ikke direkte feil det bellen skriver. Turboen får ikke nok eksosgasser til å lade turbotrykk i nøytral, men den vil så klart spinne. Motoren vil oppføre seg tilnærmet normalt i nøytral, da den få luft nok selvom turboen skulle sitte fast. Når det er sagt, så ville jeg tro du klarte å oppnå høyere turtall selv om turboen sitter. Mine tidligere 63L laded ikke noe før ca 1400 rpm, men kan hende P versonen lader tidligere. Du ville nok også få sort eksosrøyk ved pådrag om turboen satt fast. Setteren knapp på dieseltilførsel.

Dette tror jeg du må forklare litt nærmere og gjerne dokumentere sannhetsgehalten av. Etter min oppfatning (gammel mekaniker) henger ikke dette på greip i det hele tatt og er villedende informasjon, mer beregnet på å skape frykt og frustrasjon enn å bidra til å løse problemet til Ludde.

For øvrig kjøper jeg forklaringen til sap_2000 og skjønner han har god greie på hva han snakker om :smiley:

Kva er det du trenger bedre forklaring på? Det er vel logisk at en motor med høy belastning produserer meir eksos enn en motor som går på lite belastning? Til meir eksos en motor produserer, til høyere turbotrykk får du. Om du ruser en motor opp til 2000rpm med gearet i fri, så vil motoren produsere bare en liten brøkdel med eksos i forhold til om du går med 2000rpm med gearet innkoblet. Som gammel mekaniker, så burde du sjønne det, eg jobber med dette daglig. Men nå er dette litt OT.

Har vært en tur i kjelleren for å sjekke nærmere, og det ser ut til at servoen ikke dytter wiren til trottle langt nok, men sliter litt. Mitt forslag til løsning akkurat nå er å bytte wire og se hva som skjer da. Håper dette løser det, da jeg er redd for at det ikke finnes deler til EC-Systemet noe sted. Dersom noen vet om noe så gi lyd.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Ludde, kan hende jeg tar feil, men trodde EC-systemet styrte både gass og gir? Mao elektriske signaler fra gir og gass spaken din inn til EC, så wire system derifra og ut? De tidlige EC systemene fungerte slik, så etter hvert har det kommet hjerner hvor EC gir impuls til motorens ECU om gass posisjon. Men da er man kanskje også over på EVC-systemene?

I tillegg er vel EC satt opp med en egen ECU/wireboks pr. motor. ECU og Actuator/wireboks er vel samme enhet mener jeg å huske.

Kan hende litt på bærtur her fordi jeg tar alt på husken, men var med og reparerte ett slik system, eller feilsøkte er mer riktig å si. Mener også å huske at man kan lese av feilkoder på ECU, men må da følge en bestemt prosedyre.

Har vært en tur i kjelleren for å sjekke nærmere, og det ser ut til at servoen ikke dytter wiren til trottle langt nok, men sliter litt. Mitt forslag til løsning akkurat nå er å bytte wire og se hva som skjer da. Håper dette løser det, da jeg er redd for at det ikke finnes deler til EC-Systemet noe sted. Dersom noen vet om noe så gi lyd.

Håper det løser seg med bytte av vaier, Ludde:-)

Ang deler om det blir nødvendig så husker jeg et BP medlem som fikk tak en styringsenhet til elektroniske spaker på en 63P for et par år siden. Hjernen hadde dødd, og VP kunne medele at disse hadde de sluttet å lage for en tid tilbake.

http://www.coastalrides.co.uk Er kjent for å sitte med endel brukte og utgåtte deler til vp. Også drev og girkasser for de som trenger. Ikke bare positive tilbakemeldinger på firmaet har jeg lest på de engelske forumene, men de gjelder som oftest brukte og såkalte overhalte drev, vannpumper etc. Klare avtaler er visst tingen.

Mvh. SAP

Da tror jeg at jeg har fasiten: BB gearkasse har en annen utveksling, og selger har bommet kraftig. I 800 omdreininger går SB motor 5,5 knop, mens BB går 7 knop. På tomgang med gir innkoblet gir SB motor 600 rpm mens BB synker til 400. I tillegg ryker det kraftig fra BB motor ved belastning, noe som indikerer at denne går for tungt.

Fortsettelse følger....

Hilsen Ludde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...