Jump to content

Hvem er importør av Musto seilklær?

Eureka

Recommended Posts

Kjøpte ei seiljakke Musto MPX jakke juli 2013 på Gmax i Ålesund.

Den er brukt ca 20 ganger, og etter min viten pent brukt.

Etter endt seilas i helga tok jeg av meg jakka og sto plutselig med borrelåsklaffen på ene jakkeermet i hånda. Den løsnet i sømmen, i sin helhet.

Snakket med salgssted, som ikke ville ha noe med jakka å gjøre. De kunne kanskje hjelpe meg med å finne norsk importør og så måtte jeg finne ut av det sjøl....

-hadde ikke med jakka, men ville høre med dem før jeg gravde frem kvitteringen.

Er det noen som vet hvem som er norsk importør? Firmaet Aqua terra, som kommer opp i Google søk, svarer ikke.

Burde sømmen på klaffen vart lenge?..., (Har en formening om det ja...)

Hvor lang garanti/ reklamasjon har man på slike klær?

Veiledende pris er ca 5700 kr...

bilde

Ja, var inne på den engelske siden. Fant ikke noe konkret om garanti annet en lifetime garanti og at det meste som sto der var retta mot nettkjøp. Dessuten vil det nok koste noen kroner å sende den.

Etter hva jeg kan se, så er det Goretex i hele jakka, også i ermet. Alle sømmer er tapet og det ser ut som innvendig membran er limt fast i ytterstoffet.

Må vel frem med symaskina ja... Og legge inn tilstrekkelig sømmonn.

Leiter jeg litt, så finner jeg både kvitteringer og merketaggs som var på jakka. Står vel noe om levetid der...

... lim den på med aquasure før du syr, slik at limet tetter rundt sømmen...? 

Snakket med salgssted, som ikke ville ha noe med jakka å gjøre. De kunne kanskje hjelpe meg med å finne norsk importør og så måtte jeg finne ut av det sjøl....

useriøs sjappe...! 

Hadde en lignende opplevelse med en Härklia goretex jakke som bokstavelig talt viste seg å ikke holde vann.  Var i butikken der den ble kjøpt og diskenspringeren sa at jeg ikke kunne forvente at GT var 100% tett ,  jeg måtte kjøpe grangers impregnering osv , da ble nok alt så meget bedre. Men nei.  

Sendte mail til importøren og spurte hva jeg kunne forvente - representanten sa at det var feil svar , om ikke butikken tok den tilbake så skulle jeg bare sende dit.  Men butikken kom på bedre tanker ved neste besøk og tok inn jakka uten mer trøbbel.  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Aquasure var et veldig godt tips. Har det liggende allerede for å lime på ei bot på sprayhooden.

Sula bedriftstjenester ordner nok dette kjapt, men jeg syr det heller sjøl, siden jeg har maskin. Ble forøvrig ikke kjempefornøyd med en kalesje til skulle gå over sømmene på....

En rettsøm og dobbel zikkzakk med stoppesøm litt innpå burde gjøre susen. Samt aquasure først.

Orker ikke sende bort jakka om ikke gmax tar hånd om den, kostnadsfritt. Men om glidelåser hadde løsna, da hadde jeg kjørt hardt på. For det er komplisert å få bra på ei jakke.

Tips

Gmax nettbutikk har forøvrig seilstøvler HPX i herre på salg for 1000 kr nå. Koster over 3000 tror jeg. Har dem sjøl, og synes de er krute go.

Tips

Gmax nettbutikk har forøvrig seilstøvler HPX i herre på salg for 1000 kr nå. Koster over 3000 tror jeg. Har dem sjøl, og synes de er krute go.

