Miss Ellie Startet 14.April.2016 Link til dette innlegget Startet 14.April.2016 (redigert) Jeg ser at det er mange tråder på forumet fra før når det gjelder valg av ny båt, men fant ikke helt det jeg var ute etter. Jeg fikk mange gode råd sist gang jeg spurte om hjelp til valg av daycruiser. Vi var veldig fornøyd med vår forrige båt (Skibsplast 21 fot), men fant etterhvert ut at 21 fot ble for lite i forhold til vårt behov (opp til 2-3 overnattinger av gangen). Vi har brukt mye tid på nettet i det siste, men det er vanskelig å finne riktig merke og størrelse. Det er mange meninger om dette, men vi hadde satt pris på å høre om egne erfaringer fra andre båteiere. Har for det meste sett på norske båter, synes mange av de litt kjedelige å se på selv om de har tilsynelatende god kvalitet. Vi synes mange av de amerikanske båtene har et fint og sportslig utseende, men store variasjoner på tilbakemeldinger vedrørende kvalitet etc. Ønsket vårt er som følgende ( kan sikkert oppfattes som et "kindereggønske") : - Pris 500-600.000 (etter pruting- gjerne tips til hva som er prutingsmonn også) - Minimum 27 fot - Helst nyere årgang, gjerne etter 2000 (gjerne tips her) - Bør gjøre over 30 knop - Fornuftig uteplass, særlig sittegruppen - Overnattingsmuligheter for minimum 4 personer i kabin (ønskelig med stikk kabin eller et separat soveområde), i tillegg til benyttelse av solseng. - Separat toalett - Diesel/ bensin? - 1 motor helst? - Økonomisk i bruk Setter stor pris på tilbakemeldinger på hva dere ville valgt. Redigert 14.April.2016 av Reiseglad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Meklingsmannen Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Hei Har selv vært på tur i en selby. denne båten har mange av de kriteriene du ser etter, kanskje litt få sitteplasser i sittegruppe ute, men vi supplerte med stoler da vi var på tur med en lik båt som dette, samt økonomisk i bruk :) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72931426 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Jeg byttet fra NorDan 6100 til Windy 9800 for mange år siden. Den ekstra plassen med gode muligheter for overnatting var et stort løft for min båtglede. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Hmmm... Triky... Over 27 fot, over 30 knop og økonomisk i bruk? Nyere enn 2000 til 5-600' Jeg er ikke sikker på om dette lar seg kombinere. Det spørs selvfølgelig hva du legger i økonomisk i bruk. Jeg bruker 2- 2,5 liter pr time på min seilbåt, men den gjør da bare 6,5 knop for motor. Det kaller jeg økonomisk, men man må vel flytte komma mot høyre om man skal ha en romslig 27' motorbåt med fire køyer, fornuftig uteplass som gjør over 30 knop. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Klovn1 Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Se på Nor Star 290, den har det meste du etterspør. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 (redigert) Aquador 26HT (725cm), da helst med 260hk+ Soveplass til 2 vokse forran + 2 barn/1 voksen i stikkabin og 2 voksne bak i salong når bord er lagt ned. https://www.google.no/search?q=aquador+26+ht&espv=2&biw=1536&bih=758&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj1zL_z9o7MAhUjApoKHQVkAgwQsAQIHQ Redigert 14.April.2016 av Gazella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Litt dyrere enn budsjett og en fot mindre enn minstekravet. Men, i mange øyne en pen båt (da det høres ut som design ikke er uviktig for deg). 3 senger i kabin + uteplassen til disp for soving. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72187140 Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Samme båt, men et alternativ som ligger på Østlandet: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72645667 Sitér dette innlegget Link to post
Miss Ellie Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Takk for flere gode forslag så langt. Ser at jeg kanskje var noe uklar når det gjelder økonomisk i bruk, det er forventet at en slik båt bruker endel drivstoff. Men jeg har forstått at det er variasjoner i forhold til skrog og motoralternativer (diesel/bensin/hk) Årsmodell etter 2000 begrenser søket en god del, men skepsisen til eldre modeller er sikkert ubegrunnet så lenge de er godt vedlikeholdt. Scan Tropic er en av de båtene som kommer frem i mitt, kanskje noe urealistiske søk etter båt. Fin båt, men mulig litt utgått på dato rent designmessig og usikker på et videresalg. Sitér dette innlegget Link to post
Meklingsmannen Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Denne har god uteplass, men litt eldre 97 mod http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73142382 Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Denne tråden vil jeg følge.. Har selv skibsplast 655, med planer om å utvide til 26-28 fot. Liker selv amerikanske båter. Sporty og fine linjer. Litt finere finish på nordiske merker, men også litt gammeldags. Jeg er mest spent på hvor stor forskjell det vil bli på driftskostnader. Spesielt med drev og større potensielle utgifter. Suzukien min har ikke hatt et feilslag på de 3 årene jeg har hatt den. Er også litt spent på om den ekstra størrelsen gjør at man dropper kjappe ettermiddagsturer om det er mere styr. Men tror ikke det;) Håper vi går litt forskjellig retning så vi slipper å by på samme båten;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.