Jump to content

Nyttig info om vern av sjøfugl i indre Oslofjord

Hank

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Kanskje jeg begynner å hate måker litt nå. 

Med seilbåt er gjerne ikke måkene noe stort problem. De tør seg sjelden nær vant og stag og greier ikke å lande på dekket. Dermed blir det mer tilfeldig stupbombing vi får fra dem.

Men i hjemmehavna i Leangbukta har vi nå fått en ny type sjøfugl, nemlig kråker. De begynner å bli slitsomme ettersom de elsker å sette seg på vindfløyene i mastetoppene og kjøre karusell. Du hører nesten på krainga at de har det gøy.

Måtte bytte vindfløy til våren i år, - og nå er jamen den nye skeiv også..

Kråkene er så dyktige flygere at for dem er tydeligvis en masse master bare en skog av master med uante muligheter. Hadde fire stykker sittende på salingene tidligere idag og dekket viser tydelig at bærsesongen er i gang, ja.....

Det er kanskje et tegn på at andre sjøfugler er blitt borte at vi nå ser så mye ærfugl helt innerst i Oslofjorden. Når jeg vokste opp i Sandefjord på 70-tallet var dette fugler som holdt til på de ytterste øyene og som det var veldig vanskelig å komme innpå. I dag svømmer mødrene med unger i store flokker innimellom båtene ved brygga og holder dykkerkurs under båten min.  Det er en behagelig lyd å våkne til om morgenen når ærfuglmødrene roper på ungene, - og så skiter de ikke på båten min! 

Redigert av Athene (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...