Jump to content

Kjøp av båt over 27 fot

Miss Ellie

Recommended Posts

Jeg ser at det er mange tråder på forumet fra før når det gjelder valg av ny båt, men fant ikke helt det jeg var ute etter. Jeg fikk mange gode råd sist gang jeg spurte om hjelp til valg av daycruiser. 

Vi var veldig fornøyd med vår forrige båt (Skibsplast 21 fot), men fant etterhvert ut at 21 fot ble for lite i forhold til vårt behov (opp til 2-3 overnattinger av gangen).

Vi har brukt mye tid på nettet i det siste, men det er vanskelig å finne riktig merke og størrelse. 

Det er mange meninger om dette, men vi hadde satt pris på å høre om egne erfaringer fra andre båteiere. Har for det meste sett på norske båter, synes mange av de litt kjedelige å se på selv om de har tilsynelatende god kvalitet. Vi synes mange av de amerikanske båtene har et fint og sportslig utseende, men store variasjoner på tilbakemeldinger vedrørende kvalitet etc.

Ønsket vårt er som følgende ( kan sikkert oppfattes som et "kindereggønske") :

- Pris 500-600.000 (etter pruting- gjerne tips til hva som er prutingsmonn også)

- Minimum 27 fot

- Helst nyere årgang, gjerne etter 2000 (gjerne tips her)

- Bør gjøre over 30 knop

- Fornuftig uteplass, særlig sittegruppen

- Overnattingsmuligheter for minimum 4 personer i kabin (ønskelig med stikk kabin eller et separat soveområde), i tillegg til benyttelse av solseng.

- Separat toalett

- Diesel/ bensin?

- 1 motor helst?

- Økonomisk i bruk

Setter stor pris på tilbakemeldinger på hva dere ville valgt.

Redigert av Reiseglad (see edit history)

Hmmm... Triky...

Over 27 fot, over 30 knop og økonomisk i bruk?

Nyere enn 2000 til 5-600'

Jeg er ikke sikker på om dette lar seg kombinere.

Det spørs selvfølgelig hva du legger i økonomisk i bruk.

Jeg bruker 2- 2,5 liter pr time på min seilbåt, men den gjør da bare 6,5 knop for motor.

Det kaller jeg økonomisk, men man må vel flytte komma mot høyre om man skal ha en romslig 27' motorbåt med fire køyer, fornuftig uteplass som gjør over 30 knop.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Takk for flere gode forslag så langt. Ser at jeg kanskje var noe uklar når det gjelder økonomisk i bruk, det er forventet at en slik båt bruker endel drivstoff. Men jeg har forstått at det er variasjoner i forhold til skrog og motoralternativer (diesel/bensin/hk)

Årsmodell etter 2000 begrenser søket en god del, men skepsisen til eldre modeller er sikkert ubegrunnet så lenge de er godt vedlikeholdt. Scan Tropic er en av de båtene som kommer frem i mitt, kanskje noe urealistiske søk etter båt. Fin båt, men mulig litt utgått på dato rent designmessig og usikker på et videresalg.

Denne tråden vil jeg følge.. Har selv skibsplast 655, med planer om å utvide til 26-28 fot.

Liker selv amerikanske båter. Sporty og fine linjer. Litt finere finish på nordiske merker, men også litt gammeldags.

Jeg er mest spent på hvor stor forskjell det vil bli på driftskostnader. Spesielt med drev og større potensielle utgifter. Suzukien min har ikke hatt et feilslag på de 3 årene jeg har hatt den.

Er også litt spent på om den ekstra størrelsen gjør at man dropper kjappe ettermiddagsturer om det er mere styr. Men tror ikke det;)

Håper vi går litt forskjellig retning så vi slipper å by på samme båten;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...