Wow - det var god pris ja. Synd de ikke har min størrelse, ellers hadde jeg bestilt. Har riktignok allerede et par fra før som jeg kjøpte for noen år siden, men som jeg har tatt litt dårlig vare på etter å ikke fjernet saltet etter en sesong...

apropos Gmax, greit nok at det er billig, men dersom de ikke er villige til å ta garanti/reklamasjon seriøst så ville jeg kanskje handlet andre steder...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

-tipper de støvlene er fra et 2-3 år gammelt parti. Gmax hadde veldig mye inne i 2013, og solgte ut i juli til 50%. Her i byen solgte de ut til 70% til slutt, og jeg handlet inn til flere medlemmer her ig sendte i pusten. Har sjøl ei HPX ocean bukse jeg ennå ikke har tatt i bruk. Angrer på at jeg ikke kjøpte ei jakke til den. Men nå tenker jeg at det hadde vært kult med en HPX smock, eller hva de nå heter. De store jakkene i fint vær er litt voldsomt.

Tror ikke gmax solgte særlig mye på fullpris. Siden har det bare vært rester til salgs.

Joda, seilklær koster mye :) jeg hadde fortsatt med å bruke fjellklær på sjøen, hadde det ikke vært for 70% rabatt. Og det var rabatten som gjorde at jeg kjøpte på gmax.

Redigert av Eureka (see edit history)
Guest Avmønstret#

Joda, seilklær koster mye :) jeg hadde fortsatt med å bruke fjellklær på sjøen, hadde det ikke vært for 70% rabatt. Og det var rabatten som gjorde at jeg kjøpte på gmax.

Var en ganske morsom tråd på FB hvor en som mente fjellklær fungerte godt i seilbåt fikk noen runder i ringen... for å si det snilt. Har selv brukt mye fjellklær på sjøen uten å merke noen store ulemper. En av mine favoritter er en Norrønna fjelljakke som nærmer seg 10 år, fortsatt tett og funksjonell som om den var ny. Liker godt alle de gode luftemulighetene man har på ordentlige fjellklær. 

Fikk til slutt kjøpt med dyrt seiltøy på salg på Havaristen, litt ukjent merke ifht seilklær, addidas, men flott greier med bukse opp under armene, jakke og støvler, virker som ordentlig god kvalitet. Ikke "hardcore", men veldig enkelt å bevege seg i og sitter som ei kule. 

Dog føler jeg meg umiddelbart "teit" når jeg tar det på meg så det blir i all hovedsak brukt når jeg er trygt utpå havet, og når kona tvinger meg til det. 

En ting er sikkert, jeg blir neppe flinkere til å trimme seil av dyrt seiltøy. Og jeg tror ikje addidas står noe tilbake i kvalitet til andre merker. Puma har også ganske bra tøy mtp passform. Men volvo oceanrace jakka deres koster også 6000...

Så jeg skal ikke peke nese om du går i addidas seiltøy. :) for sånn gidder jeg ikke være..

Guest Avmønstret#

En ting er sikkert, jeg blir neppe flinkere til å trimme seil av dyrt seiltøy. Og jeg tror ikje addidas står noe tilbake i kvalitet til andre merker. Puma har også ganske bra tøy mtp passform. Men volvo oceanrace jakka deres koster også 6000...

Så jeg skal ikke peke nese om du går i addidas seiltøy. :) for sånn gidder jeg ikke være.

Åja, nei mente ikke at jeg føler meg teit fordi merket er Addidas, når jeg først skal ha på dyrt seiltøy så tar jeg gjerne på meg noe annet enn hva alle andre har (Musto). Mer det at jeg syns jeg ser oppjåla og teit ut med tøy til x-tusen når jeg langt på vei vet at islender, oljetøy og gummistøvler med raggsokker gjør jobben. Og nå sier jeg selvsagt ikke at det er "like godt", kjenner jo at ordentlig seiltøy har mange kvaliteter som er gode på sjøen. 

Addidas seiltøy er tøffe greier det ;-): http://shop.catamaransports.com/ 

Men når sant skal sies så er Fladen flytejakka og buksa med seler som jeg kjøpte for 799,- på salg de mest brukte plaggene når det er kaldt. Addidass greiene er mer når det ikke er fullt så kaldt, og er det varmt så er det ikke så nøye hva jeg har på. 

