simsi Startet 16.April.2016 Link til dette innlegget Startet 16.April.2016 Hei, jeg har en tenfjord hydraulisk styring som jeg har byttet pakninger på. Når jeg nå har fylt det med ny olje så er det mye hardere enn før og det lager en lyd når jeg dreier på rattet. Er nok luft i systemet som gjør dette, men det er ingen luftenipler på sylinderen, kun de to slangene som går inn på den. Hvordan skal man lufte dette systemet? Skal man bruke slangene som luftenipler? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Prøv det ja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaffelars Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Lufter vel på rattpumpa som vanlig? styresylinderen ee vel laveste punktet. Std. instrukser hvis på bortimot alle pumper, hvis du finner Tenfjord manual, el. Sleipner, Baystar, Seastar o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Jeg skifta pakninger på min styresylinder i fjor ( Tenfjord ) og der var heller ingen luftenipler noen steder. Jeg fylte på i rattpumpa og sveiva mange ganger side til side. Lufta kom opp litt etter litt. Så det går seg til etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Gjorde og det. Fylte på og dreide til sidene og ventet. Så dreie tilbake slik at lufta kom opp i rattpumpen og ut. Tok litt tid da men styringa ble smooooth ? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Skiftet slanger på min Tenfjord styremaskin i fjor. Luftet ved å løsne slangene litt etter påfylling av olje og trekke til boltene igjen når det kom ut olje. Dreide rattet derettet fra side til side inntil all luft var ute. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Takk for alle svar, da får jeg prøve litt til i morgen, så satser jeg på den kommer seg etter en stund:) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Du har ikke autopilot? I så tilfelle går det raskere hvis du kjører autopiloten i en retning, og drar rattpumpa i andre retninga slik at overtrykksventilen åpner. Sitér dette innlegget Link to post
slappfisken Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Lukket system lufter du rimelig enkelt ved å koble til en liten beholder med slangekobling i bunden som du setter litt over rattet i båten. Slangen kobler du til på styresnekka som rattet er koblet på. Så er det bare å begynne å vri rattet helt til det stopper i hver ende. Sånn holder du på en halv times/times tid til du ser det ikke kommer luftbobler i slangen som går opp til beholderen. Dersom båten ligger på land uten motor er startet da får du deg en rimelig tøff treningsøkt. Ta godt i når du skal vri rattet til sidene presse på for å komprimere ut luften. Få med deg ungdommen på økta Ligger båten på sjøen og du kan ha motoren i gang så vil det straks bli mye enklere. Hydraulikk pumpen vil da avlaste deg og armene dine Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.