Og nei, jeg sier ikke at seilere i dyrt seiltøy er jålegubber, eller sier jeg det, neida, jeg sier ikke det sier vi. Mon tro hva motorbåtfolket mener om det? ;-) Seilere er kanskje litt jålete?

Og nei, jeg sier ikke at seilere i dyrt seiltøy er jålegubber, eller sier jeg det, neida, jeg sier ikke det sier vi. Mon tro hva motorbåtfolket mener om det? ;-) Seilere er kanskje litt jålete?

hehe, tenker begge kategoriene er omtrent like glade i - og gode til å bruke $$$ på ting de "trenger"  :giggle:

Eureka

Ta kontakt direkte med Musto. Jeg hadde et par HPX støvler som etter et par år ikke holdt tett lengre. Sendte mail og fikk svar om at jeg ville få nye. Jeg hørte deretter ikke noe på en god stund, postet derfor en "etterlysning" på deres Facebook side. Fikk ny støvler i poste uken etter.

Bjorkski

Ja, var inne på den engelske siden. Fant ikke noe konkret om garanti annet en lifetime garanti og at det meste som sto der var retta mot nettkjøp. Dessuten vil det nok koste noen kroner å sende den.

Er ikke dette en helt vanlig reklamasjonssak? Reklamasjonsretten varer i to år, eller fem, helt avhengig av om to er "for kort". F.eks. er det, på tross av mye syting fra bransjen, til slutt blitt fem år på mobil. En jakke til så mange tusen som en Musto MPX koster (spiller ingen rolle hva du kjøpte den for) er ment å være mer enn to seilsesonger, ergo er det fem års reklamasjonsrett. Selvfølgelig vil ikke Gmax ha noe med jakka å gjøre, det vil jo koste dem penger. Men de må nok finne en bedre begrunnelse for å kunne fraskrive seg ansvaret... Foreslår at du ber dem avgi denne forklaringen til enten deg, eller Forbrukertvistutvalget. Skumles også Forbrukerkjøpsloven først, det er absolutt ingen i hele Norge (nesten) som driver butikk, og som har hørt om denne loven. Eller er villige til å innrømme at de har hørt om den. 

Redigert av quantumduck (see edit history)

-jeg vet egentlig at Gmax ligger dårlig ann... :) jeg sendte nettopp en mail til musto med bilder og et åpent spørsmål om jakka ikke er ment til å vare mere enn 3 år, med minimal bruk, 20 ganger. -et spørsmål de neppe svarer nei på. Deretter spørsmål om hva de anbefaler meg å gjøre. Jeg antar Gmax ikke vil ha noe med jakka å gjøre side de ikke forhandler musto lenger. Men jeg kan jo håpe at de har ei erstatningsjakke liggende bortgjemt på lageret en plass... Eller en HPX- jakke. Skal leite frem kvitteringa i helga og avvente svar fra Musto :)

Takker for alle innspill.

Kjøpte ei seiljakke Musto MPX jakke juli 2013 på Gmax i Ålesund.

Den er brukt ca 20 ganger, og etter min viten pent brukt.

Etter endt seilas i helga tok jeg av meg jakka og sto plutselig med borrelåsklaffen på ene jakkeermet i hånda. Den løsnet i sømmen, i sin helhet.

-hadde ikke med jakka, men ville høre med dem før jeg gravde frem kvitteringen.

Et par merkelige anbefalinger her, før forumet tok seg inn. Du sender ikke jakka til England. Ikke syr du selv heller.

Dette er en soleklar reklamasjonssak. Vil også anta at garanti fremdeles er gjeldende, vi snakker om Mustos nest dyreste serie av seilklær, av normalt utrolig god kvalitet som skal holde i mange år. Og forbrukerkjøpsloven er klar, som kunde er det ditt valg hvor du vil rette reklamasjonskravet, enten mot forhandler eller importør/produsent. Dersom Gmax Ålesund ikke skjønner tegninga så kontakter du hovedkontoret. Og dersom de er vrange kontakter du Forbrukerrådet.

Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går. Lykke til!

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...